SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » McDonnell FH-1 Phantom – pierwszy odrzutowiec US Navy
    McDonnell FH-1 Phantom - pierwszy odrzutowiec US Navy
    McDonnell FH-1 Phantom - pierwszy odrzutowiec US Navy
    Artykuły

    McDonnell FH-1 Phantom – pierwszy odrzutowiec US Navy

    Michał BanachBy Michał Banach21 lipca 2016Updated:26 stycznia 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Pierwsze samoloty napędzane silnikami turboodrzutowymi nieśmiało zaczęły wchodzić do eksploatacji we wszystkich większych armiach świata pod koniec II wojny światowej. Pionierami byli Niemcy i Brytyjczycy, ale w 1945 roku dołączyli do nich Amerykanie. Jednym z pierwszych seryjnie produkowanych odrzutowców był McDonnell FH Phantom, pierwszy samolot z napędem odrzutowym, wykorzystywany przez US Navy.

    Geneza

    Historia pierwsze odrzutowca US Navy sięga roku 1942 roku. Udane próby Bell P-59 Airacomet sprawiły, że US Navy również zaczęła interesować się maszynami o napędzie odrzutowym (chociaż początkowo odrzucano pomysł wykorzystania takich maszyn). Na początku 1943 roku przedstawiciele Floty zaczęli poszukiwania potencjalnego dostawcy nowych maszyn.

    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom

    Zapytania ofertowe wysłano min. do zakładów McDonell, które natychmiast zainteresowały się tematem. Po zaledwie kilku tygodniach przygotowane zostały wstępne rysunki, które spotkały się z pozytywną opinią oficerów US Navy. Oficjalnie zamówienie na 3 prototypy złożono 30 sierpnia 1943 roku.

    Inżynierowie McDonnella mieli dosyć szerokie możliwości działania, ponieważ flota nie nałożyła na nich wyraźnych wymogów co do specyfikacji samolotu. W efekcie końcowym miało to jednak nie do końca pozytywny wpływ na możliwości maszyny.

    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom

    Pierwszy odrzutowy myśliwiec pokładowy US Navy

    Początkowo nowy samolot otrzymał oznaczenie XFD-1. Konstruktorzy z zakładów McDonnella postanowili zaprojektować nowy samolot w oparciu o dosyć sprawdzone rozwiązania, przetestowane wcześniej przez Bella w trakcie prac nad P-59.

    Nowy myśliwiec odrzutowy wyposażono w dwa silniki (chociaż początkowo koncepcja zakładała zastosowanie nawet 8 małych silników (sic!)) turboodrzutowe Westinghouse J30-WE-20. Umieszczono je w skrzydłach, po bokach kadłuba, odchylając ich wyloty nieco na zewnątrz, aby gorące powietrze nie uszkadzało kadłuba samolotu.

    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom

    Takie rozmieszczenie silników pozwoliło na przesunięcie kokpitu do przodu, dzięki czemu zwiększyło się pole widzenia pilota. Dodatkowo wolną przestrzeń na nosie maszyny wykorzystano do umieszczenia tam przedniego koła podwozia oraz uzbrojenia.

    FH-1 miał rozpiętość skrzydeł wynoszącą 12,4 m, masę 4,5 tony i maksymalną masę startową około 5,5 ton. Napęd stanowiły dwa silniki Westinghouse J30-WE-20 zapewniające prędkość maksymalną około 770 km/h (w czasie testów udało się przekroczyć ponad 800 km/h), a zasięg wynosił 1580 km. Uzbrojenie składało się z 4 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm umieszczonych w nosie i 8 rakiet kalibru 127 mm umieszczonych pod skrzydłami.

    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom

    Prace nad prototypem ukończono w styczniu 1945 roku. Maszyna wzbiła się w swój pierwszy lot już 26 stycznia, ale… tylko z jednym silnikiem. Problemy z produkcją jednostek napędowych sprawiły, że samolot musiał radzić sobie tylko z jednym silnikiem. Na szczęście był on wystarczający do pierwszych prób, które przebiegły całkiem sprawnie.

    7 marca 1945 roku US Navy złożyło oficjalne zamówienie na 100 maszyn oznaczonych jako FD-1 Phantom. Wraz z zakończeniem wojny zamówienie zmniejszono do 30 maszyn, a później zwiększono do 60 samolotów. Powodem zmian był nie tylko koniec wojny, ale również nie do końca zadowalające parametry Phantoma. Samolot był słabo uzbrojony, a jego osiągi były niewiele lepsze od wprowadzonych wówczas do eksploatacji maszyn o napędzie tłokowym. Z drugiej strony był to jedyny dostępny dla US Navy myśliwiec o napędzie odrzutowym.

    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom

    Pierwszy prototyp FD-1 rozbił się niestety 1 listopada 1945 roku, przez co próby przedłużyły się o kilka miesięcy, ponieważ kolejny prototyp ukończono dopiero na początku 1946  roku. Maszyna ta zapisała się jednak w historii jako pierwszy samolot odrzutowy, który wylądował i wystartował z pokładu lotniskowca. Miało to miejsce 21 lipca 1946 roku niedaleko Norfolk. Samolot wykonał cztery starty i lądowania na pokładzie lotniskowca USS Franklin D. Roosevelt.

    Niestety kilka tygodni po próbach również i ten prototyp uległ katastrofie. Wnioski płynące z prób obu maszyn pomogły w dopracowaniu finalnej konstrukcji myśliwca (chociaż i tak w efekcie końcowym samolot nie spełniał wszystkich wymagań US Navy). W połowie 1947 roku, kiedy pierwsze seryjne FH-1 Phantom (zmiana oznaczenia z FD na FH podyktowana była wprowadzeniem do służby w US Navy samolotów firmy Douglas, które wcześniej używały litery D w nazewnictwie swoich maszyn), konstruktorzy McDonnella zaprezentowali US Navy plany nowej wersji myśliwca, wyposażonej w mocniejsze silniki.

    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom

    Po ich analizie, oraz zebraniu pierwszych opinii z jednostek liniowych wykorzystujących FH-1, US Navy zaczęła wprowadzać kolejne zmiany i poprawki, które ostatecznie zaowocowały powstaniem zupełnie nowej maszyny – F2H Banshee. Samolot ten docelowo zastąpił FH-1 i doprowadził do ograniczenia produkcji FH-1 do zaledwie 60 maszyn (plus 2 prototypów).

    Krótka eksploatacja i szybki koniec

    FH-1 Phantom padł ofiarą przełomu jaki nastąpił w rozwoju techniki lotniczej pod koniec II wojny światowej. Maszyna w momencie wejścia do eksploatacji pod każdym względem ustępowała nowszym konstrukcjom, które kończyły wówczas próby prototypów.

    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom

    W związku z tym US Navy ograniczyła eksploatację swoich 60 FH-1 jedynie do zadań treningowych. Samoloty te wykorzystywano do szkolenia pilotów, którzy przechodzili z samolotów o napędzie tłokowym na odrzutowce. Z służby liniowej maszyny wycofano już w 1949 roku, a z służby treningowej w 1954 roku.

    Większość maszyn natychmiast zezłomowano. W latach 60. 3 Phantomy zakupiła cywilna firma Progressive Aero, która chciała wykorzystać je do szkolenia cywilnych pilotów. Pomysłu nigdy nie zrealizowano. Obecnie w muzeach w USA można znaleźć tylko 3 FH-1 Phantom.

    Warto dodać, że w 1958 roku dokonano oblotu myśliwca McDonnell Douglas F-4 Phantom II. Maszyna ta stała się jednym z najważniejszych amerykańskich myśliwców i myśliwców bombardujących w historii. W USA wycofano je z służby dopiero w 1996 roku, a w Niemczech w 2013 roku. Mimo to, całkiem sporo samolotów tego typu pozostaje cały czas w eksploatacji w innych armiach świata.

    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom
    McDonnell FH-1 Phantom

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleB-droid z Politechniki Warszawskiej pozytywnie przeszedł testy
    Next Article Koniec VHS – koniec produkcji magnetowidów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.