SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krążowniki typu Powerful – HMS Powerful i HMS Terrible
    Krążowniki typu Powerful - HMS Powerful i HMS Terrible
    Artykuły

    Krążowniki typu Powerful – HMS Powerful i HMS Terrible

    Michał BanachBy Michał Banach12 września 2017Updated:12 września 20173 komentarze4 Mins Read
    Szybki rozwój okrętów wojennych pod koniec XIX wieku sprawił, że największe floty świata pełne były okrętów należących do krótkich serii i zaprojektowanych do konkretnych zadań. Jednostki takie szybko stawały się przestarzałe, ale mimo to utrzymywano je w służbie. Krążowniki typu Powerful – HMS Powerful i HMS Terrible, w momencie wejścia do służby były jednymi z największych brytyjskich okrętów tej klasy.

    Wielka Brytania na przełomie XIX i XX wieku jako mocarstwo posiadające liczne kolonie i bazy na całym świecie, musiała utrzymywać potężną i bardzo mobilną flotę, którą mogłaby ochraniać szlaki morskie praktycznie na całym świecie. Niestety szybki rozwój technologii w tym czasie sprawiał, że dotychczas wykorzystywane w tym celu okręty szybko stawały się przestarzałe.

    HMS Powerful w 1905 roku
    HMS Powerful w 1905 roku

    Na początku lat 90. XIX wieku Royal Navy zleciła budowę dwóch potężnych krążowników pancernopokładowych, które miały być wykorzystywane na dalekim wschodzie. Projektowano je z myślą o zwalczaniu rajderów (okrętów wykorzystywanych do nękania floty handlowej i prowadzenia działań korsarskich) oraz krążowników, które często wykorzystywano w tej roli.

    Postawione przed nowymi okrętami cele wymagały zaprojektowania zupełnie nowych krążowników, znacznie różniących się od starszych jednostek. Sklasyfikowane jako krążowniki typu Powerful, okręty miały być silnie uzbrojonymi i szybkimi krążownikami, zdolnymi do samodzielnego toczenia pojedynków z innymi krążownikami, oraz dysponować na tyle dużą przestrzenią pod pokładem, aby wykorzystywać je w roli jednostek transportowych.

    HMS Powerful
    HMS Powerful

    Tak powstały HMS Powerful i HMS Terrible, pierwsze brytyjskie krążowniki z 4 kominami. Okręty miały 150 m długości i wyporność ponad 14 000 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 25 000 KM, zapewniające prędkość 22 węzłów i zasięg 12 960 km przy prędkości 14 węzłów. Uzbrojenie początkowo miało składać się jedynie z dział kalibru 152 mm, ale ostatecznie krążowniki otrzymały dwie wieże działowe – po jednej na dziobie i rufie, z pojedynczą armatą kalibru 234 mm. Pozostałe uzbrojenie składało się z 12 dział kalibru 152 mm, 16 armat kalibru 76 mm i 12 szybkostrzelnych działek kalibru 47 mm. Dodatkowo krążowniki uzbrojono w 4 wyrzutnie torped. Aby utrzymać wysoką prędkość, pancerz okrętów był stosunkowo cienki. Pokład miał od 51-152 mm grubości, a barbety chronione były pancerzem o grubości 152 mm. Załoga liczyła 894 oficerów i marynarzy.

    Budowę obu okrętów rozpoczęto w 1894 roku. 27 maja 1895 roku zwodowano HMS Terrible, a 24 lipca 1895 roku zwodowano HMS Powerful. Pierwszy do służby wszedł jednak HMS Powerful – miało to miejsce 8 czerwca 1897 roku. Terrible podniósł banderę dopiero 24 marca 1898 roku.

    HMS Powerful
    HMS Powerful

    Po zakończeniu prób oba okręty wysłano do Chin, gdzie pozostały do drugiej połowy 1899 roku. Następnie nakazano im powrót do Wielkiej Brytanii w celu przeprowadzenia modernizacji. W trakcie rejsu zmieniono jednak rozkazy i skierowano je na Mauritius w celu przetransportowania tamtejszego garnizonu i zaopatrzenia do Afryki Południowej, aby wesprzeć oddziały biorące udział w II wojnie burskiej.

    W marcu 1900 roku HMS Terrible został oddelegowany z powrotem do Chin, ale w 1904 roku został przeniesiony do rezerwy. HMS Powerful wrócił natomiast do Wielkiej Brytanii, gdzie przeszedł remont. Następnie skierowano go do Australii, gdzie pozostał do wybuchu I wojny światowej.

    HMS Terrible
    HMS Terrible

    W trakcie Wielkiej Wojny oba krążowniki zostały praktycznie rozbrojone i przekształcone na transportowce wojska, a później na okręty mieszkalne. Po zakończeniu wojny, w 1919 roku HMS Powerful został przemianowany na HMS Impregnable i przeklasyfikowany na okręt szkolny. Taki sam los spotkał HMS Terrible, który otrzymał nową nazwę HMS Fisgard III i w sierpniu 1920 roku przeklasyfikowano go na okręt szkolny. 31 sierpnia 1929 roku HMS Impregnable (ex HMS Powerful) sprzedano na złom, natomiast HMS Fisgard III (ex HMS Terrible) trafi na złom w lipcu 1932 roku.

    Mimo ambitnych planów, oba krążowniki nigdy nie były wykorzystywane do ścigania rajderów. Jedynie podczas I wojny światowej używano ich w roli okrętów transportowych, co było zgodne z oryginalnymi założeniami. W trakcie służby jednostki oceniano różnie. Chwalono ich szybkość i zasięg, ale z drugiej strony krytykowano słabe opancerzenie i uzbrojenie zbyt słabe by walczyć z lżejszymi pancernikami, albo z cięższymi krążownikami.

    HMS Terrible
    HMS Terrible

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDzień który zmienił świat – 11 września 2001 roku
    Next Article UGears – niesamowite mechaniczne modele z drewna
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.