SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eastland – od promu, przez tragedię do długiej służby w wojsku
    Eastland - od promu, przez tragedię do długiej służby w wojsku
    Eastland - od promu, przez tragedię do długiej służby w wojsku
    Artykuły

    Eastland – od promu, przez tragedię do długiej służby w wojsku

    Michał BanachBy Michał Banach14 sierpnia 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany w 1903 roku statek pasażerski SS Eastland przez 12 lat wykorzystywany był do przewozu turystów i pasażerów między Michigan a Chicago. Niestety w 1915 roku doszło na jego pokładzie do tragedii, gdy przeciążona jednostka przewróciła się przy nabrzeżu portowym, a 848 osób zginęło. Nie był to jednak koniec jego historii bo wrak przebudowano i zamieniono w kanonierkę.

    Od promu do katastrofy

    Zamówienie na SS Eastland złożono w październiku 1902 roku w stoczni Jenks Ship Building Company. Wodowanie statku miało miejsce 6 maja 1903 roku, a w pierwszy rejs jednostka wyruszyła 16 lipca 1903 roku. Statek miał 80,7 m długości oraz tonaż około 1950 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 1750 KM, zapewniające prędkość około 16,5 węzła. Na pokładzie mogło się zmieścić aż 2752 pasażerów.

    SS Eastland
    SS Eastland

    Praktycznie od samego początku historia jednostki nie była udana. Podczas pierwszych rejsów wyszły na jaw wady konstrukcyjne, które doprowadzały do znacznych przechyłów jednostki. W 1903 i 1906 roku doszło do kilku incydentów, podczas których statek przechylał się zbyt mocno i mógł się przewrócić. Chociaż udało się wówczas zapobiec tragedii, wszystko zmieniło się 24 lipca 1915 roku.

    Tego dnia SS Eastland wraz z czterema innymi statkami pasażerskimi stacjonującymi w Chicago został wynajęty przez Western Electric Company do przewiezienia pracowników z zakładów Hawthorne Works w Cicero, w stanie Illinois, do Michigan City w stanie Indiana na firmowy piknik. Było to wielkie wydarzenie, w związku z czym frekwencja dopisała. Na krótko przed rejsem, SS Eastland przeszedł przebudowę, w wyniku której dodano większą liczbę łodzi ratunkowych na górnych pokładach (było to efektem zmian w przepisach po zatonięciu Titanica), co jeszcze bardziej pogorszyło jego stateczność.

    SS Eastland po zatonięciu
    SS Eastland po zatonięciu

    Między 6:30 a 7:10 na pokład statku weszło około 2572 pasażerów, którzy czekając na wypłynięcie zgromadzili się na górnych pokładach, skąd mogli obserwować rozgrywające się w pobliżu nabrzeża zawody. Jednostka zaczęła się wówczas przechylać, więc załoga zalała zbiorniki balastowe, aby zniwelować przechył. Około 7:28 Eastland ponownie przechylił się na lewą burtę, po czym natychmiast przewrócił i zaczął nabierać wody.

    Setki pasażerów zostały uwięzione pod pokładem, a pozostali znaleźli się w wodzie. Służby portowe oraz załogi okolicznych statków natychmiast ruszyły z pomocą, ale mimo szybkiej reakcji, 844 pasażerów i 4 członków załogi zginęło. Wrak statku znajdował się w płytkiej wodzie i tuż przy nabrzeżu, dzięki czemu udało się odnaleźć ciała zabitych, które przetransportowano do różnych punktów w całym mieście. Firma Western Electric Company wsparła finansowo operację wydobycia wraku i ciał zabitych kwota 100 000 dolarów (współcześnie około 2,52 mln dolarów).

    SS Eastland po zatonięciu
    SS Eastland po zatonięciu

    Przeprowadzone śledztwo wykazało, że powodem katastrofy był brak stabilności statku, do którego doszło, gdy pasażerowie zaczęli się gromadzić na wyższych pokładach. Dodatkowo załoga popełniła błędy w zalewaniu zbiorników balastowych co jeszcze bardziej przyśpieszyło katastrofę. Mimo olbrzymiej tragedii, ostatecznie nie wskazano jednak winnych katastrofy, uznając że spowodowana była złą konstrukcją statku, a załoga oraz jego właściciele nie mogli przewidzieć że tak wiele osób w krótkim czasie przejdzie na jedną burtę jednostki (mimo wprowadzonych wcześniej ograniczeń).

    Nowe życie jako USS Wilmette

    Wrak Eastlanda został podniesiony z dna 14 sierpnia 1915 roku, a następnie sprzedany amerykańskiej flocie, które po długim procesie remontu i przebudowy, wprowadziła 20 lutego 1918 roku jednostkę do służby pod nazwą USS Wilmette jako kanonierkę. W wyniku przebudowy jednostka została uzbrojona w cztery działa kalibru 100 mm, dwa kalibru 76,2 mm oraz dwa lekkie działka jednofuntowe. Załoga liczyła 209 oficerów i marynarzy.

    USS Wilmette
    USS Wilmette

    USS Wilmette pozostawał w służbie przez krótki czas, po czym w lipcu 1919 roku przeniesiono go do rezerwy, w której pozostał do czerwca 1920 roku. 7 czerwca 1921 roku kanonierka otrzymała zadanie zatopienia przejętego po I wojnie światowej niemieckiego u-boota UC-97. Jako ciekawostkę warto dodać, że w załodze statku znaleźli się J.O. Sabin i A.F. Anderson, którzy zapisali się w historii jako odpowiednio pierwszy amerykański marynarz, którzy oddał strzał z działa podczas I wojny światowej, oraz pierwszy, który wystrzelił torpedę podczas wojny.

    Kolejne lata okręt spędził na licznych rejsach treningowych, a podczas II wojny światowej na jego pokładzie szkolono załogi statków handlowych, odpowiedzialne za obsługę uzbrojenia. Ostatecznie 19 grudnia 1945 roku wysłużony USS Wilmette został wycofany z służby i wystawiony na sprzedaż. Z racji braku chętnych, 31 października 1946 roku sprzedano go na złom.

    Podsumowanie

    Zatonięcie SS Eastland było jedną z największych katastrof w historii Chicago. Ze względu na miejsce tragedii, informacje o niej szybko obiegły media i przyciągnęły wielu dziennikarzy. Powstało bardzo dużo zdjęć oraz filmów, które z czasem zgubiły się w archiwach. W 2015 roku historia zatonięcia SS Eastland ponownie obiegła media wraz z odnalezieniem archiwalnych kronik filmowych przedstawiających akcję ratunkową oraz późniejsze wydobycie ciał zabitych.

    SS Eastland po zatonięciu
    SS Eastland po zatonięciu
    SS Eastland po zatonięciu
    SS Eastland po zatonięciu
    SS Eastland po zatonięciu
    SS Eastland po zatonięciu
    SS Eastland po zatonięciu
    SS Eastland po zatonięciu

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGnocchi na 6 sposobów
    Next Article Szwajcarskie czołgi Panzer 58, 61 i 68
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.