SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec
    McDonnell XP-67 - nieudany supermyśliwiec
    Artykuły

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    Michał BanachBy Michał Banach6 stycznia 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    W 1940 roku amerykańska armia ogłosiła program budowy supermyśliwca w ramach programu Request for Data R-40C. Chociaż program nigdy nie doprowadził do wprowadzenia do uzbrojenia nowego myśliwca, powstało wiele niecodziennych i bardzo oryginalnych maszyn. Jedną z nich był McDonnell XP-67.

    Geneza

    Wybuch II wojny światowej, jak każdy większy konflikt zapoczątkował intensywny wyścig zbrojeń. Amerykańska armia na przełomie lat 30. i 40. prezentowała się natomiast raczej mizernie. O ile pokaźna flota mogła być sporym zagrożeniem dla przeciwnika, tak US Army, do którego należał korpus lotniczy US Army Air Forces (USAAF) wypadała wręcz fatalnie.

    McDonnell XP-67
    McDonnell XP-67

    W ramach wielu rozpoczętych programów rozwojowych, USAAF rozpoczęło program Request for Data R-40C, w ramach którego zamierzano zaprojektować potężny myśliwiec dalekiego zasięgu, który pod każdym względem miał przewyższać używane ówcześnie myśliwce.

    Zakładano, że nowa maszyna otrzyma potężny napęd, wykorzystując jeden z kilku nowych silników – np. Allison V-1710 o mocy 1250 KM, Continental XIV-1430 o mocy 1700 KM lub Pratt & Whitney X-1800 o mocy 1850 KM. W połączeniu z odpowiednią, aerodynamiczną konstrukcją, maszyny miały osiągać prędkość minimum 680 km/h, a optymalnie aż 845 km/h. Czas wznoszenia na wysokość 7 km miał wynosić mniej niż 7 minut, a uzbrojenie miało składać się z minimum 4 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm.

    McDonnell XP-67
    McDonnell XP-67

    Do programu przystąpili wszyscy najważniejsi producenci samolotów w USA, a efektem ich prac była seria dziwacznych prototypów, z których żaden nie wszedł do eksploatacji. Jedną z zaprojektowanych maszyn był myśliwiec McDonnell XP-67. Gdyby maszyna weszła do produkcji, byłby to pierwszy samolot bojowy tego młodego producenta.

    McDonnell XP-67 – zbyt ambitny

    W pierwszym etapie zbierania ofert w ramach programu nowego supermyśliwca wybrano 23 projekty do dalszej analizy. Maszyna zaprojektowana przez McDonnella zajęła w tym zestawieniu… 21 miejsce. Mimo to firma otrzymała kontrakt na kontynuowanie prac i przedstawienie kolejnych propozycji.

    McDonnell XP-67
    McDonnell XP-67

    30 czerwca 1941 roku McDonnell zaprezentował kolejny projekt nowego myśliwca, ale również i ten został odrzucony. Powodem był zastosowany skomplikowany napęd, składający się z jednego silnika, którego moc miał być przenoszona na dwa śmigła. Rozwiązanie ambitne i nowatorskie, ale bardzo skomplikowane i narażone na awarie. Po kilku miesiącach rozmów i konsultacji USAAF zleciło McDonnellowi kontynuowanie prac nad maszyną, a 30 września 1941 roku podpisano kontrakt o wartości 1,6 mln dolarów na dostawę dwóch prototypów nowego samolotu.

    24 kwietnia 1942 roku firma zaprezentowała trzeci projekt, bardziej tradycyjny, w którym zastosowano już dwa silniki zamontowane w skrzydłach. Według konstruktorów maszyna miała osiągać prędkość 760 km/h. W docelowej konfiguracji maszyna miała otrzymać kabinę ciśnieniową a uzbrojenie miało składać się z 6 karabinów maszynowych 12,7 mm, lub 4 działek kalibru 20 mm, albo wręcz działa kalibru 75 mm (sic!). Ostatecznie uznano, że samolot powinien otrzymać 6 działek kalibru 37 mm z zapasem 45 pocisków każde.

    McDonnell XP-67
    McDonnell XP-67

    Maszyna, która otrzymała oznaczenie XP-67 tym razem zainteresowała USAAF, w związku z czym rozpoczęto intensywne badania w tunelach aerodynamicznych, których celem było dopracowanie konstrukcji kadłuba. Samolot miał wyjątkowy układ skrzydeł i kształt kadłuba oraz gondoli silnikowych. Kadłub dosłownie zlewał się z skrzydłami.

    Pierwszy prototyp ukończono 1 grudnia 1943 roku i rozpoczęto próby naziemne. Samolot nie posiadał uzbrojenia ani kabiny ciśnieniowej, które planowano zainstalować później. Niestety niespełna tydzień później samolot uległ uszkodzeniu, a naprawy trwały miesiąc. Pierwszy lot prototypu odbył się 6 stycznia 1944 roku, ale trwał zaledwie 6 minut, ponieważ doszło do uszkodzenia obu silników.

    McDonnell XP-67
    McDonnell XP-67

    Po zakończeniu remontu, prototyp wrócił do prób w marcu. Do tego czasu stwierdzono już jednak, że silniki XP-67 są za słabe i zapewniają moc jedynie 1060 KM zamiast potrzebnych 1350 KM. Kolejne próby tylko potwierdzały problemy z napędem i ogólną manewrowością maszyny. 11 maja 1944 roku za sterami samolotu zasiedli pierwsi piloci wojskowi, którzy pozytywnie ocenili ogólny projekt samolotu, ale skrytykowali jego słabe na tle innych maszyn właściwości pilotażowe oraz niską prędkość.

    W trakcie kolejnego lotu testowego, 6 września 1944 roku prototyp XP-67 musiał awaryjnie lądować z powodu pożaru silnika. Po wylądowaniu pilot bezpiecznie opuścił maszynę, ale zanim ugaszono ogień, płomienie objęły większość kadłuba. Samolot uznano za stracony. Co gorsza, drugi prototyp nie był jeszcze ukończony, co w połączeniu z niezbyt dobrymi ocenami sprawiło, że USAAF wspólnie z McDonnellem uznały, że projekt należy zamknąć.

    McDonnell XP-67
    McDonnell XP-67

    Niespełnione marzenie i olbrzymie źródło doświadczenia

    Ostatecznie na budowę XP-67 wydano 4,74 mln dolarów (współcześnie byłoby to około 63,8 mln dolarów!), a prototyp spędził w powietrzy 43 godziny. Drogi projekt nie przyniósł zakładom McDonnell kontraktu na dostawy myśliwca, ale przyniósł za to olbrzymie doświadczenie, dzięki któremu firma ta zaprojektowała bardzo ważny w jej historii samolot McDonnell FH-1 Phantom.

    McDonnell XP-67 otrzymał nieoficjalną nazwę Bat lub Moonbat, ze względu na swój niecodzienny kształt skrzydeł.

    Parametry taktyczno-techniczne

    Załoga 1 pilot
    Rozpiętość skrzydeł 16,76 m
    Masa startowa 10 ton
    Napęd 2x dwunastocylindrowy silnik Continental XIV-1413-17/16 o mocy 1350 KM każdy
    Prędkość maksymalna 650 km/h
    Prędkość przelotowa 435 km/h
    Zasięg 3837 km
    Uzbrojenie (planowane) 6x działko 37 mm M4

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGM Aerotrain
    Next Article Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.