Zbudowany w 1903 roku statek pasażerski SS Eastland przez 12 lat wykorzystywany był do przewozu turystów i pasażerów między Michigan a Chicago. Niestety w 1915 roku doszło na jego pokładzie do tragedii, gdy przeciążona jednostka przewróciła się przy nabrzeżu portowym, a 848 osób zginęło. Nie był to jednak koniec jego historii bo wrak przebudowano i zamieniono w kanonierkę.
Od promu do katastrofy
Zamówienie na SS Eastland złożono w październiku 1902 roku w stoczni Jenks Ship Building Company. Wodowanie statku miało miejsce 6 maja 1903 roku, a w pierwszy rejs jednostka wyruszyła 16 lipca 1903 roku. Statek miał 80,7 m długości oraz tonaż około 1950 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 1750 KM, zapewniające prędkość około 16,5 węzła. Na pokładzie mogło się zmieścić aż 2752 pasażerów.
![SS Eastland](https://www.smartage.pl/wp-content/uploads/2018/08/6-7-900x506.jpg)
Praktycznie od samego początku historia jednostki nie była udana. Podczas pierwszych rejsów wyszły na jaw wady konstrukcyjne, które doprowadzały do znacznych przechyłów jednostki. W 1903 i 1906 roku doszło do kilku incydentów, podczas których statek przechylał się zbyt mocno i mógł się przewrócić. Chociaż udało się wówczas zapobiec tragedii, wszystko zmieniło się 24 lipca 1915 roku.
Tego dnia SS Eastland wraz z czterema innymi statkami pasażerskimi stacjonującymi w Chicago został wynajęty przez Western Electric Company do przewiezienia pracowników z zakładów Hawthorne Works w Cicero, w stanie Illinois, do Michigan City w stanie Indiana na firmowy piknik. Było to wielkie wydarzenie, w związku z czym frekwencja dopisała. Na krótko przed rejsem, SS Eastland przeszedł przebudowę, w wyniku której dodano większą liczbę łodzi ratunkowych na górnych pokładach (było to efektem zmian w przepisach po zatonięciu Titanica), co jeszcze bardziej pogorszyło jego stateczność.
![SS Eastland po zatonięciu](https://www.smartage.pl/wp-content/uploads/2018/08/1-12-900x567.jpg)
Między 6:30 a 7:10 na pokład statku weszło około 2572 pasażerów, którzy czekając na wypłynięcie zgromadzili się na górnych pokładach, skąd mogli obserwować rozgrywające się w pobliżu nabrzeża zawody. Jednostka zaczęła się wówczas przechylać, więc załoga zalała zbiorniki balastowe, aby zniwelować przechył. Około 7:28 Eastland ponownie przechylił się na lewą burtę, po czym natychmiast przewrócił i zaczął nabierać wody.
Setki pasażerów zostały uwięzione pod pokładem, a pozostali znaleźli się w wodzie. Służby portowe oraz załogi okolicznych statków natychmiast ruszyły z pomocą, ale mimo szybkiej reakcji, 844 pasażerów i 4 członków załogi zginęło. Wrak statku znajdował się w płytkiej wodzie i tuż przy nabrzeżu, dzięki czemu udało się odnaleźć ciała zabitych, które przetransportowano do różnych punktów w całym mieście. Firma Western Electric Company wsparła finansowo operację wydobycia wraku i ciał zabitych kwota 100 000 dolarów (współcześnie około 2,52 mln dolarów).
![SS Eastland po zatonięciu](https://www.smartage.pl/wp-content/uploads/2018/08/3-12-1080x835.jpg)
Przeprowadzone śledztwo wykazało, że powodem katastrofy był brak stabilności statku, do którego doszło, gdy pasażerowie zaczęli się gromadzić na wyższych pokładach. Dodatkowo załoga popełniła błędy w zalewaniu zbiorników balastowych co jeszcze bardziej przyśpieszyło katastrofę. Mimo olbrzymiej tragedii, ostatecznie nie wskazano jednak winnych katastrofy, uznając że spowodowana była złą konstrukcją statku, a załoga oraz jego właściciele nie mogli przewidzieć że tak wiele osób w krótkim czasie przejdzie na jedną burtę jednostki (mimo wprowadzonych wcześniej ograniczeń).
Nowe życie jako USS Wilmette
Wrak Eastlanda został podniesiony z dna 14 sierpnia 1915 roku, a następnie sprzedany amerykańskiej flocie, która po długim procesie remontu i przebudowy, wprowadziła 20 lutego 1918 roku jednostkę do służby pod nazwą USS Wilmette jako kanonierkę. W wyniku przebudowy okręt został uzbrojony w cztery działa kalibru 100 mm, dwa kalibru 76,2 mm oraz dwa lekkie działka jednofuntowe. Załoga liczyła 209 oficerów i marynarzy.
![USS Wilmette](https://www.smartage.pl/wp-content/uploads/2018/08/5-7-900x506.jpg)
USS Wilmette pozostawał w służbie przez krótki czas, po czym w lipcu 1919 roku przeniesiono go do rezerwy, w której pozostał do czerwca 1920 roku. 7 czerwca 1921 roku kanonierka otrzymała zadanie zatopienia przejętego po I wojnie światowej niemieckiego u-boota UC-97. Jako ciekawostkę warto dodać, że w załodze statku znaleźli się J.O. Sabin i A.F. Anderson, którzy zapisali się w historii jako odpowiednio pierwszy amerykański marynarz, którzy oddał strzał z działa podczas I wojny światowej, oraz pierwszy, który wystrzelił torpedę podczas wojny.
Kolejne lata okręt spędził na licznych rejsach treningowych, a podczas II wojny światowej na jego pokładzie szkolono załogi statków handlowych, odpowiedzialne za obsługę uzbrojenia. Ostatecznie 19 grudnia 1945 roku wysłużony USS Wilmette został wycofany z służby i wystawiony na sprzedaż. Z racji braku chętnych, 31 października 1946 roku sprzedano go na złom.
Podsumowanie
Zatonięcie SS Eastland było jedną z największych katastrof w historii Chicago. Ze względu na miejsce tragedii, informacje o niej szybko obiegły media i przyciągnęły wielu dziennikarzy. Powstało bardzo dużo zdjęć oraz filmów, które z czasem zgubiły się w archiwach. W 2015 roku historia zatonięcia SS Eastland ponownie obiegła media wraz z odnalezieniem archiwalnych kronik filmowych przedstawiających akcję ratunkową oraz późniejsze wydobycie ciał zabitych.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.