Nazwy Willys i Jeep chyba wszystkim kojarzą się z wojskowymi i cywilnymi samochodami terenowymi. Willys-Overland Motors produkował jednak nie tylko tego typu samochody. W 1948 roku opracowano pojazd, który współcześnie określilibyśmy jako crossovera – Willys-Overland Jeepster.

Podczas II wojny światowej firma Willys-Overland Motors wyspecjalizowała się w produkcji wojskowych samochodów terenowych, ale wraz z zbliżającym się końcem wojny, zarząd firmy zdał sobie sprawę z dobiegającego końca okresu prosperity. Willys musiał wprowadzić do produkcji nowy typ samochodu skierowany do typowo cywilnych odbiorców.

Willys-Overland Jeepster (fot. Wikimedia Commons)
Willys-Overland Jeepster (fot. Wikimedia Commons)

Początkowo skupiono się na modelu Willys Jeep Station Wagon, ale pojazd ten w praktyce był skierowany do podobnej grupy odbiorców co wcześniejsze samochody, tyle tylko, że był bardziej ucywilizowany. W 1947 roku opracowano model Jeep Truck, będący lekką ciężarówką, ale również i ten model niewiele zmienił ofertę firmy.

Wówczas podjęto decyzję o zaprojektowaniu zupełnie nowego, luksusowego samochodu łączącego cechy samochodów terenowych Willysa z nieco sportowymi samochodami, które zyskiwały popularność w drugiej połowie lat 40. Tak zrodził się Willys-Overland Jeepster. Za stylistykę nadwozia nowego samochodu odpowiadał Brooks Stevens, natomiast sam samochód powstał w oparciu o dostępne i produkowane już części.

Willys-Overland Jeepster (fot. Wikimedia Commons)
Willys-Overland Jeepster (fot. Wikimedia Commons)

Firma Willys-Overland Motors nie dysponowała zapleczem technicznym pozwalającym na produkcję finezyjnie zaprojektowanych samochodów, ponieważ dotychczas wytwarzane auta nie musiały ładnie wyglądać. W związku z tym Jeepster miał dosyć proste nadwozie, zachowujące charakterystyczne elementy nadwozia z innych ówczesnych modeli produkowanych przez Willysa.

Pod maską umieszczono standardowy, czterocylindrowy silnik L134 o pojemności 2,2 litra i mocy 63 KM, wykorzystywany w Willysie MB i Fordzie GPW, ale napęd przenoszony był tylko na tylną oś. Aby zwiększyć atrakcyjność auta, w podstawowej wersji wprowadzono wiele rozwiązań i dodatków, które normalnie oferowane były za dodatkową opłatą. Samochód otrzymał opony z białymi pasami, kołpaki, skrytki, zapalniczkę i eleganckie wykończenie deski rozdzielczej i kierownicy. Cena Jeepstera wyniosła momencie jego wprowadzenia do sprzedaży w 1948 roku 1765 dolarów (współcześnie około 18 000 dolarów), czyli tyle samo co wielu o wiele bardziej luksusowych aut z znacznie mocniejszymi silnikami.

Willys-Overland Jeepster
Willys-Overland Jeepster

Jeepster nie zyskał wielkiej popularności, ponieważ w praktyce nie oferował niczego nadzwyczajnego, a jego cena była dosyć wysoka jak na tamte lata. W związku z tym w 1949 roku zmniejszono jego cenę do 1495 dolarów (współcześnie około 15 400 dolarów), równocześnie usuwając część standardowego wyposażenia. W trakcie produkcji wprowadzono do oferty nowy sześciocylindrowy silnik L148 o pojemności 2,4 litra, ale nie wpłynęło to pozytywnie na sprzedaż.

W 1950 roku do produkcji weszła ostatnia wersja Jeepstera, wyposażona w mocniejszy silnik o pojemności 2,6 litra, ale prawie całkowicie ogołocona z wyposażenia. Chociaż udało się sprzedać więcej egzemplarzy niż rok wcześniej, uznano, że samochód nie ma dalszej przyszłości i zakończono jego produkcję. Łącznie powstało 19 132 egzemplarze Willysów Jeepsterów. Warto dodać, że w latach 60. odświeżony Jeepster na krótko wrócił do oferty, ale również nie osiągnął większego sukcesu.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.