Zanim samolot wzbije się w powietrze, cały jego projekt musi zostać przetestowany w tunelu aerodynamicznym. Celem takiego testu jest sprawdzenie konstrukcji samolotu i jej możliwości oraz zestawienie teoretycznych właściwości z praktycznymi, bez ryzyka katastrofy.

Bada się przede wszystkim przepływ powietrza wokół konstrukcji samolotu. Sama maszyna jest nieruchoma, a pęd powietrza wytwarzany przez specjalne dmuchawy lub wirniki imituje zachowanie samolotu podczas lotu. Pierwszy bardzo prymitywny tunel aerodynamiczny zbudowali w 1901 roku bracia Wright.

W kolejnych latach zaczęło ich powstawać coraz więcej. Obecnie różnej wielkości tunele aerodynamiczne zlokalizowane są praktycznie w każdym kraju. Część z nich pozwala na sprawdzanie pełnowymiarowych maszyn, a część modeli lub fragmentów samolotów. Istnieją również tunele przystosowane do różnych zadań. Na przykład tunele imitujące lot na dużej wysokości, lub w trudnych warunkach atmosferycznych, albo tunele do testowania oblodzenia.

Obecnie w tunelach aerodynamicznych testuje się wszystko – samoloty, samochody, wszelkiej maści pojazdy, nawet jednostki pływające. Wszystko po to, aby zmniejszyć opór powietrza i zaprojektować jak najlepszej jakości pojazd.

Samoloty testowane w tunelach aerodynamicznych zawsze prezentują się bardzo nietypowo. W związku z tym zebrałem dla Was najciekawsze zdjęcia z takich testów na przestrzeni lat.

Jednym z ciekawszych tuneli aerodynamicznych jest Langley Field Wind Tunnel zlokalizowany w miasteczku Hampton w Virginii. Zbudowano go w 1934 roku jako część NACA (National Advisory Committee for Aeronautics) – instytucji, która zajmowała się prowadzeniem badań nad aeronautyką. W swoim czasie tamtejszy tunel był największym na świecie. Obecnie obiekt należy do NASA.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.