SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Długowieczne rosyjskie pancerniki typu Gangut
    Długowieczne rosyjskie pancerniki typu Gangut
    Długowieczne rosyjskie pancerniki typu Gangut
    Artykuły

    Długowieczne rosyjskie pancerniki typu Gangut

    Michał BanachBy Michał Banach11 stycznia 2017Updated:2 lipca 20195 komentarzy14 Mins Read
    Zbudowane tuż przed wybuchem I wojny światowej rosyjskie pancerniki typu Gangut były pierwszymi dreadnoughtami Carskiej Floty. Mimo politycznych perturbacji i bardzo oryginalnej i niespotykanej konfiguracji, wykorzystywano je aż do połowy lat 50.. Niestety pamięć o Bitwie pod Cuszimą sprawiła, że nie wykorzystywano ich zbyt intensywnie.

    Geneza

    Rosyjska flota na przełomie XIX i XX wieku byłą jedną z większych na świecie, a jej okręty pod względem uzbrojenia i opancerzenia prezentowały się bardzo dobrze, zwłaszcza, że wiele z nich powstało w brytyjskich i francuskich stoczniach. Niestety budowana przez lata morska potęga została doszczętnie zniszczona w wyniku kilku bitew stoczonych w czasie wojny rosyjsko-japońskiej w latach 1904-1905. Szczególnie bitwa pod Cuszimą odcisnęła się piętnem na przyszłości rosyjskich okrętów wojennych.

    Jeden z pancerników typu Gangut podczas budowy
    Jeden z pancerników typu Gangut podczas budowy

    Można śmiało powiedzieć, że poniesiona wówczas klęska ciągnęła się latami za rosyjskimi dowódcami i konstruktorami okrętów, a także politykami, zniechęcając ich do inwestycji w nowe okręty. Niezależnie jednak od politycznych ocen, po wojnie flota wymagała pilnego uzupełnienia strat. W związku z tym już w 1906 roku dowództwo floty zorganizowało konkurs na zaprojektowanie nowych pancerników, które miały zastąpić utracone w czasie walk z Japończykami jednostki.

    Niechęć Dumy (izba niższa rosyjskiego parlamentu) do wydawania kolejnych olbrzymich pieniędzy na nowe okręty doprowadziła do rezygnacji z pomysłu. Przedstawiciele Ministerstwa Morskiego (utworzonego w 1906 roku) nie poddali się jednak tak łatwo i już w grudniu 1907 roku ponownie ogłosili konkurs, tym razem międzynarodowy na projekt nowego pancernika. Do 12 marca 1908 roku wpłynęło 51 projektów z 13 stoczni. Wybrana została propozycja niemieckiej stoczni Blohm & Voss, ale z powodów politycznych i niechęci Francji, która udzieliła pożyczki na sfinalizowanie projektu Rosjanie musieli kupić za 250 000 rubli niemiecki projekt i samemu podjąć się budowy nowych okrętów.

    Gangut
    Gangut

    Budową okrętów miała zająć się min. Stocznia Bałtycka, która dodatkowo zmodyfikowała projekt, aby uwzględniał możliwości rosyjskiego przemysłu. Zmodyfikowane plany zaprezentowano 22 marca 1909 roku. Jego cechą charakterystyczną było bardzo nietypowe ułożenie wież artylerii głównej. Wszystkie 4 wieże znajdowały się na jednej wysokości (bez tzw. wież w superpozycji, czyli ustawionych za i wyżej od drugiej wieży) i rozmieszczone były w jednej linii przez całą długość pokładu. Okręt praktycznie nie posiadał nadbudówki, a jedynie dwa maszty z szczątkowymi nadbudówkami i dwa kominy. Wszystkie pomieszczenia znajdowały się w kadłubie. Taki układ miał znaczącą zaletę – pancernik miał być wyjątkowo stabilną platformą strzelniczą, a jego konstrukcja nie musiała być tak mocna jak w przypadku okrętów z wieżami umieszczonymi tylko na dziobie i rufie.

    Gangut podczas budowy
    Gangut podczas budowy

    Projekt zyskał aprobatę Dumy i Ministerstwa Morskiego, które złożyły oficjalne zamówienie na okręty, będące pierwszymi dreadnoughtami rosyjskiej floty. Tym razem nie było mowy o odkładaniu prac, ponieważ postęp technologiczny, jaki dokonał się po 1905 roku sprawił, że Rosjanie musieli pilnie wzmocnić flotę, już nie tylko z powodu poniesionych strat, ale również przestarzałej konstrukcji większości posiadanych ówcześnie okrętów.

    Pancerniki typu Gangut

    Oficjalnie stępkę pod nowe okręty położono 16 czerwca 1909 roku. W Stoczni Admiralicji w Sankt Petersburgu położono stępkę pod pancerniki Gangut i Połtawa, a w Stoczni Bałtyckiej pod Pietropawłowsk i Sewastopol. Mimo oficjalnego rozpoczęcia budowy, prace nad okrętami ruszyły dopiero w ciągu kilku kolejnych miesięcy. 10 lipca 1911 roku zwodowano Sewastopol, 23 lipca Połtawę, 22 września Pietropawłowsk a 20 października Gangut. Prace wykończeniowe trwały aż do przełomu 1914 i 1915 roku.

    Kadłub Ganguta w czasie prac wykończeniowych
    Kadłub Ganguta w czasie prac wykończeniowych

    Okręty miały 181 m długości i wyporność 24 500 ton. Napęd stanowiło 10 turbin parowych Parsonsa o mocy łącznej 42 000 KM (w czasie testów udało się jednak uzyskać moc 52 000 KM). Prędkość maksymalna wynosiła 21-24 węzłów. Pancerz na burtach miał od 125 do 225 mm, pokładu 12-50 mm, wież 76-203 mm, barbet 75-150 mm i nadbudówek 100-254 mm. Uzbrojenie składało się z 12 dział kalibru 305 mm umieszczonych w 4 potrójnych wieżach, 16 dział kalibru 120 mm w kazamatach, 1 działa kalibru 76 mm i 4 wyrzutni torped kalibru 450 mm.

    W toku eksploatacji zarówno uzbrojenie jak i wyposażenie i co istotne również wygląd okrętów wielokrotnie ulegał zmianie. Pancerniki modernizowano i przebudowywano, dzięki czemu trzy z nich pozostały w służbie aż do końca II wojny światowej.

    Stępka Wodowanie Wejście do służby Los
    Gangut 16 czerwca 1909 roku 20 października 1911 roku 11 stycznia 1915 roku wycofany z służby 17 lutego 1956 roku, zezłomowany w 1959 roku
    Pietropawłowsk 22 września 1911 roku 5 stycznia 1915 roku wycofany z służby 4 września 1953 roku, zezłomowany
    Sewastopol 10 lipca 1911 roku 30 listopada 1914 roku wycofany z służby 17 lutego 1956 roku, zezłomowany w latach 1956-1957
    Połtawa 23 lipca 1911 roku 30 grudnia 1914 roku uszkodzony w pożarze 24 listopada 1919 roku, nigdy nie wyremontowany, zezłomowany w 1949 roku

     

    Jeden z pancerników typu Gangut podczas budowy
    Jeden z pancerników typu Gangut podczas budowy

    Gangut

    Gangut uznawany jest za pierwszy pancernik typu, chociaż budowano go dłużej niż pozostałe jednostki. Pancernik po wejściu do służby w Flocie Bałtyckiej stacjonującej w Helsinkach. Podczas I wojny światowej okręt brał udział w kilku operacjach, których celem było zapewnienie wsparcia jednostkom układającym pola minowe w rejonie Lipawy.

    Gangut
    Gangut

    Rosjanie tak bardzo obawiali się konfrontacji z niemiecką flotą (która obawiała się konfrontacji z jakąkolwiek inną flotą po nierozstrzygniętej bitwie jutlandzkiej), że aż do marca 1917 roku na okręcie nie działo się nic ciekawego, a większość zadań ograniczono do ćwiczeń w rejonie Zatoki Fińskiej. Gdy wybuchła rewolucja lutowa w 1917 roku załoga okrętu postanowiła dołączyć do Bolszewików. Nie zmieniło to jednak wiele w rutynie służby.

    W marcu 1918 roku, pancernik wraz pozostałymi okrętami stacjonującymi w Helsinkach musiał opuścić port i przepłynąć przez zamarzniętą Zatokę Fińską do Kronsztadu. Krótko później, 9 listopada 1918 roku okręt przeniesiono do rezerwy, ponieważ jego załoga była potrzebna do obsadzenia mniejszych i bardziej przydatnych w tym okresie jednostek. Podobny los spotkał większość pancerników które przejęli bolszewicy.

    Gangut
    Gangut

    27 czerwca 1925 roku władze podjęły decyzję o zmianie nazwy okrętu na Октябрьская революция (pol. Rewolucja Październikowa), ponownym wcieleniu do służby i modernizacji. Okręt oficjalnie wcielono do służby 23 marca 1926 roku, ale przebudowę rozpoczęto dopiero 12 października 1931 roku. Spowodowane było to doświadczeniami z przebudowy Pietropawłowska i Sewastopola, które wykazały, że planowany początkowo zakres zmian był niewystarczający.

    W trakcie prac wymieniono kotły na opalane olejem napędowym oraz całkowicie przekonstruowano nadbudówki, dodając więcej pomieszczeń dla załogi. Dodatkowe miejsce pod pokładem uzyskane po likwidacji części magazynów węgla i części pomieszczeń maszynowni wykorzystano do zwiększenia grubości pancerza i grodzi. Chociaż podobną przebudowę przeszły również pozostałe okręty, pancernik wyróżniał się nowymi działami artylerii głównej o większej szybkostrzelności. Dodatkowo okręt otrzymał również więcej lekkich dział przeciwlotniczych (których wcześniej okręty tego typu nie miały wcale). Zmianie uległo również wyposażenie optyczne i systemy kierowania ogniem.

    Gangut
    Gangut

    Oficjalnie przebudowę zakończono 4 sierpnia 1934 roku. Następnie aż do wybuchu II wojny światowej załoga okrętu brała udział w ćwiczeniach. Podczas Wojny Zimowej okręt nie brał większego udziału w walkach, ograniczając się jedynie do przeprowadzenia kilku bombardowań brzegu. Następnie przeniesiono go do Tallina ale już na początku 1941 roku ponownie skierowano go do stoczni w Kronsztadzie, gdzie zmodernizowano jego uzbrojenie przeciwlotnicze. Dodano 4 działa przeciwlotnicze 81-K kalibru 76,2 mm i 12 działek 70-K kalibru 37 mm. Usunięto przy okazji cześć dział kalibru 120 mm z kazamat, a pomieszczenia zamieniono na magazyny amunicji dla artylerii przeciwlotniczej.

    Po niemieckiej inwazji na Związek Radziecki 22 czerwca 1941 roku okręt przeniesiono na stałe z Tallina do Kronsztadu. 21 września okręt został trafiony bombą, która uszkodziła rufowe stanowiska artyleryjskie. Pancernik skierowano do stoczni na naprawy, a przy okazji dodano kolejne działa przeciwlotnicze. W trakcie modernizacji okręt został ponownie zbombardowany, przez co prace przedłużyły się do listopada 1942 roku.

    Gangut
    Gangut

    Po zakończeniu prac pancernik skierowano do Leningradu, gdzie aż do stycznia 1944 roku brał udział w obronie miasta. W czerwcu 1944 roku dokonano kolejnych modernizacji, montując na pancerniku otrzymany od Brytyjczyków radar Type 279 do wykrywania samolotów.

    Aż do zakończenia wojny okręt nie brał udziału w walkach. Jako jednostkę bojową pancernik wykorzystywano do połowy lat 50.. 24 lipca 1954 roku przekształcono go na jednostkę szkolną, a 17 lutego 1956 roku wycofano z eksploatacji i skierowano do stoczni złomowej. Rozbiórka okrętu rozpoczęła się jednak dopiero w maju 1958 roku.

    Powodem wycofania okrętu z służby był jego zły stan techniczny, kompletnie przestarzała konstrukcja i brak perspektyw na jego dalsze wykorzystanie, zwłaszcza w związku z wprowadzonymi do służby krążownikami, które były znacznie bardziej przydatne dla radzieckiej floty.

    Gangut
    Gangut
    Gangut
    Gangut
    Oktiabrskaja Riewolucyja (ex-Gangut)
    Gangut już jako
    Oktiabrskaja Riewolucyja (ex-Gangut)
    Oktiabrskaja Riewolucyja (ex-Gangut)
    Gangut
    Gangut
    Oktiabrskaja Riewolucyja (ex-Gangut)
    Oktiabrskaja Riewolucyja (ex-Gangut)

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNowojorski modułowy 189 Bowery Hotel z Polski
    Next Article Zashchitniki – trailer 2
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.