SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zatonięcie MF Estonia – największa powojenna katastrofa na Bałtyku
    Zatonięcie MF Estonia - największa powojenna katastrofa na Bałtyku
    Artykuły

    Zatonięcie MF Estonia – największa powojenna katastrofa na Bałtyku

    Michał BanachBy Michał Banach5 kwietnia 2017Brak komentarzy5 Mins Read
    Zatonięcie promu MF Estonia to jedna z największych katastrof morskich na Bałtyku. W nocy z 27 na 28 września 1994 roku estoński statek zatonął podczas rejsu z Tallina do Sztokholmu. Zginęły 852 osoby. Chociaż oficjalnie przyczyną katastrofy była wada techniczna, istnieje wiele teorii sugerujących, że prom został celowo zatopiony.

    MF Estonia

    Stępkę pod prom pasażersko-samochodowy typu ROPAX, MF Estonia położono 18 października 1979 roku, a wodowanie miało miejsce 26 kwietnia 1980 roku w niemieckiej stoczni Mayer Werft. Do eksploatacji prom wszedł 5 lipca 1980 roku. Statek miał 155 m długości, 15 566 ton wyporności i 2800 ton nośności . Napęd stanowiły 4 silniki MAN 8L40/45 o mocy 23 636 KM zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów. MF Viking, bo taką nazwę prom nosił przez pierwszych 10 lat eksploatacji mógł zabrać na pokład 1400 pasażerów (w kabinach znajdowało się miejsce dla 1190 pasażerów).

    MF Estonia
    MF Estonia

    Jego pierwszym właścicielem były linie Rederi Ab Sally. W 1988 roku prom został kupiony przez linie Effoa, a w 1993 przez Estline Marine Co LTS. Do 1990 roku prom nosił nazwę MF Viking Sally, w latach 1990-1991 otrzymał nazwę MF Silja Star, a w latach 1991-1993 MF Wasa King. Po przejęciu przez EstLine nazwano go MF Estonia.

    Od stycznia 1993 roku prom kursował na trasie Tallin-Sztokholm. Załoga szczyciła się bardzo dużą punktualności i regularnością rejsów, niezależnie od warunków panujących na Bałtyku. Aż do feralnej, wrześniowej nocy kariera jednostki nie była zbyt ciekawa i nie obfitowała w żadne ważniejsze wydarzenia. Był to więc typowy „wół roboczy”, regularnie kursujący na bałtyckich trasach.

    Tragiczny rejs

    MF Estonia opuściła port w Tallinie 27 września 1994 roku o godzinie 19:00. Na pokładzie znajdowało się 989 osób – 803 pasażerów i 186 członków załogi. Zapowiadał się rutynowy rejs, ale warunki pogodowe na Bałtyku nie należały do najlepszych. Mimo to prom płynął z prędkością około 14-15 węzłów, przebijając się przez sztorm, tak aby dopłynąć do celu około 9:30 rano.

    MF Estonia
    MF Estonia

    28 września, około godziny 00:55 załoga usłyszała trzaski w rejonie furty dziobowej, ale mimo oględzin, nie zauważono żadnych uszkodzeń. Około godziny 1:15 trzaski przerodziły się w huk, kiedy furta oderwała się od kadłuba. Kilka minut później na pokład wdarła się woda, ponieważ odrywająca się furta uszkodziła grodzie. O 1:20 nadano sygnał alarmowy, ale sytuacja na promie była już bardzo zła. Jednostka miała olbrzymi przechył, a do wnętrza wlewały się duże ilości wody, w związku z czym załoga postanowiła zamknąć wszystkie grodzie. Decyzja ta doprowadziła jednak do uwięzienia większości pasażerów pod pokładem.

    O godzinie 1:22 nadany został sygnał Mayday, ale już o 1:29 cała komunikacja radiowa z Estonią została zerwana. Około 1:50 prom zniknął z radarów co utrudniało akcję ratunkową. Załoga Estonii nie nadała bowiem dokładnych informacji o swoim położeniu, przez co pobliskie jednostki kierowały się wskazaniami radarów.

    MF Estonia
    MF Estonia

    Jako pierwszy na miejsce katastrofy dotarł prom MS Mariella – około 2:12. Pierwszy śmigłowiec dotarł na miejsce dopiero o 3:05. Trwająca kilka godzin akcja ratunkowa była bardzo trudna z powodu szalejącego sztormu. Uratowano jedynie 138 osób, z 989 które znajdowały się na pokładzie Estonii. Większość pasażerów i członków załogi zginęła na pokładzie, nie mogąc wydostać się z statku. Wiele osób, które znalazły się w wodzie zmarło z powodu hipotermii.

    Śledztwo i kontrowersje

    Natychmiast po zatonięciu promu rozpoczęto międzynarodowe śledztwo, prowadzone przez tzw. Zjednoczoną Komisję Śledczą, w skład której wchodzili przedstawiciele kilku państw, w tym Szwecji, Estonii i Finlandii. Oficjalny raport przedstawiono w 1997 roku, stwierdzał on, że przyczyną katastrofy były wady konstrukcyjne furty dziobowej, która pod naporem silnych fal nie wytrzymała i oderwała się od kadłuba, uszkadzając wewnętrzną konstrukcję rampy i grodzi, przez co do wnętrza kadłuba dostały się duże ilości wody.

    Jedna z szalup MF Estonia
    Jedna z szalup MF Estonia

    Po zakończeniu śledztwa, ze względu na liczbę ofiar, oraz fakt, że większość z nich znalazła się wewnątrz wraku, zakazano nurkowania w rejonie wraku, a cały teren przekazana pod opiekę fińskiej straży przybrzeżnej, której zadaniem jest pilnowanie, aby nikt nie próbował penetrować wraku.

    Sposób w jaki przeprowadzono śledztwo, dobór państw biorących w nim udział, ograniczenia w nurkowaniu wokół wraku oraz bardzo ogólny raport i przyczyny katastrofy sprawiły, że wokół katastrofy Estonii narosło wiele legend i teorii spiskowych.

    Według najbardziej popularnych, Estonia miała zatonąć w wyniku eksplozji bomby, bądź znajdującego się na pokładzie pojazdu, w którym nielegalnie przewożona była broń i amunicja pochodząca z Rosji. Prom miał zatonąć albo w wyniku przypadkowej eksplozji, albo celowego działania, które miało ukryć fakt transportu broni na pokładzie cywilnej jednostki.

    Jedna z szalup MF Estonia
    Jedna z szalup MF Estonia

    Według różnych teorii, w proceder przemytu broni miały być zaangażowane wywiady kilku państw, min. Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii jak i Rosji. O ile początkowo teoria ta nie miała zbyt wielu zwolenników, w 2004 roku sytuacja uległa zmianie, gdy na światło dzienne wyszły informacje, że faktycznie na promach była nielegalnie przewożona broń. Jednak według oficjalnych informacji szwedzkich władz, feralnej nocy, MF Estonia nie przewoziła żadnego tajnego ładunku.

    Mimo upływu lat, historia zatonięcia promu dalej budzi emocje zwłaszcza w Estonii, ale podejmowane przez różne osoby i organizacje próby wznowienia śledztwa nie doprowadziły do konkretnych działań. Taki obrót spraw jest przez wiele środowisk interpretowany jako potwierdzenie teorii, że cała katastrofa nie była przypadkowa. Nie ma jednak niezbitych dowodów na potwierdzenie teorii o zatonięciu promu w wyniku eksplozji.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów
    Next Article P26/40 – włoski średni czołg ciężki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.