SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fire Fighter – słynny nowojorski statek pożarniczy
    Fire Fighter - słynny nowojorski statek pożarniczy
    Fire Fighter - słynny nowojorski statek pożarniczy
    Artykuły

    Fire Fighter – słynny nowojorski statek pożarniczy

    Michał BanachBy Michał Banach23 stycznia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1938 roku Fire Fighter był jednym z najbardziej znanych i zasłużonych nowojorskich statków pożarniczych. Przez lata brał udział w licznych akcjach ratunkowych, m.in. podczas pożaru liniowca Normandie oraz ataków terrorystycznych z 11 września 2001 roku. Obecnie jednostka działa jako muzeum.

    W 1937 roku burmistrz Nowego Jorku, Fiorello LaGuardia zlecił zbudowanie nowego statku pożarniczego dla nowojorskich strażaków. Projekt jednostki przygotował William Francis Gibbs z firmy Gibbs & Cox. Prace nad statkiem prowadzono w stoczni United Shipyards. Wodowanie miało miejsce 26 sierpnia 1938 roku, a do służby pod nazwą Fire Fighter statek wszedł 16 listopada 1938 roku.

    Fire Fighter (fot. Dmadeo/Wikimedia Commons)
    Fire Fighter (fot. Dmadeo/Wikimedia Commons)

    Jednostka miała 41 m długości i tonaż 220 ton. Siłownia składała się z dwóch 16-cylindrowych silników diesla o mocy 1500 KM oraz dwóch silników elektrycznych o mocy 1000 KM, dzięki czemu Fire Fighter był w momencie wejścia do służby najpotężniejszym pod względem siły pomp statkiem pożarniczym z napędem diesle-elektrycznym. Prędkość maksymalna wynosiła 14 węzłów, a załoga składała się z 7-11 osób.

    Początkowo Fire Fighter stacjonował przy nabrzeżu numer 1 przy Battery. Pierwszą bardzo ważną w historii statku akcją ratunkową był pożar liniowca Normandie w 1942 roku. Rok później statek uczestniczył w akcji gaszenia pożaru na pokładzie transportowca amunicji SS El Esterio. Nie były to oczywiście jedyne akcje, w których Fire Fighter brał udział, ale na pewno były jednymi z najważniejszych w tym okresie.

    Fire Fighter (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)
    Fire Fighter (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)

    Wraz z reorganizacją ruchu w nowojorskim porcie i przeniesieniem operacji transportowych do Brooklynu, również Fire Fighter został przeniesiony. W 1967 roku przeniesiono go do Stapleton. W 1973 roku statek uczestniczył w akcji ratunkowej po zderzeniu SS Esso Brussels i SS Sea Witch. Była to największa operacja w jakiej Fire Fighter uczestniczył bez wsparcia. Za bohaterską postawę załoga jak i sam statek zostali odznaczeni. W kolejnych latach statek wielokrotnie brał udział również w akcjach gaszenia pożarów na nabrzeżu. Będąc cały czas w służbie, w 1989 roku uznano go za zabytek i wpisano do rejestru U.S. National Historic Landmark.

    Kolejną ważną akcją, w której Fire Fighter wziął udział, była pomoc w akcji gaszenia pożarów po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 roku. Najważniejszym zadaniem statku było pompowanie wody z zatoki, dla działających na ladzie jednostek straży pożarnej, zwłaszcza po zawaleniu wież, kiedy w rejonie strefy zero przestały działać wszystkie lokalne sieci wodne. Fire Fighter był wykorzystywany w tej roli przez aż 3 tygodnie.

    Fire Fighter (fot. museumships.us)
    Fire Fighter (fot. museumships.us)

    W 2009 roku Fire Fighter znalazł się wśród jednostek, które zabezpieczały akcje ratunkową po wodowaniu US Airways 1549 na rzece Hudson. W 2010 roku, po 72 latach służby, Fire Fighter został zastąpiony przez nowy statek pożarniczy o nazwie Fire Fighter II. W tej sytuacji przeniesiono go do rezerwy, a następnie rozpoczęto prace nad przekształceniem go w muzeum, przy czym w nowej roli jednostka miała zachować pełną sprawność mechaniczną.

    Zbieranie funduszy na remont i przebudowę rozpoczęło się w 2013 roku, a w 2014 roku rozpoczęto prace, zakończone w grudniu 2016 roku. Jako muzeum Fire Fighter został udostępniony zwiedzającym w kwietniu 2017 roku.

    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)
    Fire Fighter (fot. Kaylee La Spisa)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia alfabetu Braille’a
    Next Article ASU-57 – niszczyciel czołgów dla oddziałów powietrznodesantowych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.