Wraz z rozwojem motoryzacji w okresie międzywojennym zaczęto budować coraz lepsze samochody. Pogoń za mocą i prędkością, dotyczyła wszystkich a konstruktorzy na całym świecie dopracowywali pojazdy kołowe do perfekcji. Z czasem jednak kanciate samochody z lat 20-tych doszły do granic swoich możliwości. Na szczęście konstruktorom z pomocą przyszła aerodynamika. W latach 30-tych kanciate karoserie zaczęły ustępować opływowym kształtom nadwozi zaprojektowanym tak, aby zmniejszyć opór powietrza.

Rysunek przedstawiający GAZ-a-A Aero

Rysunek przedstawiający GAZ-a-A Aero

W 1932 roku młody radziecki inżynier, Aleksiej Nikitin, studiujący w Wojskowej Akademii Mechanizacji i Motoryzacji przygotowywał się do zakończenia nauki. Ostatnim zadaniem studentów było przygotowanie wybranego przez siebie projektu. Nikitin od dawna był zafascynowany aerodynamiką, dlatego też w ramach pracy dyplomowej postanowił zaprojektować szybki samochód z opływowym nadwoziem.

Zaczynając od modeli w różnych skalach, w 1934 roku konstruktor zbudował swój prototypowy samochód – GAZ-A Aero. Pojazd wyglądał niesamowicie i wyjątkowo futurystycznie jak na ówczesne czasy. Jako bazę do budowy prototypu Nikitin wykorzystał podwozie samochodu GAZ-A. Był to licencyjny Ford Model A budowany w ZSRR. Udany, ale niespecjalnie nowoczesny samochód.

GAZ A

GAZ A

Aby polepszyć parametry swojego samochodu Nikitin przerobił silnik samochodu – 4 cylindrowy silnik o pojemności 3,2 litra, nieco go odciążając, ponieważ nowe nadwozie było cięższe od dotychczasowego. Dodatkowo przeróbki pozwoliły na zwiększenie mocy silnika do około 48 KM.

GAZ-A Aero podczas budowy

GAZ-A Aero podczas budowy

Samochód miał 4,9 metra długości, 1,7 metra szerokości i 1,7 metra wysokości. Waga GAZ-a-A Aero wynosiła 1270 kg, nieco więcej niż typowego GAZ-a A. Samochód osiągał prędkość maksymalna rzędu 106 km/h. Przyśpieszenie od 0-80 km/h wynosiło… 36 sekund. Nie był to powalający wynik, ponieważ wiele samochodów w tych latach miało już przyśpieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 10 sekund. Ale jak na podstawę na jakiej zbudowano samochód, jest się czym pochwalić.

GAZ-A Aero

GAZ-A Aero

Mimo wszystko samochód był całkiem udany a konstruktor bez problemów zdobył dyplom. 13 marca 1935 roku specjalna komisja uznała, że GAZ-A Aero jest wart przeprowadzenia dodatkowych badań i skierowała go na dalsze testy. Twórca pojazdu otrzymał nagrodę w wysokości 2000 rubli, a jego samochód… przepadł. W kolejnych latach, już po ukończeniu nauki Nikitin zajmował się konstrukcją różnych maszyn wojskowych, głównie czołgów i innych ciężkich pojazdów, stając się jednym z ekspertów w tej dziedzinie.

Aleksiej Nikitin i jego GAZ-A Aero

Aleksiej Nikitin i jego GAZ-A Aero

Do dzisiaj nie wiadomo co się stało z tym nietypowym samochodem. W kolejnych latach już po wojnie w ZSRR zbudowano jeszcze kilka aerodynamicznych samochodów, zanim tego typu konstrukcje nie spopularyzowały się i nie weszły do produkcji masowej w tradycyjnych samochodach.

Aleksiej Nikitin i jego GAZ-A Aero

Aleksiej Nikitin i jego GAZ-A Aero

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.