SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » GAZ-A Aero – radziecki aerodynamiczny cudak
    GAZ-A Aero
    GAZ-A Aero
    Artykuły

    GAZ-A Aero – radziecki aerodynamiczny cudak

    Michał BanachBy Michał Banach26 marca 2015Updated:20 marca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Wraz z rozwojem motoryzacji w okresie międzywojennym zaczęto budować coraz lepsze samochody. Pogoń za mocą i prędkością, dotyczyła wszystkich a konstruktorzy na całym świecie dopracowywali pojazdy kołowe do perfekcji. Z czasem jednak kanciate samochody z lat 20. doszły do granic swoich możliwości. Na szczęście konstruktorom z pomocą przyszła aerodynamika. W latach 30. kanciate karoserie zaczęły ustępować opływowym kształtom nadwozi zaprojektowanym tak, aby zmniejszyć opór powietrza.

    Rysunek przedstawiający GAZ-a-A Aero
    Rysunek przedstawiający GAZ-a-A Aero

    W 1932 roku młody radziecki inżynier, Aleksiej Nikitin, studiujący w Wojskowej Akademii Mechanizacji i Motoryzacji przygotowywał się do zakończenia nauki. Ostatnim zadaniem studentów było przygotowanie wybranego przez siebie projektu. Nikitin od dawna był zafascynowany aerodynamiką, dlatego też w ramach pracy dyplomowej postanowił zaprojektować szybki samochód z opływowym nadwoziem.

    Zaczynając od modeli w różnych skalach, w 1934 roku konstruktor zbudował swój prototypowy samochód – GAZ-A Aero. Pojazd wyglądał niesamowicie i wyjątkowo futurystycznie jak na ówczesne czasy. Jako bazę do budowy prototypu Nikitin wykorzystał podwozie samochodu GAZ-A. Był to licencyjny Ford Model A budowany w ZSRR. Udany, ale niespecjalnie nowoczesny samochód.

    GAZ A
    GAZ A

    Aby polepszyć parametry swojego samochodu Nikitin przerobił silnik samochodu – 4 cylindrowy silnik o pojemności 3,2 litra, nieco go odciążając, ponieważ nowe nadwozie było cięższe od dotychczasowego. Dodatkowo przeróbki pozwoliły na zwiększenie mocy silnika do około 48 KM.

    GAZ-A Aero podczas budowy
    GAZ-A Aero podczas budowy

    Samochód miał 4,9 metra długości, 1,7 metra szerokości i 1,7 metra wysokości. Waga GAZ-a-A Aero wynosiła 1270 kg, nieco więcej niż typowego GAZ-a A. Samochód osiągał prędkość maksymalna rzędu 106 km/h. Przyśpieszenie od 0-80 km/h wynosiło… 36 sekund. Nie był to powalający wynik, ponieważ wiele samochodów w tych latach miało już przyśpieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 10 sekund. Ale jak na podstawę na jakiej zbudowano samochód, jest się czym pochwalić.

    GAZ-A Aero
    GAZ-A Aero

    Mimo wszystko samochód był całkiem udany a konstruktor bez problemów zdobył dyplom. 13 marca 1935 roku specjalna komisja uznała, że GAZ-A Aero jest wart przeprowadzenia dodatkowych badań i skierowała go na dalsze testy. Twórca pojazdu otrzymał nagrodę w wysokości 2000 rubli, a jego samochód… przepadł. W kolejnych latach, już po ukończeniu nauki Nikitin zajmował się konstrukcją różnych maszyn wojskowych, głównie czołgów i innych ciężkich pojazdów, stając się jednym z ekspertów w tej dziedzinie.

    Aleksiej Nikitin i jego GAZ-A Aero
    Aleksiej Nikitin i jego GAZ-A Aero

    Do dzisiaj nie wiadomo co się stało z tym nietypowym samochodem. W kolejnych latach już po wojnie w ZSRR zbudowano jeszcze kilka aerodynamicznych samochodów, zanim tego typu konstrukcje nie spopularyzowały się i nie weszły do produkcji masowej w tradycyjnych samochodach.

    Aleksiej Nikitin i jego GAZ-A Aero
    Aleksiej Nikitin i jego GAZ-A Aero

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSłupski Dzień Komputerowy pod naszym patronatem!
    Next Article XC-120 Packplane – eksperymentalny transportowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.