SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      9 lutego 2023

      Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuski okręt podwodny Mariotte – pływająca szczoteczka do zębów
    Francuski okręt podwodny Mariotte - pływająca szczoteczka do zębów
    Francuski okręt podwodny Mariotte - pływająca szczoteczka do zębów
    Artykuły

    Francuski okręt podwodny Mariotte – pływająca szczoteczka do zębów

    Michał BanachBy Michał Banach7 marca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Okręty podwodne z początku XX wieku wyróżniały się spartańskimi warunkami bytu załogi i bardzo często dziwacznym wyglądem. Jednym z najdziwniejszych okrętów z tego okresu jest francuski okręt Mariotte, nazywany ze względu na kształt kadłuba – Brosse à dents, czyli szczoteczka do zębów.

    Geneza

    Pierwsze francuskie okręty podwodne nie należały do najbardziej udanych jednostek (podobnie jak w przypadku wielu innych ówczesnych okrętów podwodnych). Małe, słabo uzbrojone jednostki, dysponujące ograniczonym zasięgiem i niską prędkością, zapewniały załogom jedynie minimalne warunki bytu. Służba na tych okrętach nie tylko była trudna, ale również wyjątkowo uciążliwa.

    Mariotte
    Mariotte

    Francuskie Ministerstwo Marynarki Wojennej podjęło w 1906 roku decyzję o zorganizowaniu konkursu na projekt nowego okrętu podwodnego, który miał dysponować większą wypornością, lepiej ukształtowanym kadłubem, zapewniającym wyższą prędkość zwłaszcza na powierzchni, oraz bardziej przemyślanym i przestronnym układem wnętrza kadłuba. Według założeń, okręt miał towarzyszyć flotom nawodnym, w związku z tym na powierzchni musiał osiągać odpowiednio wysoką prędkość.

    Z nadesłanych propozycji wybrano projekt Charlesa Radiguera. Jego plany zakładały zbudowanie 65-metrowego okrętu o wyporności 545 ton. Cechą charakterystyczną jednostki była nadbudówka w przedniej części kadłuba, w której ukryto kiosk i dodatkowe pomieszczenia, wykorzystywane tylko podczas rejsów na powierzchni. Podniesiony dziób miał zwiększą dzielność morską, a tym samym zapewniać wyższą prędkość.

    Mariotte – pływająca szczoteczka do zębów

    Zamówienie na okręt złożono oficjalnie 31 grudnia 1906 roku. Stępkę położono jednak dopiero 30 marca 1908 roku, a wodowanie miało miejsce 2 lutego 1911 roku. Okręt otrzymał nazwę Mariotte, na cześć francuskiego fizyka i botanika, Edme Mariotte. Okręt miał 64,75 m długości i 545 ton wyporności na powierzchni i 664 tony pod wodą. Napęd zapewniały dwa silniki diesla o łącznej mocy 1400 KM, oraz dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 1000 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 14,2 węzła na powierzchni i 11,7 węzła pod wodą, zasięg 3071 km na powierzchni przy prędkości 10 węzłów oraz 265 km pod wodą przy prędkości 5 węzłów. Testowa głębokość zanurzenia wynosiła 35 m, a autonomiczność okrętu 12 dni.

    Mariotte
    Mariotte

    Uzbrojenie składało się z czterech dziobowych wyrzutni torped kalibru 450 mm, oraz dwóch zewnętrznych wyrzutni systemu Drzewickiego, również kalibru 450 mm. Oprócz torped w wyrzutniach, przewożono dwie dodatkowe zapasowe torpedy. Załoga liczyła 32 oficerów, podoficerów i marynarzy. Co istotne, większość załogi miała zapewnione koje bądź hamaki, co znacząco zwiększało komfort służby.

    Już zanim okręt wykończono, zaczęły się problemy z jego wyposażeniem. W momencie wodowania zainstalowano tylko jeden silnik elektryczny, ponieważ drugi został zwrócony z powodu wykrytych usterek. Silników diesla w momencie wodowania… nie dostarczono do stoczni w Cherbourgu, gdzie powstawał okręt.

    Mimo tych niedoróbek, okręt poddano testom, które trwały do początku 1913 roku. W ich trakcie okręt doposażono w brakujące podzespoły i silniki. W trakcie prób Mariotte osiągnął bardzo dobrą prędkość podwodną (ustanawiając na 35 lat rekord prędkości francuskich okrętów podwodnych), oraz zadowalającą prędkość nawodną. Charakterystyczny podniesiony dziób, który był źródłem przezwiska, jakie otrzymał okręt – Brosse à dents, czyli szczoteczka do zębów, spełniał swoje zadanie, ale w trakcie rejsu po wzburzonym morzu nabierał zbyt dużo wody, przez co okręt tracił stabilność.

    Mimo ciągłych problemów z silnikami i wykrytych wad, 5 lutego 1913 roku okręt wszedł oficjalnie do eksploatacji. Służba Mariotte nie należała do zbyt intensywnych. Trapiony problemami z napędem, okręt wielokrotnie wracał do stoczni na naprawy.

    Mariotte
    Mariotte

    Po wybuchu I wojny światowej oddelegowano go do Floty Śródziemnomorskiej i przydzielono do zadań patrolowych. W lipcu 1915 roku okręt miał przeprowadzić operację przejścia na Morze Marmara, w celu zwalczania tureckiej żeglugi. Operację rozpoczęto w nocy z 26 na 27 lipca 1915 roku. Okręt miał przejść pod zagrodą minową, ale w trakcie rejsu w rejonie Çanakkale jedna z śrub zaplątała się w minlinę i został zmuszony do wynurzenia.

    Okręt został natychmiast dostrzeżony przez obsługę tureckich baterii nadbrzeżnych, które otworzyły ogień z bliskiej odległości. Mariotte został trafiony w nadbudówkę, przez co ponowne zanurzenie nie było możliwe. Dowódca okrętu podjął wówczas decyzję o poddaniu się. Zanim na okręt przybyli tureccy żołnierze, marynarze zniszczyli tajne dokumenty i zatopili okręt, dzięki czemu nie został on przejęty przez wroga. Tym samym dobiegła końca krótka i pełna problemów technicznych służba francuskiej „pływającej szczoteczki do zębów”.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleM56 Scorpion – lekki amerykański niszczyciel czołgów
    Next Article Katastrofa lotu Ethiopian Airlines 961 (1996)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    9 lutego 2023

    Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 maja 20140

    Pierwszy Konkurs Eurowizji 1956

    Konkurs Piosenki Eurowizji ma długą historię, pełną mniej i bardziej znanych historii. Edycja z 2014…

    Artykuły
    5 października 20210

    Chrysler Norseman – zapomniana „ofiara” zatonięcia SS Andrea Doria

    Zatonięcie liniowiec SS Andrea Doria było jedną z najbardziej znanych katastrof morskich. Zginęły wówczas 52…

    Artykuły
    29 lutego 20200

    ORP Pomorzanin – pierwszy okręt Polskiej Marynarki Wojennej

    Polska Marynarka Wojenna została powołana krótko po odzyskaniu niepodległości, jednak początkowo składała się jedynie z…

    Artykuły
    12 października 20160

    Mail Rail – Londyńska kolej pocztowa

    Około 20 metrów pod londyńskimi ulicami przebiegają zapomniane tunele londyńskiej kolei pocztowej (ang. London Post…

    Artykuły
    29 listopada 20162

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle

    W późnych godzinach nocnych 8 września 1934 roku u wybrzeży Long Beach Island na pokładzie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.