W 1966 roku koncern Kaiser Jeep wprowadził do produkcji samochód Jeepster Commando, będący następcą, produkowanego na przełomie lat 40. i 50. Willysa-Overland Jeepstera. Auto pozostawało w produkcji do 1973 roku i stało się bezpośrednim przodkiem współczesnych Jeepów, zwłaszcza modelu Cherokee.

Produkowany przez Willys-Overland Motors model Willys-Overland Jeepster nie był bardzo popularnym autem, a jego kariera była dosyć krótka. Mimo to, koncern Kaiser-Jeep, kilka lat po przejęciu firmy Willys-Overland Motors  postanowił w 1966 roku wskrzesić Jeepstera, ale w nowej formie. Zaprojektowano samochód mający rywalizować z takimi pojazdami jak International Scout, Toyota Land Cruiser czy też Ford Bronco.

Jeepster Commando (1967) (fot. Jeep)
Jeepster Commando (1967) (fot. Jeep)

Samochód został zaprezentowany w 1966 roku i wprowadzony do produkcji pod oznaczeniem Jeepster Commando (C101). Początkowo oferowano 4 wersje tego modelu – kombi, kabriolet, pickup oraz roadster. Pod maską umieszczono 75-konny silnik, z możliwością zamienienia go na mocniejszy silnik Dauntless V6 o mocy 160 KM.

Tym razem rynek był już gotowy na taki samochód, dzięki czemu w latach 1966-1971 zbudowano 57 350 egzemplarzy wszystkich wersji tego modelu. Cieszyły się one sporą popularnością i praktycznie bez większych zmian wizualnych były w produkcji nawet po przejęciu koncerny Kaiser-Jeep przez American Motors Company.

Jeepster Commando (1969) (fot. Mr.choppers/Wikimedia Commons)
Jeepster Commando (1969) (fot. Mr.choppers/Wikimedia Commons)

W 1971 roku AMC podjęło decyzję o zrobieniu face liftingu połączonego z zmianą nazwy na Jeep Commando. W 1972 roku wprowadzono całkowicie nowy grill, nie mający już cech charakterystycznych dla Jeepa. Obie wersje miały nico dłuższe nadwozie i inny rozstaw kół, przez co określano je jako C104. Dostępne były trzy silniki – sześciocylindrowe AMC 232 o pojemności 3,8 litra i mocy 100 KM, AMC 258 o pojemności 4,2 litra i ośmiocylindrowy AMC-304 o mocy 210 KM. Łącznie zbudowano 20 233 egzemplarze tego modelu.

Jeepster i Jeep Commando były samochodami przeznaczonymi typowo do rekreacji. Nadwozie pozwalało na zaadaptowanie do różnych celów, a stosunkowo niewielkie rozmiary sprawiały, że były to wygodne auta wakacyjne. Dodatkowo samochody te miały dobre możliwości terenowe oraz napęd 4×4. Na początku lat 70. ich popularność zaczęła jednak spadać, głównie z powodu zmian na rynku i odchodzenia od tego typu samochodów.

Jeep Commando (1972) (fot. Jeep)
Jeep Commando (1972) (fot. Jeep)

W 1973 roku model Commando został całkowicie wycofany z produkcji i zastąpiony większym, bardziej uniwersalnym Jeepem Cherokee SJ, który stał się jednym z najważniejszych modeli koncernu Jeep i w różnych wersjach (różniących się na przestrzeni lat również funkcjonalnością) pozostaje w sprzedaży do dnia dzisiejszego.

W 2021 roku Jeep zaprezentował pokazowy samochód Jeepster Beach Concept, wzorowany na Jeepsterze Commando. Auto stworzono z myślą o udziale w 2021 Easter Jeep Safari. Samochód powstał na podwoziu Jeepa Wranglera, a pod maską znalazł się podrasowany dwulitrowy, czterocylindrowy silnik o mocy 340 KM. Samochód nie wejdzie do produkcji seryjnej (jak większość pojazdów tworzonych z myślą o Easter Jeep Safari), ale na pewno wygląda bardzo oryginalnie.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.