Zaprojektowany w 1970 roku Vauxhall SRV Concept chociaż był typowym demonstratorem koncepcji samochodu przyszłości, a nie sprawnych pojazdem, robił bardzo duże wrażenie. Zastosowane w nim liczne bardzo nowoczesne rozwiązania wyprzedzały tamte czasy.

Pod koniec lat 60. Vauxhall nie wyróżniał się na tle innych ówczesnych producentów samochodów. Większość produkcji skupiona była na typowych, użytkowych autach osobowych i dostawczych, które chociaż spełniały oczekiwania brytyjskich kierowców, nie zapewniały firmie prestiżu. W tym samym czasie wielu producentów na całym świecie zaczęło projektować specjalne samochody pokazowe, które miały demonstrować możliwości zarówno techniczne jak i projektowe koncernów motoryzacyjnych.

Vauxhall SRV Concept

Vauxhall SRV Concept

W związku z tym, zarząd Vauxhalla podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad koncepcyjnym samochodem przyszłości, który miał stać się wizytówką firmy. Za projekt odpowiadali Wayne Cherry i Chris Field. Od początku zakładano również, że zaprojektowany przez nich pojazd nie wejdzie do produkcji seryjnej.

Gotowe (w pewnym sensie) auto zaprezentowano w 1970 roku podczas pokazu w Earls Court. Inspirowany samochodami sportowymi i wyścigowymi tamtych lat pojazd otrzymał nazwę Vauxhall SRV Concept (SRV – Styling Research Vehicle). Pod względem zastosowanych rozwiązań technicznych SRV prezentował się niesamowicie. Mimo zastosowania bardzo niskiego nadwozia – o wysokości 104 cm, w środku mieściły się 4 osoby. Jako napęd planowano zainstalowanie zmodyfikowanego, czterocylindrowego silnika Slant Four o pojemności 2,3 litra, ale podczas prezentacji w jego miejsce wstawiono atrapę.

Vauxhall SRV Concept

Vauxhall SRV Concept

Samochód posiadał specjalne spojlery o zmiennym układzie, które miały zapewniać lepszą przyczepność – połączono je z czujnikami ciśnienia powietrza na karoserii, co miało pozwolić na ich automatyczną pracę. Dodatkowo zbiorniki paliwa rozmieszczono w różnych częściach nadwozia i połączono z specjalnym systemem komputerowym, który zajmował się równomiernym rozłożeniem paliwa między nimi. Kolejną ciekawostką był fakt, że w bardzo niskim nadwoziu o długości 5 m, wysokości 1,04 m i szerokości 1,94 m, zastosowano dwie pary drzwi, z których tylne były bez klamki – takie rozwiązanie nie było wówczas zbyt popularne, zwłaszcza w takich autach.

SRV wzbudził spory zachwyt i zainteresowanie mediów, ale nie przełożyło się ono na nic więcej jak kilka artykułów i sesji zdjęciowym z atrapą samochodu, oraz liczne wyjazdy na targi i pokazy samochodów w Europie w ciągu kilku lat. Nigdy nie zainstalowana planowanego silnika i nie przetestowano, czy samochód dobrze radziłby sobie na drogach. Mimo to, Vauxhall SRV Concept przetrwał do naszych czasów i pokazywany jest na różnych imprezach motoryzacyjnych. Bardzo dużo zdjęć, oraz przedruki artykułów opisujących SRV znaleźć można na TEJ stronie.

Vauxhall SRV Concept

Vauxhall SRV Concept

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.