SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zatonięcie promu Jan Heweliusz
    Zatonięcie promu Jan Heweliusz
    Zatonięcie promu Jan Heweliusz
    Artykuły

    Zatonięcie promu Jan Heweliusz

    Michał BanachBy Michał Banach14 stycznia 2020Updated:14 stycznia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    W zimną noc z 13 na 14 stycznia 1993 roku zatonął polski prom Jan Heweliusz. Tragedia, w której zginęło 55 osób do dnia dzisiejszego budzi wiele kontrowersji. W dniu katastrofy, na Bałtyku szalał potężny sztorm, a sam prom pod żadnym pozorem nie powinien był wyjść w morze.

    Zaraz obok zatonięcia promu Estonia w w 1994 roku, zatonięcie Jana Heweliusza jest jedną z najbardziej tajemniczych katastrof morskich na Bałtyku. Mimo przeprowadzenia kilku śledztw, przedstawione przez ekspertów wnioski budzą wiele wątpliwości, a niechęć władz do ostatecznego wyjaśnienia wszystkich kwestii związanych z katastrofą rodzi wiele pytań.

    MF Jan Heweliusz
    MF Jan Heweliusz

    Prom Jan Heweliusz został zbudowany w 1977 roku w norweskiej stoczni Trosvik Versted A/S na zamówienie Polskich Linii Oceanicznych. Od samego początku statek był bardzo pechowy. W trakcie jego eksploatacji doszło do 28 poważniejszych incydentów i kolizji. Prom kilkukrotnie przewracał się w portach, zderzał z kutrami a we wrześniu 1986 roku został poważnie uszkodzony w trakcie pożaru.

    MF Jan Heweliusz – prom kolejowo-samochodowy typu ro-ro. Jednostka miała 125,6 m długości i nośność około 2035 DWT. Napęd stanowiły cztery silniki Sulzer 10AL25/30 o łącznej mocy 7400 KM. Zapewniały one prędkość około 16,7 węzła.

    Ogień uszkodził część nadbudówki i pokładu górnego (tzw. samochodowego). Aby jak najszybciej przywrócić prom do eksploatacji, PLO zleciło przeprowadzenie prac remontowych w stoczni w Hamburgu. W ramach remontu stoczniowcy mieli… zalać blisko 60 tonami betonu, uszkodzony pokład samochodowy.

    MF Jan Heweliusz
    MF Jan Heweliusz

    Sam pomysł takiego naprawienia uszkodzeń był karygodny. Prom od samego początku miał problemy z statecznością, a dodatkowe tony betonowego balastu jeszcze bardziej pogorszyły jego stateczność. Mimo to Jan Heweliusz wrócił do eksploatacji. Kolejny wypadek był już jednak tylko kwestią czasu.

    Wieczorem 13 stycznia 1993 roku prom znajdował się w Świnoujściu, a załoga przygotowywała się do wyjścia w morze. Niestety okazało się, że rufowa furta załadunkowa jest uszkodzona. Kapitan Andrzej Ułasiewicz zasugerował aby prom trafił do stoczni, gdzie przeprowadzono by naprawy. Armator (linie żeglugowe Euroafrica, będące częścią PLO) nakazał jednak załodze naprawić uszkodzenia samodzielnie i jak najszybciej wyjść w morze.

    MF Jan Heweliusz
    MF Jan Heweliusz

    Po dwóch godzinach napraw, furta została prowizorycznie zabezpieczona, a prom był gotowy do wypłynięcia. W rejs do Ystad jednostka wyruszyła po północy. Warunki pogodowe były w miarę dobre, w związku z czym kapitan zdecydował się na wybranie krótszej, ale mniej bezpiecznej w razie sztormu trasy. Na pokładzie promu znajdowało się 35 pasażerów, 29 członków załogi, 28 TIR-ów oraz kilka wagonów kolejowych.

    Około godziny 3:30 Jan Heweliusz płynący z maksymalną prędkością natrafił na potężny sztorm. Wiatr wiał z prędkością 180 km/h, a fale miały aż 6 m wysokości. Warunki pogodowe pogarszały się bardzo szybko, a cała załoga została postawiona na nogi. Niestety w skutek błędów załogi, prom płynął z uruchomionym system przeciwprzechyłowym. O ile sprawdzał się on w trakcie pobytu w porcie, albo przy dobrych warunkach pogodowych, w takich warunkach był kompletnie nieprzydatny i niebezpieczny.

    MF Jan Heweliusz
    MF Jan Heweliusz

    Około 4:10 wiatr na chwilę osłabł, a prom zaczął przechylać się na burtę, ponieważ włączony system przeciwprzechyłowy napełnił wcześniej zbiorniki balastowe na burcie, w którą uderzał wiatr, tak, aby utrzymać jednostkę w poziomie. Gdy wiatr osłabł, system nie zdążył wypompować wody z zbiorników balastowych.

    Przechył bardzo szybko pogłębił się i o godzinie 4:30 kapitan wydał rozkaz opuszczenia promu. Natychmiast nadano sygnał SOS, na który odpowiedzieli ratownicy z Niemiec i Danii. Około godziny 5:50 Jan Heweliusz przewrócił się do góry dnem i zaczął powoli tonąć.

    MF Jan Heweliusz
    MF Jan Heweliusz

    Niestety szalejący sztorm i bardzo niska temperatura wody, a także brak specjalnych kombinezonów ratunkowych sprawiły, że z 64 osób, które płynęły promem i znalazły się w wodzie, uratowano jedynie 9. Pozostali zamarzli lub utonęli w lodowatej wodzie. Sama akcja ratownicza również została źle przeprowadzona i była przyczyną śmierci kilku osób. Ostatecznie prom Jan Heweliusz zatonął około godziny 11 niedaleko wyspy Rugia. Wrak osiadł na głębokości zaledwie 30 metrów.

    Rozpoczęte po katastrofie śledztwo trwało kilka lat. Ostatecznie uznano, że powodem katastrofy była zła pogoda i błędy załogi. Pominięto w śledztwie działania armatora, oraz skutki „naprawy” z 1986 roku. Rodzinom ofiar nie przyznano zadośćuczynienia, a władze bardzo skrzętnie starały się wyciszyć sprawę. Dopiero w 2005 roku rodziny ofiar otrzymały odszkodowania w wysokości… 4,6 tys euro.

    Tonący prom MF Jan Heweliusz
    Tonący prom MF Jan Heweliusz

    Działania podejmowane po katastrofie zrodziły wiele pytań i stały się pożywką dla twórców teorii spiskowych. Jedna z nich sugeruje, że na pokładzie promu doszło do sabotażu, ponieważ przewoził on nielegalną broń z Rumunii. Nigdy jednak nie potwierdzono tych rewelacji, a liczne ekspedycje do wraku promu nie znalazły śladów broni na pokładzie.

    Tragiczna historia promu Jan Heweliusz nie zakończyła się jednak wraz z jego zatonięciem. 19 września 2008 roku podczas wyprawy do wraku promu zginął jeden z płetwonurków.

    Tonący prom MF Jan Heweliusz
    Tonący prom MF Jan Heweliusz
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPeel P50 – najmniejszy samochód osobowy
    Następny artykuł Cud na rzece Hudson – katastrofa lotu US Airways 1549
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Wrak MS World Discoverer

    30 kwietnia 20223 Mins Read

    Glückauf – pierwszy konwencjonalny tankowiec

    11 kwietnia 20222 Mins Read

    MV Royal Iris – zapomniany wrak z Woolwich

    8 kwietnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.