Zbudowany w 1938 roku Fire Fighter był jednym z najbardziej znanych i zasłużonych nowojorskich statków pożarniczych. Przez lata brał udział w licznych akcjach ratunkowych, m.in. podczas pożaru liniowca Normandie oraz ataków terrorystycznych z 11 września 2001 roku. Obecnie jednostka działa jako muzeum.

W 1937 roku burmistrz Nowego Jorku, Fiorello LaGuardia zlecił zbudowanie nowego statku pożarniczego dla nowojorskich strażaków. Projekt jednostki przygotował William Francis Gibbs z firmy Gibbs & Cox. Prace nad statkiem prowadzono w stoczni United Shipyards. Wodowanie miało miejsce 26 sierpnia 1938 roku, a do służby pod nazwą Fire Fighter statek wszedł 16 listopada 1938 roku.

Fire Fighter (fot. Dmadeo/Wikimedia Commons)

Fire Fighter (fot. Dmadeo/Wikimedia Commons)

Jednostka miała 41 m długości i tonaż 220 ton. Siłownia składała się z dwóch 16-cylindrowych silników diesla o mocy 1500 KM oraz dwóch silników elektrycznych o mocy 1000 KM, dzięki czemu Fire Fighter był w momencie wejścia do służby najpotężniejszym pod względem siły pomp statkiem pożarniczym z napędem diesle-elektrycznym. Prędkość maksymalna wynosiła 14 węzłów, a załoga składała się z 7-11 osób.

Początkowo Fire Fighter stacjonował przy nabrzeżu numer 1 przy Battery. Pierwszą bardzo ważną w historii statku akcją ratunkową był pożar liniowca Normandie w 1942 roku. Rok później statek uczestniczył w akcji gaszenia pożaru na pokładzie transportowca amunicji SS El Esterio. Nie były to oczywiście jedyne akcje, w których Fire Fighter brał udział, ale na pewno były jednymi z najważniejszych w tym okresie.

Fire Fighter (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)

Fire Fighter (fot. Mike Peel/www.mikepeel.net)

Wraz z reorganizacją ruchu w nowojorskim porcie i przeniesieniem operacji transportowych do Brooklynu, również Fire Fighter został przeniesiony. W 1967 roku przeniesiono go do Stapleton. W 1973 roku statek uczestniczył w akcji ratunkowej po zderzeniu SS Esso Brussels i SS Sea Witch. Była to największa operacja w jakiej Fire Fighter uczestniczył bez wsparcia. Za bohaterską postawę załoga jak i sam statek zostali odznaczeni. W kolejnych latach statek wielokrotnie brał udział również w akcjach gaszenia pożarów na nabrzeżu. Będąc cały czas w służbie, w 1989 roku uznano go za zabytek i wpisano do rejestru U.S. National Historic Landmark.

Kolejną ważną akcją, w której Fire Fighter wziął udział, była pomoc w akcji gaszenia pożarów po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 roku. Najważniejszym zadaniem statku było pompowanie wody z zatoki, dla działających na ladzie jednostek straży pożarnej, zwłaszcza po zawaleniu wież, kiedy w rejonie strefy zero przestały działać wszystkie lokalne sieci wodne. Fire Fighter był wykorzystywany w tej roli przez aż 3 tygodnie.

Fire Fighter (fot. museumships.us)

Fire Fighter (fot. museumships.us)

W 2009 roku Fire Fighter znalazł się wśród jednostek, które zabezpieczały akcje ratunkową po wodowaniu US Airways 1549 na rzece Hudson. W 2010 roku, po 72 latach służby, Fire Fighter został zastąpiony przez nowy statek pożarniczy o nazwie Fire Fighter II. W tej sytuacji przeniesiono go do rezerwy, a następnie rozpoczęto prace nad przekształceniem go w muzeum, przy czym w nowej roli jednostka miała zachować pełną sprawność mechaniczną.

Zbieranie funduszy na remont i przebudowę rozpoczęło się w 2013 roku, a w 2014 roku rozpoczęto prace, zakończone w grudniu 2016 roku. Jako muzeum Fire Fighter został udostępniony zwiedzającym w kwietniu 2017 roku.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.