U wybrzeży Iranu, znajduje się niewielka wyspa o nazwie Kish. Słynie ona z luksusowych hoteli, centrów handlowych i ogólnie różnego rodzaju atrakcji turystycznych. Na jednej z jej plaż znajduje się mały park o nazwie Greek Ship Park. Ta nietypowa nazwa i lokalizacja parku związane są z wrakiem greckiego statku, znajdującego się kilkadziesiąt metrów od brzegu.

Tym nietypowym wrakiem, który stał się symbolem tego miejsca jest grecki frachtowiec Koula F. Wszyscy jednak nazywają go po prostu Greckim Statkiem.

Koula F to zbudowano w 1943 roku w Wielkiej Brytanii jako Empire Trumpet (jednostka należała do tzw. typu Empire). Wodowanie miało miejsce 9 marca 1943 roku. W kwietniu statek zbudowany przez stocznię William Hamilton & Co. wszedł do służby. Jednostka miała tonaż 7059 ton, 132 metry długości i napędzana była 3 silnikami parowymi o mocy około 510 NHP.

Greek Ship u wybrzeży wyspy Kish

Greek Ship u wybrzeży wyspy Kish

Po wojnie w 1946 roku nazwę zmieniono na Naturalist, a należący do tej pory do floty Ministry of War Transport  statek trafił w prywatne ręce. W 1959 roku kupił go Iran, a nazwę zmieniono na Persian Cyrus. W 1965 roku ponownie zmieniono nazwę na Hamadan. W 1966 roku wysłużony frachtowiec kupiła Grecja.

Nowy właściciel nazwał go Koula F. Niestety kariera statku miała wkrótce dobiec końca, kiedy 25 lipca 1966 jednostka uderzyła o brzeg wyspy Kish.

Mimo próby ściągnięcia statku do wody przez holenderski holownik Orinoco, nie udało się uratować frachtowca. Uznano go więc za straconego.

Dziób wraku

Dziób wraku

Z nieznanych powodów nigdy nie zdecydowano się na rozebranie statku, przez co pozostaje on na płyciźnie do dnia dzisiejszego. Paradoksalnie, obecnie cieszy się on sporą popularnością turystów i fotografów, którzy przyjeżdżają na tę irańską wyspę aby go zobaczyć. To właśnie turyści nadali mu przydomek Greek Ship.

Stan frachtowca jest już bardzo zły i pewnie w najbliższych latach całkowicie pochłonie go morze. Już teraz rufowa część statku zapadła się do wody.