W 1966 roku koncern Kaiser Jeep wprowadził do produkcji samochód Jeepster Commando, będący następcą, produkowanego na przełomie lat 40. i 50. Willysa-Overland Jeepstera. Auto pozostawało w produkcji do 1973 roku i stało się bezpośrednim przodkiem współczesnych Jeepów, zwłaszcza modelu Cherokee.

Produkowany przez Willys-Overland Motors model Willys-Overland Jeepster nie był bardzo popularnym autem, a jego kariera była dosyć krótka. Mimo to, koncern Kaiser-Jeep, kilka lat po przejęciu firmy Willys-Overland Motors  postanowił w 1966 roku wskrzesić Jeepstera, ale w nowej formie. Zaprojektowano samochód mający rywalizować z takimi pojazdami jak International Scout, Toyota Land Cruiser czy też Ford Bronco.

Jeepster Commando (1967) (fot. Jeep)

Jeepster Commando (1967) (fot. Jeep)

Samochód został zaprezentowany w 1966 roku i wprowadzony do produkcji pod oznaczeniem Jeepster Commando (C101). Początkowo oferowano 4 wersje tego modelu – kombi, kabriolet, pickup oraz roadster. Pod maską umieszczono 75-konny silnik, z możliwością zamienienia go na mocniejszy silnik Dauntless V6 o mocy 160 KM.

Tym razem rynek był już gotowy na taki samochód, dzięki czemu w latach 1966-1971 zbudowano 57 350 egzemplarzy wszystkich wersji tego modelu. Cieszyły się one sporą popularnością i praktycznie bez większych zmian wizualnych były w produkcji nawet po przejęciu koncerny Kaiser-Jeep przez American Motors Company.

Jeepster Commando (1969) (fot. Mr.choppers/Wikimedia Commons)

Jeepster Commando (1969) (fot. Mr.choppers/Wikimedia Commons)

W 1971 roku AMC podjęło decyzję o zrobieniu face liftingu połączonego z zmianą nazwy na Jeep Commando. W 1972 roku wprowadzono całkowicie nowy grill, nie mający już cech charakterystycznych dla Jeepa. Obie wersje miały nico dłuższe nadwozie i inny rozstaw kół, przez co określano je jako C104. Dostępne były trzy silniki – sześciocylindrowe AMC 232 o pojemności 3,8 litra i mocy 100 KM, AMC 258 o pojemności 4,2 litra i ośmiocylindrowy AMC-304 o mocy 210 KM. Łącznie zbudowano 20 233 egzemplarze tego modelu.

Jeepster i Jeep Commando były samochodami przeznaczonymi typowo do rekreacji. Nadwozie pozwalało na zaadaptowanie do różnych celów, a stosunkowo niewielkie rozmiary sprawiały, że były to wygodne auta wakacyjne. Dodatkowo samochody te miały dobre możliwości terenowe oraz napęd 4×4. Na początku lat 70. ich popularność zaczęła jednak spadać, głównie z powodu zmian na rynku i odchodzenia od tego typu samochodów.

Jeep Commando (1972) (fot. Jeep)

Jeep Commando (1972) (fot. Jeep)

W 1973 roku model Commando został całkowicie wycofany z produkcji i zastąpiony większym, bardziej uniwersalnym Jeepem Cherokee SJ, który stał się jednym z najważniejszych modeli koncernu Jeep i w różnych wersjach (różniących się na przestrzeni lat również funkcjonalnością) pozostaje w sprzedaży do dnia dzisiejszego.

W 2021 roku Jeep zaprezentował pokazowy samochód Jeepster Beach Concept, wzorowany na Jeepsterze Commando. Auto stworzono z myślą o udziale w 2021 Easter Jeep Safari. Samochód powstał na podwoziu Jeepa Wranglera, a pod maską znalazł się podrasowany dwulitrowy, czterocylindrowy silnik o mocy 340 KM. Samochód nie wejdzie do produkcji seryjnej (jak większość pojazdów tworzonych z myślą o Easter Jeep Safari), ale na pewno wygląda bardzo oryginalnie.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.