SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Convair F2Y Sea Dart – najszybszy wodnosamolot w historii
    Convair F2Y Sea Dart - najszybszy wodnosamolot w historii
    Convair F2Y Sea Dart - najszybszy wodnosamolot w historii
    Artykuły

    Convair F2Y Sea Dart – najszybszy wodnosamolot w historii

    Michał BanachBy Michał Banach4 kwietnia 2019Updated:4 lutego 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Na przełomie lat 40. i 50. rozpoczęła się nowa era w lotnictwie – era samolotów odrzutowych. Wraz z pojawieniem się pierwszych samolotów zdolnych do pokonania bariery dźwięku, dowództwo US Navy postanowiło wprowadzić do służby naddźwiękowy myśliwiec przechwytujący. Ze względu na ograniczenia technologiczne, zamiast myśliwca pokładowego zaprojektowano… wodnosamolot. Maszyna otrzymała nazwę Convair F2Y Sea Dart, ale nigdy nie weszła do eksploatacji.

    Geneza

    McDonnell FH-1 Phantom, będący pierwszym odrzutowcem US Navy był znaczącym krokiem na przód, ale dalej nie zapewniał znaczącego wzrostu osiągów, zwłaszcza wobec pojawiających się nowych maszyn lądowych. Gdy w 1947 roku pokonana została bariera dźwięku, dowództwo US Navy postanowiło złożyć zamówienie na morski samolot myśliwski o napędzie odrzutowym, zdolny do lotów naddźwiękowych.

    Prototyp Convair F2Y Sea Dart
    Prototyp Convair F2Y Sea Dart

    Pomysł wydawał się łatwy do zrealizowania, ale szybko okazało się, że przy ówcześnie dostępnych silnikach oraz wiedzy technicznej jego realizacja stanęła pod znakiem zapytania. Projektowane wówczas samoloty zdolne do osiągania prędkości naddźwiękowych potrzebowały długich pasów startowych, przez co niemożliwe było wykorzystanie eksploatowanych już lotniskowców. Potrzebne były nowe jednostki, ale prace nad nimi były jeszcze dalekie od zmaterializowania.

    Jedynym rozwiązaniem było więc zaprojektowanie wodnosamolotu o napędzie odrzutowym. Projekt budowy takiego samolotu oficjalnie zainicjowano w 1948 roku, a zlecenie budowy maszyny otrzymała firma Convair. W ciągu kolejnych dwóch lat powstało kilka koncepcji nowego myśliwca. Ostatecznie, 19 stycznia 1951 roku US Navy wybrała projekt myśliwca w układzie delta, wyposażonego w płozy, ułatwiające operowanie z wody. Maszyna otrzymała oznaczenie XF2Y-1 Sea Dart.

    Prototyp Convair F2Y Sea Dart
    Prototyp Convair F2Y Sea Dart

    Naddźwiękowy wodnosamolot

    Zanim prace nad maszyną na dobre ruszyły, US Navy zamówiła łącznie 22 samoloty tego typy – 4 prototypy i 18 maszyn przedseryjnych. Pierwszy prototyp ukończono pod koniec 1952 roku, a 14 grudnia rozpoczęto próby na wodzie. 14 stycznia 1953 roku podczas próby szybkiego „kołowania” maszyna oderwała się od powierzchni wody i wykonała 300-metrowy skok. Oficjalny oblot miał jednak miejsce dopiero 9 kwietnia 1953 roku.

    Pierwsze próby wykazały, że Sea Dart zachowuje się w powietrzu poprawnie, ale podczas startów i lądowań sterowanie nim było praktycznie niemożliwe z powodu wibracji generowanych przez umieszczone pod kadłubem płozy. Służyły one do zapewnienia maszynie odpowiedniego kąta natarcia do startu, ponieważ Sea Dart dzięki szczelnemu kadłubowi cały czas unosił się na wodzie całą swoją powierzchnią. Płozy wysuwały się częściowo gdy maszyna osiągała prędkość 16 km/h, a po przekroczeniu prędkości 70 km/h wysuwały się całkowicie, co umożliwiało oderwanie się od powierzchni.

    Prototyp Convair F2Y Sea Dart
    Prototyp Convair F2Y Sea Dart

    3 kwietnia 1954 roku pilotowany przez Charlesa Richbourga prototyp YF2Y-1 (druga maszyna wyposażona w docelowe silniki, których nie zainstalowano na prototypie XF2Y-1) w płytkim locie nurkowym pokonał barierę dźwięku. Warto dodać, że Sea Dart chociaż był przystosowany do takich lotów, w normalnym, poziomym locie nie mógł przekroczyć bariery dźwięku.

    Wykonano łącznie 140 lotów testowych XF2Y-1, w trakcie których badano zachowanie maszyny. Testy te potwierdziły, że konstrukcja płóz wymaga poprawy. W związku z tym w połowie 1954 roku prototyp XF2Y-1 wrócił do fabryki w celu przebudowania. Równocześnie US Navy zaczęła stopniowo wycofywać się z projektu, uznając, że Sea Dart jest zbyt trudny w eksploatacji. Dodatkowo w tym czasie pojawiły się już plany zbudowania nowego, znacznie większego lotniskowca, który mógłby obsługiwać samoloty naddźwiękowe (nowym lotniskowcem został ostatecznie USS Enterprise).

    Prototyp Convair F2Y Sea Dart
    Prototyp Convair F2Y Sea Dart

    Gwoździem do trumny projektu był lot z 4 listopada 1954 roku, w trakcie którego YF2Y-1 wpadł w drgania na niskiej wysokości i rozpadł się w powietrzu. Pilotujący go Charles Richbourg zginął na miejscu. Nie był szans na wprowadzenie Sea Darta do eksploatacji, ale jeszcze przez dwa lata kontynuowano próby prototypu XF2Y-1 i drugiego egzemplarza w wersji YF2Y-1.

    Maszyna przeszła kilka modernizacji, które częściowo wyeliminowały drgania konstrukcji, ale dalej samolot był trudny do opanowania podczas startów i lądowań. 16 stycznia 1956 roku uziemiono prototyp XF2Y-1, który następnie przebudowano, instalując hydropłat. Uniemożliwiał on jednak oderwanie się od powierzchni wody. Warto dodać, że 4 marca 1955 roku oblatano jedyny całkowicie ukończony egzemplarz w wersji przedseryjnej, która była najbliższa docelowej konfiguracji samolotu.

    Prototyp Convair F2Y Sea Dart
    Prototyp Convair F2Y Sea Dart

    Po zakończeniu serii prób, projekt Sea Darta został zamknięty. Mimo ambitnych planów (m.in. współpracy z wodnosamolotami Martin P6M SeaMaster, które miały pełnić rolę bombowców strategicznych) projekt okazał się niewypałem. Zbyt skomplikowana konstrukcja maszyny sprawiła, że zanim udało się wyeliminować wszystkie wady, dostępne były już nowe samoloty pokładowe zdolne do osiągania prędkości naddźwiękowych oraz prowadzone były prace nad nowymi lotniskowcami.  Z 5 zbudowanych Sea Dartów, do naszych czasów przetrwały 4. Wszystkie znajdują się obecnie w muzeach w USA, przy czym XF2Y-1 czeka na remont w Waszyngtonie.

    Warto dodać, że chociaż Sea Dart okazał się porażką, samolot ten cały czas jest najszybszym zbudowanym kiedykolwiek wodnosamolotem i raczej jest mało prawdopodobne, aby kiedykolwiek powstała szybsza maszyna.

    Prototyp Convair F2Y Sea Dart
    Prototyp Convair F2Y Sea Dart

    Konstrukcja

    Convair F2Y Sea Dart miał 16 m długości i 10,3 m rozpiętości skrzydeł. Masa własna maszyny wynosiła 5730 kg, a maksymalna masa startowa 9750 kg. Napęd stanowiły dwa silniki turboodrzutowe Westinghause J46-WE-2 (Pierwszy prototyp wykorzystywał silnik Westinghouse J34-WE-32), zapewniający prędkość maksymalną 1325 km/h, oraz zasięg 826 km. Prototypy nie były uzbrojone, ale docelowe maszyny miały otrzymać 4 działka kalibru 20 mm oraz dwie wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych.

    Kadłub Sea Darta miał bardzo oryginalną konstrukcję. W stanie spoczynku, samolot unosił się całą powierzchnią na wodzie, a jego kadłub był całkowicie szczelny i podzielony na kilkanaście wodoszczelnych przedziałów. Zalanie nawet kilku z nich nie miało powodować zatonięcia samolotu. Podczas startu, umieszczone pod kadłubem płozy wysuwały się, umożliwiając maszynie oderwanie się od powierzchni wody. Warto dodać, że rozbieg wynosił aż 1676 m, a dobieg 305 m. Aby nie dochodziło do zalewania silnika słoną wodą, wloty powietrza umieszczono na górnej części kadłuba. Nie eliminowało to jednak problemu dostawania się wody do turbiny.

    Prototyp Convair F2Y Sea Dart
    Prototyp Convair F2Y Sea Dart

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZeppelin-Staaken R.VI – największy niemiecki bombowiec I wojny światowej
    Next Article Niesamowite Ferrari Modulo z 1970 roku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.