W 1938 roku Mercedes-Benz zbudował eksperymentalny samochód Mercedes-Benz 540 K Streamliner. Pojazd projektowano z myślą o wyścigu Berlin-Rzym, ale ostatecznie, jedyny zbudowany egzemplarz wykorzystywano w zakładach Dunlopa do testowania opon. Po wojnie samochód zezłomowano, ale w 2014 roku powstała jego wierna replika.

W drugiej połowie lat 30. producenci samochód z całego świata rywalizowali ze sobą budując coraz bardziej aerodynamiczne samochody. Projektowano je z myślą o biciu rekordów prędkości oraz starcie w organizowanych regularnie wyścigach. Jedną z takich imprez miał być zaplanowany na 1938 rok wyścig na trasie Berlin-Rzym.

Inżynierowie Mercedesa podjęli decyzję o zbudowaniu specjalnie z myślą o tej imprezie zupełnie nowego samochodu opartego na sprawdzonym modelu 540 K. Od pierwowzoru, pojazd miał różnić się znacznie bardziej aerodynamiczną karoserią oraz wzmocnionym silnikiem z turbodoładowaniem.

Zaprojektowany w mniej niż rok samochód otrzymał nazwę 1938 Mercedes-Benz 540 K Streamliner. Miał 5,2 m długości i 1,55 m wysokości. Pod maską znalazł się turbodoładowany, ośmiocylindrowy silnik o pojemności 5,4 litrów i mocy 180 KM. Dzięki znakomicie zaprojektowanej karoserii, Streamliner mógł rozpędzić się maksymalnie do 185 km/h, równocześnie zachowując komfort jazdy przy prędkości 170 km/h.

1938 Mercedes-Benz 540 K Streamliner
1938 Mercedes-Benz 540 K Streamliner

W trakcie prac pojawił się jednak problem. O ile od strony technicznej auto było znakomicie zaprojektowane, inżynierowie Mercedesa nie wiedzieli, czy ówczesne opony będą na tyle wytrzymałe, aby przetrwać tak długi wyścig. Nie przyszło im tego sprawdzić, ponieważ wyścig Berlin-Rzym przesunięto na kolejny rok, przez co samochód stał się bezużyteczne – dodatkowy rok oznaczał możliwość zaprojektowania zupełnie nowych i jeszcze szybszych samochodów.

Nie oznaczało to jednak końca kariery Streamlinera. Do Mercedesa zgłosiła się firma Dunlop, która chciała wypożyczyć samochodów w celu wykorzystania go do testowania nowych, wytrzymalszych opon. Samochód trafił do nowego użytkownika, który wykorzystywał go aż do wybuchu wojny. Warto dodać, że wybuch wojny sprawił, że zrezygnowano również z organizacji wyścigu.

Dalsze losy Mercedesa 540 K Streamliner nie są zbyt dobrze znane. Auto pozostawało w zakładach Dunlopa do końca wojny, następnie zostało przejęte przez amerykańską armię, która wykorzystywała go jako zwykły samochód łącznikowy. Zapewne w 1947 roku auto wróciło do Dunlopa, który następnie zwrócił go Mercedesowi w kwietniu 1948 roku.

Nieprzydatny po wojnie pojazd nie miał szczęścia i został zezłomowany. Zachowano jedynie ramę i przekładnię, które trafiły do muzeum Mercedesa w 1950 roku. W 2011 roku zespół Mercedes-Benz Classic postanowił odbudować zapomnianego Streamlinera. Wykorzystując zachowaną ramę oraz odnalezione szczegółowe plany, od podstaw zbudowano nowy samochód. Prace zakończono w 2014 roku.

Źródło zdjęć: Daimler AG

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.