Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod względem osiągów, ale dalej często imponują swoim wyglądem. Toyota 2000GT zaprojektowana przez Yamahę i produkowana przez Toyotę uznawana jest za pierwszy udany japoński supersamochód i jeden z ważniejszych samochodów kolekcjonerskich.

W połowie lat 60. Yamaha Motor Corporation często projektowała samochody lub ich elementy dla innych koncernów, zwłaszcza dla Nissana. Jednym z projektów, które wówczas zrealizowano był supersamochód o oznaczeniu 2000GT. Początkowo jego projekt zaprezentowano przedstawicielom Nissana, ale nie wzbudził on ich zainteresowania. W tym momencie na scenę weszła Toyota Motor Corporation.

Toyota 2000GT (fot. Iwao/Flickr.com)
Toyota 2000GT (fot. Iwao/Flickr.com)

Koncern uważany był za jedną z bardziej konserwatywnych firm z branży motoryzacyjnej. Chcąc zmienić wizerunek marki, przedstawiciele Toyoty zainteresowali się projektem supersamochodu Yamahy. Zanim jednak auto trafiło do produkcji, jego projekt został przerobiony przez inżyniera Toyoty, Satoru Nozaki.

W 1967 roku zaprezentowano oryginalny i wyróżniający się na tle ówczesnych japońskich samochodów sportowych model Toyota 2000GT. Dysponujący nadwoziem o długości 4,1 m, szerokości 1,6 m i wysokości zaledwie 1,1 m supersamochód ważył tylko 1120 kg, a pod jego maską znalazł się dwulitrowy, sześciocylindrowy silnik o 150 KM (dostępny był również silnik o pojemności 2,3 litra i mocy 109-115 KM), zapewniający prędkość maksymalną 217 km/h. Wnętrze auta nie było zbyt przestronne, ale dzięki luksusowemu wykończeniu szybko wzbudziło zachwyt w branży. Z zewnątrz 2000GT nieznacznie przypominał Jaguara E-Type, a nadwozie zwykle oferowano w białym lub czerwonym kolorze.

Toyota 2000GT
Toyota 2000GT

Toyota 2000GT produkowana była głównie z myślą o japońskim rynku, ale kilka egzemplarzy trafiło do odbiorców w Europie i USA. W Stanach Zjednoczonych samochód kosztował aż 6800 dolarów (współcześnie około 51 100 dolarów), czyli znacznie więcej niż europejskie supersamochody z tamtych lat. Do 1970 roku zbudowano jedynie 351 egzemplarzy modelu 2000GT w trzech wersjach, różniących się kształtem lamp z przodu, oraz silnikami.

Według dostępnych informacji, Toyota 2000GT nigdy nie przyniosła zysków i od początku traktowana było jako pokaz możliwości i element zmiany wizerunku Toyoty. Mimo to samochód ten zapisał się w historii japońskiej motoryzacji jako jeden z pierwszych udanych japońskich supersamochodów, a ze względu na niewielką liczbę wyprodukowanych egzemplarzy uważany jest za jeden z najcenniejszych samochodów kolekcjonerskich z Kraju Kwitnącej Wiśni. Na aukcjach Toyota 2000GT osiąga ceny nawet 1,2 mln dolarów.

Toyota 2000GT (fot. Wikimedia Commons)
Toyota 2000GT (fot. Wikimedia Commons)

Warto również dodać, że dwa egzemplarze Toyoty 2000GT przebudowano i usunięto z nich dach, a następnie wykorzystano w filmie o agencie 007, „Żyje się tylko dwa razy”. Podobno twórcy filmu zdecydowali się na wykorzystanie kabrioletów, ponieważ mający 189 cm wzrostu Sean Connery nie mieścił się standardowym 2000GT, a z drugiej strony samochód idealnie nadawał się dla postaci Jamesa Bonda. Świetne zdjęcia filmowej wersji Toyoty 2000GT można znaleźć na TEJ stronie.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.