SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Legendarny włoski CANT Z.506 Airone
    • Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan
    • Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber
    • Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców
    • Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      17 sierpnia 2022

      Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      16 sierpnia 2022

      Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » MS Sea Diamond – katastrofa u wybrzeży Santorini (2007)
    MS Sea Diamond - katastrofa u wybrzeży Santorini
    Artykuły

    MS Sea Diamond – katastrofa u wybrzeży Santorini (2007)

    Michał BanachBy Michał Banach17 lipca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Santorini kojarzy się głównie z malowniczymi białymi domkami i niebieskimi dachami. Mało kto pamięta, że u wybrzeży tej pięknej wyspy w 2007 roku zatonął wycieczkowiec MS Sea Diamond. W katastrofie zginęły dwie osoby, a wrak statku cały czas znajduje się na dnie u wybrzeży wyspy.

    Katastrofa

    Do katastrofy doszło 5 kwietnia 2007 roku. Wycieczkowiec MS Sea Diamond należący do linii Louis Hellenic Cruise Lines uderzył o podwodną rafę u wybrzeży Santorini, niedaleko niewielkiej wysepki Nea Kameni. Rafa była dobrze oznaczona na mapach, jednak kapitan statku zdecydował się płynąć blisko brzegu – prawdopodobnie chciał zapewnić lepsze widoki pasażerom.

    MS Birka Princess (fot. Holger.Ellgaard/Wikimedia Commons)
    MS Birka Princess (fot. Holger.Ellgaard/Wikimedia Commons)

    Krótko po uderzeniu o rafę, po godzinie 16:00 jednostka przechyliła się na burtę o 12 stopni. Zamknięto wówczas grodzie i rozpoczęto trwającą 3 i pół godziny akcję ratunkową. Ewakuowano 1195 pasażerów znajdujących się na pokładzie statku. Równocześnie podejmowano próby jego ustabilizowania, aby jednostka nie zatonęła. Ostatecznie uratowano wszystkich pasażerów statku, za wyjątkiem dwóch obywateli Francji – Jeana Christophe Allaina i jego córki Maud Allain. Ich ciał nigdy nie odnaleziono.

    Wycieczkowiec stopniowo przechylał się coraz bardziej, ponieważ skala uszkodzeń kadłuba była za duża. Ostatecznie o godzinie 7:00 6 kwietnia 2007 roku MS Sea Diamond zatonął przy brzegu. Wrak obrócił się do góry dnem, a jego dziób znajduje się zaledwie 62 m od poziomu morza, a rufa około 180 m od poziomu morza.

    Tonący MS Sea Diamond (fot. Wikiphilip/Wikimedia Commons)
    Tonący MS Sea Diamond (fot. Wikiphilip/Wikimedia Commons)

    Po zatonięciu przeprowadzono zakrojoną na szeroką skalę akcję przeszukiwania wraku. Szukano zarówno ciał zaginionych pasażerów jak i rejestratorów danych, które pozwoliłby na prześledzenie dokładnego kursu jednostki przed zatonięciem (odnaleziono je i wysłano do USA w celu odzyskania danych). Śledztwo wykazało ostatecznie, że chociaż załoga popełniła błędy płynąc zbyt blisko brzegu, według map, którymi dysponowała, statek znajdował się daleko od rafy. W praktyce jednak rafa znajdowała się dalej od brzegu niż oznaczono to na mapach, więc załoga nie mogła o tym wiedzieć. Po 6 latach procesu kapitan został skazany na 12 lat więzienia.

    Lokalne władze oczekiwały usunięcia wraku wycieczkowca, obawiając się wycieku paliwa. Ostatecznie jednak nie podjęto prób jego wydobycia z racji zbyt wysokich kosztów takiej operacji. Wypompowano jedynie część paliwa, pozostawiając wrak w spokoju.

    MS Birka Princess (fot. Jonas Bergsten)
    MS Birka Princess (fot. Jonas Bergsten)

    MS Sea Diamond (ex-MS Birka Princess)

    MS Sea Diamond został zamówiony 16 kwietnia 1984 roku w stoczni Valmet Vuosaari w Finlandii. Wodowanie miało miejsce 29 października 1985 roku a do służby statek wszedł w kwietniu 1986 roku pod nazwą MS Birka Princess. Koszt budowy wyniósł około 60 mln euro. Do 2006 roku właścicielem statku były linie Birka Line, obsługujące rejsy po Bałtyku.

    W 1999 roku wycieczkowiec poddano pierwszej modernizacji, w ramach której dodano 62 nowe kabiny pasażerskie oraz przebudowano mostek. Po modernizacji jednostkę skierowano na nowe trasy, które szybko przestały być opłacalne. W związku z tym 2 stycznia 2006 roku wycieczkowiec wycofano z eksploatacji i wystawiono na sprzedaż. Nowym właścicielem zostały linie Louis Hellenic Cruise Lines, który zmodernizował wycieczkowiec.

    MS Birka Princess (fot. Holger.Ellgaard/Wikimedia Commons)
    MS Birka Princess (fot. Holger.Ellgaard/Wikimedia Commons)

    MS Birka Princess miał 142 m długości i tonaż 21 484 BRT. Napęd stanowiły 4 silniki Wärtsilä-Vasa 12V32 zapewniające prędkość maksymalną 22 węzłów i maksymalną rejsową 20 węzłów. W początkowej konfiguracji jednostka zabierała na pokład 1500 pasażerów i 80 samochodów.

    Po modernizacji w 2006 roku liczba pasażerów wzrosła do 1537. Zamiast pokładu samochodowego dodano kabiny i nowe atrakcje. Dodatkowo dodano basen zewnętrzny i pokłady z leżakami.

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułHMS Swift – pierwszy brytyjski lider niszczycieli
    Następny artykuł Messerschmitt Me 262 – pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    14 sierpnia 20223 Mins Read

    Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    13 sierpnia 20222 Mins Read

    James Craig – jeden z ostatnich XIX-wiecznych barków

    3 sierpnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    19 sierpnia 2022

    Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

    18 sierpnia 2022

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    17 sierpnia 2022

    Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    16 sierpnia 2022

    Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

    15 sierpnia 2022

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20190

    Gąsienicowe autobusy z Kanady

    Poruszanie się po lodzie pojazdami kołowymi nie jest zbyt łatwe. Znacznie lepiej radzą sobie pojazdy…

    Artykuły
    13 września 20180

    Crawler-transporter – transportowiec rakiet i promów kosmicznych

    Wraz z rozpoczęciem programów Apollo i Skylab, NASA stanęła przed problemem dostarczania coraz większych rakiet…

    Film
    28 kwietnia 20160

    Balance – film

    Film Balance to efekt współpracy firm Brooklyn Aerials i Freefly Systems oraz Brandona Braya i…

    Artykuły
    23 listopada 20180

    Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy

    Znajdujący się w zachodniej części Madery, Port lotniczy Madera, noszący imię Cristiano Ronaldo przez lata…

    Biznes
    28 lipca 20220

    Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

    Pracodawcy coraz częściej decydują się na skorzystanie z agencji pracy tymczasowej zamiast samodzielnego poszukiwania i…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.