SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor
    USS Arizona - smutny pomnik ataku na Pearl Harbor
    Artykuły

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    Michał BanachBy Michał Banach17 stycznia 2023Brak komentarzy6 Mins Read
    Wrak pancernika USS Arizona (BB-39) przypomina wszystkim odwiedzającym Pearl Harbor o japońskim ataku na port, 7 grudnia 1941 roku. Okręt zatonął po celnym trafieniu bombą, która doprowadziła do jego eksplozji. Wrak uznano ostatecznie za pomnik i grób, przez co pozostawiono go, a z czasem zbudowano nad nim pomnik – USS Arizona Memorial.

    Geneza

    Pancernik USS Arizona był jednym z dwóch okrętów typu Pennsylvania, czyli powiększonych i ulepszonych pancerników będących następcami typu Nevada. Okręty określano jako tzw. superdreadnoughty. Budowę Arizony rozpoczęto 16 marca 1914 roku w stoczni Brooklyn Navy Yard. Wodowanie  miało miejsce 19 czerwca 1915 roku, a do służby pancernik wszedł 17 października 1916 roku. Gdy rozpoczęto budowę okrętu, stoczniowcy chcieli zwodować jednostkę w ciągu zaledwie 10 miesięcy, ale plan ten nie powiódł się.

    Wodowanie USS Arizona
    Wodowanie USS Arizona

    Arizona miała 185 m długości i wyporność 29 626 ton. Napęd stanowiły 4 zespoły turbin parowych o mocy 33 376 KM, zapewniających prędkość maksymalną 21 węzłów i zasięg 8000 mil morskich (15 000 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się początkowo z 12 dział kalibru 356 mm w 4 wieżach, 22 dział kalibru 127 mm, 2 (już po zbudowaniu dodano kolejne 2) dział kalibru 76 mm, oraz dwóch wyrzutni torped kalibru 533 mm.

    Pancerz miał grubość 203-343 mm w pasie burtowym, 203-330 mm na grodziach, 330 mm na barbetach, 457 mm na wieżach, 127 mm na pokładzie i 356-406 mm na mostku. Załoga początkowo liczyła 1087 oficerów i marynarzy. W toku służby okręt przeszedł kilka modernizacji, które zmieniły układ uzbrojenia i doprowadziły do znacznego wzrostu liczby członków załogi.

    USS Arizona
    USS Arizona

    Eksploatacja

    Pancernik wszedł do służby na krótko przed włączeniem się Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej. Niestety podczas prób doszło do awarii silnika, która wymusiła powrót do stoczni w celu wykonania remontu wymagającego wycięcia otworów w pokładzie. Do zakończenie wojny okręt pozostawał blisko baz i rzadko wychodził w morze samodzielnie, w obawie przed niemieckimi u-bootami.

    W połowie listopada 1918 roku pancernik wraz kilkoma innymi amerykańskimi okrętami wyruszył do Wielkiej Brytanii, gdzie w grudniu dołączył do kolejnych okrętów eskortujących prezydenta Woodrowa Wilsona. Po zakończeniu wizyty prezydenta w Europie, pancernik wrócił do USA. W 1919 roku okręt wrócił do Europy wraz z wzrostem napięć między Turcją i Grecją, oraz wybuchem wojny między tymi krajami.

    USS Arizona
    USS Arizona

    W 1920 roku pancernik poddano pierwszej modernizacji, w ramach której usunięto część dział kalibru 127 mm, które pierwotnie umieszczono w kadłubie, na tyle nisko, że podczas rejsu w złych warunkach pogodowych, były często zalewane przez fale. Dalsza służba okrętu była bardzo spokojna i ograniczała się do udziału w licznych manewrach i ćwiczeniach.

    W 1929 roku po raz kolejny okręt poddano modernizacji. Tym razem jej zakres był jednak zdecydowanie większy. Zainstalowano nowe maszty z dalmierzami, usunięto kolejne działa kalibru 127 mm, zainstalowano dodatkowe uzbrojenie przeciwlotnicze, zmodyfikowano wieże artylerii głównej, co pozwoliło na zwiększenie kąta podniesienia dział, przebudowano rufową katapultę dla samolotów oraz pogrubiono pancerz pokładu o 44 mm. Dodatkowo wymieniono znaczną część wyposażenia maszynowni. Usunięto również podwodne wyrzutnie torped.

    USS Arizona
    USS Arizona

    W efekcie prac, znacząco wzrosła wyporność okrętu – do 38 258 ton, ale modernizacja silników, których moc wzrosła do 35 081 KM sprawiła, że pancernik utrzymywał prędkość 20,7 węzła. Załoga okrętu liczyła po modernizacji 92 oficerów i 1639 marynarzy.

    Rutynowa i nudna służba Arizony została przerwana w 1934 roku, gdy okręt i jego załoga wzięli udział w kręceniu filmu Here Comes the Navy. W kolejnych latach poza udziałem w ćwiczeniach okrętach dużo czasu spędzał w porcie. W 1940 roku pancernik został przeniesiony do Pearl Harbor wraz z resztą Floty Pacyfiku. Jak się okazało, ostatecznie miał tam pozostać na zawsze.

    USS Arizona
    USS Arizona

    Atak na Pearl Harbor

    7 grudnia 1941 roku japońskie samoloty pokładowe zaatakowały amerykańską bazę w Pearl Harbor. W trakcie ataku, jednym z celów stał się pancernik USS Arizona, który wrócił z ćwiczeń artyleryjskich, które miały miejsce 4 grudnia. Dodatkowo od 6 grudnia prowadzono na nim doraźne naprawy.

    W kierunku pancernika skierowało się 10 japońskich bombowców, które uzyskały 4 trafienia, a 3 bomby wybuchły blisko kadłuba. Ostatnia z bomb uderzyła o godzinie 8:06 w pobliżu wieży numer 2 na dziobie. Chwilę później okrętem wstrząsnęła potężna eksplozja, która doprowadziła do prawie całkowitego zniszczenia części dziobowej pancernika. W wyniku wybuchu zginęło 1177 członków załogi z 1512 znajdujących się na pokładzie w momencie ataku. Eksplozja została uwieczniona na filmie.

    USS Arizona
    USS Arizona

    Dokładne miejsce trafienia bomby oraz przyczyna eksplozji nie jest do końca znana. Skala uszkodzeń była tak duża, że niemożliwe było odtworzenie przebiegu wydarzeń. Istnieje wiele hipotez na temat źródła eksplozji. Jedna mówi, że bomba przebiła się przez pancerz i wpadła do magazynu ładunków miotających, albo ładunków do dział sygnałowych i katapulty. Inna teoria mówi, że bomba wpadła do otwartego włazu i spadła aż na poziom magazynów amunicji, gdzie składowano łatwopalne materiały poza opancerzonymi magazynami. Możliwe również, że bomba przebiła się przez pancerz i wpadła bezpośrednio do któregoś magazynu amunicji.

    Eksplozja USS Arizona
    Eksplozja USS Arizona

    Każda z tych teorii ma swoje mocne i słabe punkty, więc oszacowanie, która jest najbardziej prawdopodobna nie jest możliwe. Wiadomo jedynie, że eksplozja była potężna i zniszczyła cały dziób, ale nie wyrwała wież działowych – więc teoria o eksplozji magazynu amunicji do dział artylerii głównej może być mniej prawdopodobna.

    Dalsze losy

    Wrak pancernika poddano oględzinom, które wykazały, że nie nadaje się on do naprawy. W tej sytuacji w 1942 roku USS Arizona został skreślony z listy floty. Z racji tego, że na jego pokładzie zginęło tak wielu marynarzy, podjęto decyzję o zachowaniu wraku – usunięto jedynie nadbudówki i wieże wraz z uzbrojeniem.

    Płonący wrak USS Arizona
    Płonący wrak USS Arizona

    Pozostawiony własnemu losowi wrak stał się symbolem ataku na Pearl Harbor i miejscem pamięci. 7 marca 1950 roku wydano zgodę na wywieszenie na nim amerykańskiej flagi, tak jak ma to miejsce na jednostkach pozostających w służbie. W 1962 roku natomiast nad wrakiem zbudowano pomnik – USS Arizona Memorial.

    Pomnik zaprojektowany przez Alfreda Preisa składa się z trzech części – wejścia, miejsca zgromadzeń i światyni. Środkowa część posiada 7 okien, które symbolizują datę ataku na Pearl Harbor. Cały pomnik posiada łącznie 21 okien, co nawiązuje do symbolicznych 21 salutów armatnich lub 21 marynarzy trzymających wieczną wartę przy grobowcu poległych. Można powiedzieć, że jednym z „elementów” pomnika są unoszące się na powierzchni wody plamy oleju napędowego, który cały czas sączy się z wnętrza pancernika. Nazywa się je „łzami Arizony”.

    Wewnątrz pomnika na tablicy wyryte są nazwiska poległych na pokładzie okrętu. Dodatkowo prochy każdego marynarza, który służył na Arizonie w momencie jego zatopienia mogą zostać pochowane wewnątrz wraku, a prochy marynarzy, którzy służyli wcześniej na okręcie, mogą zostać rozsypane w wodach zatoki przy wraku.

    USS Arizona jako pomnik i cmentarz współcześnie
    USS Arizona jako pomnik i cmentarz współcześnie

    Obecnie w pobliżu pomnika cumuje pancernik USS Missouri, na pokładzie którego przedstawiciele władz Japonii podpisali akt kapitulacji, kończący II wojnę światową.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleD-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego
    Next Article Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.