SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read93 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read93 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bellanca 28-92 – jedyny w swoim rodzaju samolot wyścigowy
    Artykuły

    Bellanca 28-92 – jedyny w swoim rodzaju samolot wyścigowy

    Michał BanachBy Michał Banach16 maja 2017Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Bellanca 28-92 - jedyny w swoim rodzaju samolot wyścigowy
    Bellanca 28-92 - jedyny w swoim rodzaju samolot wyścigowy
    W 1937 roku w zakładach Bellanca Aircraft Company opracowano nietypowy, trzysilnikowy samolot wyścigowy Bellanca 28-92. Zaprojektowany przez Giuseppe Mario Bellanca samolot powstał na zamówienie rumuńskich sił powietrznych, ale jego kariera była bardzo krótka.

    W 1937 roku rumuński oficer sił powietrznych, kapitan Alexander Papana zamówił w amerykańskich zakładach Bellanca trzysilnikowy samolot wyścigowy. Maszyna miała pozwolić mu na start w wyścigu na trasie Nowy Jork – Bukareszt.

    Samolot zaprojektowany przez założyciela firmy, Giuseppe Bellanca otrzymał nazwę Bellanca 28-93. Maszyna miała 8,4 m długości, 14,1 m rozpiętości skrzydeł i ważyła 2130 kg. Napęd stanowiły trzy silniki – dwa sześciocylindrowe Menasco C6S4 Super Buccaneer o mocy 251 KM w skrzydłach, oraz jeden dwunastocylindrowy Ranger SGV-770 o mocy 420 KM w kadłubie. Zapewniały one prędkość maksymalną około 400 km/h i przelotową 362 km/h oraz zasięg około 4828 km.

    Bellanca 28-92
    Bellanca 28-92

    Początkowo samolot otrzymał nazwę własną Alba Julia, ale nigdy nie stosowano jej oficjalnie. Podczas prób, Papan nie mający doświadczenia w obsłudze zastosowanych silników doprowadził do ich przegrzania. Nie mogąc się dogadać z konstruktorem Rumuni zrezygnowali z zamówienia i nigdy nie zapłacili za jego budowę. Samolot pozostał w związku z tym w zakładach Bellanca, które w 1938 roku ponownie go zarejestrowały, ale tym razem w USA.

    Bellanca 28-92 wziął następnie udział w Bendix Trophy. Za sterami zasiadł Frank Cordova, ale samolot nie ukończył wyścigu z powodu awarii jednego z silników. Po naprawie, w 1939 roku maszyna ponownie wystartowała w Bendix Trophy. Tym razem za sterami zasiadł Art Bussy, któremu udało się zająć drugie miejsce, osiągając średnią prędkość 393,95 km/h na trasie Los Angeles – Clevelend i 373,29 km/h na trasie Clevelenad – New York.

    Bellanca 28-92
    Bellanca 28-92

    Wybuch II wojny światowej doprowadził jednak do przerwania wszystkich wyścigów, w związku z czym Bellanca 28-92 podzielił los innych maszyn wyścigowych i trafił do magazynu. W 1941 roku wystawiono go na sprzedaż, a nowym nabywca zostały Siły Powietrzne Ekwadoru, które wykorzystywały go do 1945 roku.

    Późniejsze losy samolotu nie są do końca znane. Maszyna została odstawiona na małe lotnisko, gdzie pozostawiono ją własnemu losowi. Pokryty płótnem i sklejką kadłub prawdopodobnie źle zniósł tamtejsze warunki klimatyczne i maszyna uległa zniszczeniu.

    Bellanca 28-92
    Bellanca 28-92
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleHistoryczne oblicze Darłowa
    Next Article LZ 1 – pierwszy w historii sterowiec szkieletowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    23 marca 20232 Mins Read359 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    By Michał Banach0
    22 lutego 20236 Mins Read3K Views

    PZL.50 Jastrząb – niespełniona nadzieja polskiego lotnictwa

    By Michał Banach6
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.