SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Fire Fighter – słynny nowojorski statek pożarniczy
    Fire Fighter - słynny nowojorski statek pożarniczy
    Fire Fighter - słynny nowojorski statek pożarniczy
    Artykuły

    Fire Fighter – słynny nowojorski statek pożarniczy

    Michał BanachBy Michał Banach23 stycznia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1938 roku Fire Fighter był jednym z najbardziej znanych i zasłużonych nowojorskich statków pożarniczych. Przez lata brał udział w licznych akcjach ratunkowych, m.in. podczas pożaru liniowca Normandie oraz ataków terrorystycznych z 11 września 2001 roku. Obecnie jednostka działa jako muzeum.

    W 1937 roku burmistrz Nowego Jorku, Fiorello LaGuardia zlecił zbudowanie nowego statku pożarniczego dla nowojorskich strażaków. Projekt jednostki przygotował William Francis Gibbs z firmy Gibbs & Cox. Prace nad statkiem prowadzono w stoczni United Shipyards. Wodowanie miało miejsce 26 sierpnia 1938 roku, a do służby pod nazwą Fire Fighter statek wszedł 16 listopada 1938 roku.

    Fire Fighter (fot. Dmadeo/Wikimedia Commons)
    Fire Fighter (fot. Dmadeo/Wikimedia Commons)

    Jednostka miała 41 m długości i tonaż 220 ton. Siłownia składała się z dwóch 16-cylindrowych silników diesla o mocy 1500 KM oraz dwóch silników elektrycznych o mocy 1000 KM, dzięki czemu Fire Fighter był w momencie wejścia do służby najpotężniejszym pod względem siły pomp statkiem pożarniczym z napędem diesle-elektrycznym. Prędkość maksymalna wynosiła 14 węzłów, a załoga składała się z 7-11 osób.

    Początkowo Fire Fighter stacjonował przy nabrzeżu numer 1 przy Battery. Pierwszą bardzo ważną w historii statku akcją ratunkową był pożar liniowca Normandie w 1942 roku. Rok później statek uczestniczył w akcji gaszenia pożaru na pokładzie transportowca amunicji SS El Esterio. Nie były to oczywiście jedyne akcje, w których Fire Fighter brał udział, ale na pewno były jednymi z najważniejszych w tym okresie.

    Fire Fighter (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)
    Fire Fighter (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)

    Wraz z reorganizacją ruchu w nowojorskim porcie i przeniesieniem operacji transportowych do Brooklynu, również Fire Fighter został przeniesiony. W 1967 roku przeniesiono go do Stapleton. W 1973 roku statek uczestniczył w akcji ratunkowej po zderzeniu SS Esso Brussels i SS Sea Witch. Była to największa operacja w jakiej Fire Fighter uczestniczył bez wsparcia. Za bohaterską postawę załoga jak i sam statek zostali odznaczeni. W kolejnych latach statek wielokrotnie brał udział również w akcjach gaszenia pożarów na nabrzeżu. Będąc cały czas w służbie, w 1989 roku uznano go za zabytek i wpisano do rejestru U.S. National Historic Landmark.

    Kolejną ważną akcją, w której Fire Fighter wziął udział, była pomoc w akcji gaszenia pożarów po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 roku. Najważniejszym zadaniem statku było pompowanie wody z zatoki, dla działających na ladzie jednostek straży pożarnej, zwłaszcza po zawaleniu wież, kiedy w rejonie strefy zero przestały działać wszystkie lokalne sieci wodne. Fire Fighter był wykorzystywany w tej roli przez aż 3 tygodnie.

    Fire Fighter (fot. museumships.us)
    Fire Fighter (fot. museumships.us)

    W 2009 roku Fire Fighter znalazł się wśród jednostek, które zabezpieczały akcje ratunkową po wodowaniu US Airways 1549 na rzece Hudson. W 2010 roku, po 72 latach służby, Fire Fighter został zastąpiony przez nowy statek pożarniczy o nazwie Fire Fighter II. W tej sytuacji przeniesiono go do rezerwy, a następnie rozpoczęto prace nad przekształceniem go w muzeum, przy czym w nowej roli jednostka miała zachować pełną sprawność mechaniczną.

    Zbieranie funduszy na remont i przebudowę rozpoczęło się w 2013 roku, a w 2014 roku rozpoczęto prace, zakończone w grudniu 2016 roku. Jako muzeum Fire Fighter został udostępniony zwiedzającym w kwietniu 2017 roku.

    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKrótka historia alfabetu Braille’a
    Następny artykuł ASU-57 – niszczyciel czołgów dla oddziałów powietrznodesantowych
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    14 maja 20222 Mins Read

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.