SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zatonięcie SS La Bourgogne – kiedy załoga (prawie) przeżyła katastrofę (1898)
    Zatonięcie SS La Bourgogne - kiedy załoga (prawie) przeżyła katastrofę (1898)
    Artykuły

    Zatonięcie SS La Bourgogne – kiedy załoga (prawie) przeżyła katastrofę (1898)

    Michał BanachBy Michał Banach14 września 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Przyjmuje się, że gdy jakiś statek tonie, załoga do ostatniej chwili stara się uratować pasażerów i opuszcza pokład jako ostatnia. Faktycznie często tak jest, ale 4 lipca 1898 roku, gdy statek pasażerski SS La Bourgogne zderzył się z żaglowcem Cromartyshire, to załoga stanowiła większość ocalałych.

    Zwodowany 8 października 1885 roku francuski statek pasażerski SS La Bourgogne był w swoim czasie jednym z wielu liniowców, które z jednej strony łączyły zalety napędu parowego i stalowo-żelaznej konstrukcji kadłuba z tradycyjnym ożaglowaniem. Statek miał 150,7 m długości i tonaż 7395 BRT. Napęd stanowił silnik parowy zapewniający prędkość maksymalną 17 węzłów. Dodatkowo jednostka posiadała 4 maszty. Załoga jednostki liczyła około 220 osób. Na pokładzie znajdowało się miejsce dla 390 pasażerów pierwszej klasy, 65 pasażerów drugiej klasy i 600 pasażerów trzeciej klasy. Statek posiadał szalupy ratunkowe rozmieszczone tradycyjnie po obu burtach.

    SS La Bourgogne
    SS La Bourgogne

    W pierwszy rejs SS La Bourgogne wyszedł 19 czerwca 1886 roku z Hawru do Nowego Jorku. Praktycznie przez całą karierę jednostka obsługiwała trasy między Europą a Nowym Jorkiem. Dzięki swojej prędkości, liniowiec zapoczątkował również rywalizację między armatorami i ich jednostkami o miano najszybszego statku na trasie Europa-Nowy Jork.

    W latach 1897-1898 liniowiec przeszedł modernizację, w ramach której zainstalowano nowe, mocniejsze silniki parowe. Dwukrotnie jednostka była zaangażowano w incydenty na morzu, w trakcie których zderzyła się z innymi statkami – raz zatapiając parowiec Alisa, a raz zderzając się z statkiem SS Toreador, uszkadzając jego rufę.

    4 lipca 1898 roku SS La Bourgogne płynął wzdłuż wybrzeża Sable Island niedaleko Nowej Szkocji. Warunki pogodowe były złe, ponieważ panowała bardzo duża mgła, ograniczająca widoczność do koło 20 metrów. W tym samym rejonie płynął brytyjski żaglowiec Cromartyshire, którego załoga wykorzystywała wszystkie dostępne syreny i latarnie aby zasygnalizować swoją obecność.

    Cromartyshire
    Cromartyshire

    Załoga brytyjskiej jednostki usłyszała w pewnym momencie syreny francuskiego statku, ale nie była w stanie go zlokalizować. Około 5:00 rano oba statki zderzyły się. Liniowiec doznał poważnych uszkodzeń i zaczął tonąć, natomiast żaglowiec przetrwał uderzenie bez większych uszkodzeń.

    SS La Bourgogne był tak poważnie uszkodzony, że zaczął natychmiast tonąć. Szalupy na prawej burcie zostały zniszczone, a silnych przechył uniemożliwiał szybkie opuszczanie szalup na lewej burcie. Pasażerowie i załoga szybko wpadli więc w panikę i zaczęli w pośpiechu opuszczać pokład. Według relacji świadków, oficerowie pozostali na stanowiskach, jednak reszta załogi zaczęła uciekać. Niektórzy świadkowie sugerowali, że załoga nie tylko nie pomagała pasażerom, ale również uniemożliwiała im wejście do szalup.

    Załoga Cromartyshire słyszała syreny i widziała flary wystrzeliwane z tonącego liniowca, ale źle zinterpretowała je jako chęć udzielenia pomocy, a nie jako wołanie o pomoc. Dopiero około 5:30 gdy mgła rozrzedziła się, zauważono rozbitków w wodzie. Ostatecznie z 726 osób na pokładzie SS La Bourgogne uratowało się jedynie 173 osób, w tym ponad 100 członków załogi i mniej niż 70 pasażerów. Uratowała się tylko jedna kobieta (z około 300 na pokładzie), zginęły wszystkie dzieci oraz większość pasażerów pierwszej klasy.

    Uszkodzony dziób Cromartyshire
    Uszkodzony dziób Cromartyshire

    Informacja o katastrofie obiegła media i sprowadziła falę krytyki na ocalałych marynarzy. Grożono im linczem, w związku z czym policja musiała ich ochraniać przez pewien czas. Francuskie władze szybko zaczęły tuszować informacje o katastrofie, aby nie wzbudzać nadmiernej sensacji.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSkoda PA-II Zelva – „czechosłowacki żółw”
    Next Article National Lift Tower – czyli wieża do testowania wind
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.