SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sterowiec N-4 Italia i nieudana wyprawa na biegun północny
    Sterowiec N-4 Italia i nieudana wyprawa na biegun północny
    Sterowiec N-4 Italia i nieudana wyprawa na biegun północny
    Artykuły

    Sterowiec N-4 Italia i nieudana wyprawa na biegun północny

    Michał BanachBy Michał Banach30 maja 2018Updated:30 maja 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    W 1928 roku włoski inżynier i konstruktor sterowców Umberto Nobile wyruszył na pokładzie sterowca N-4 Italia w swoją druga wyprawę na biegun północy. Niestety w drodze powrotnej maszyna rozbiła się z powodu trudnych warunków pogodowych. Połowa załogi zginęła, a resztę uratowano po prawie dwóch miesiącach.

    Wielka ekspedycja Umberto Nobile

    Umberto Nobile odbył swoją pierwszą podróż sterowcem na biegun północy w 1926 roku wspólnie z Roaldem Amundsenem. Skonstruowany przez niego sterowiec N-1 wykonał jednak tylko przelot nad biegunem bez lądowania. W 1928 roku Nobile postanowił ponownie dotrzeć w najbardziej wysunięty punkt na Ziemi.

    Umberto Nobile
    Umberto Nobile

    Po udanym locie N-1, we Włoszech opracowano kilka kolejnych sterowców, z których największym miał być N-5. Maszynę zaprojektowano z myślą o Benito Mussolinim, których chciał na jej pokładzie podróżować m.in. do włoskich kolonii. Z powodu kosztów budowy projekt skasowano, budując zamiast tego mniejszy sterowiec N-4. Był to sterowiec półszkieletowy o długości 105 m, dysponujący zbiornikami wodoru o pojemności 18 500 m³. Napęd stanowiły trzy silniki Maybach o mocy 750 KM.

    Maszyna ta przykuła uwagę Umberto Nobile, który bezskutecznie próbował pozyskać finansowanie władz, potrzebne do przeprowadzenia ekspedycji na biegun północy. Z powodu przewidywanych kosztów władze odmówiły, ale Nobile nie poddał się i pozyskał fundusze od prywatnych sponsorów. Dzięki temu mógł wydzierżawić od władz sterowiec i dostosować do lotu w trudnych arktycznych warunkach.

    N-4 Italia
    N-4 Italia

    W ramach przebudowy maszyna otrzymała ocieplenie gondoli oraz ogrzewanie. Wymieniono również poszycie, zwiększając jego grubość w newralgicznych miejscach, oraz stosując cieńsze poszycie na pozostałych elementach. Dzięki temu sterowiec był lżejszy od mniejszego N-1. Po zakończeniu prac, 15 kwietnia 1928 roku Nobile wraz z liczącą 19 osób załogą wyruszył z bazy w Mediolanie w lot przez Europę, w tym Polskę do Norwegii, a następnie na biegun północny. Podczas lotu sterowiec otrzymał nazwę Italia.

    Początkowo lot przebiegał spokojnie, ale nad Sudetami maszyna wpadła w gęste chmury uniemożliwiające nawigację. Dzięki wsparciu stacji radiowych w Katowicach udało się wyprowadzić maszynę z chmur. N-4 dotarł następnie do Słupska, skąd wyruszył do Ny-Ålesund, gdzie miała znajdować się baza całej ekspedycji.

    N-4 Italia
    N-4 Italia

    Italia dotarła do celu 6 maja. Po przeprowadzeniu drobnych napraw i ostatecznych przegotowań, Nobile postanowił wyruszyć na biegun północny. Planowano łącznie 5 lotów, ale pierwszy lot przerwano z powodu oblodzenia, drugi miał charakter typowo informacyjny i dopiero w ramach trzeciego lotu sterowiec miał dotrzeć na biegun północny i wysadzić ekspedycję.

    Feralny lot

    Maszyna wyruszyła z Ny-Ålesund 23 maja 1928 roku. Po 19 godzinach Italia dotarła do celu. Mimo podjętej próby przyziemienia w celu pozostawienia ekspedycji, pogoda uniemożliwiła operację. Po kilku godzinach Nobile podjął decyzję o powrocie do Ny-Ålesund. Oznaczało to lot pod wiatr, co znacząco wydłużało podróż. Rozważano lot do Kanady, ale z przyczyn organizacyjnych, uniemożliwiających kontynuowanie ekspedycji z Kanady zrezygnowano z niego.

    N-4 Italia
    N-4 Italia

    Podczas lotu powrotnego, 25 maja o godzinie 9.25 rano z powodu oblodzenia zaczęły blokować się stery. Nobile postanowił wówczas wznieść się ponad chmury, a potem obniżyć lot. Decyzja ta okazała się tragiczna w skutkach, ponieważ po ogrzaniu zbiorników wodoru, uruchomiły się zawory zwalniające jego nadmiar. Po zejściu na niższą wysokość, gdzie objętość gazu zmalała sterowiec zaczął tracić siłę nośną.

    Po godzinie 10.30 załoga zauważyła, że Italia zaczyna opadać na ogon. Mimo podjętych prób ratowania maszyny, sterowiec uderzył ogonem o lód, co doprowadziło do oderwania gondoli silnikowej. Odciążony sterowiec zaczął się wznosić i przechylać na dziób, co doprowadziło do uderzenia o ziemię gondolą.

    N-4 Italia
    N-4 Italia

    W wyniku uderzenia gondola została roztrzaskana. Zginął mechanik w gondoli silnikowej, a na lodzie znalazło się 9 rozbitków z głównej gondoli. Pozostałych 6 członków załogi znajdowało się w pozbawionym sterowania i odciążonym sterowcu, który został porwany przez wiatr. Jego wraku nigdy nie odnaleziono. Rozbitkowie dysponowali niewielkimi zapasami oraz radiostacją, za pomocą której postanowili nawiązać łączność.

    31 maja rozbitkowie podjęli decyzję o rozłączeniu się. Jedna grupa miała zostać na miejscu, a druga, składająca się z trzech osób – Finn Malmgren, Adalberto Mariano i Filippo Zappi, miała drogą lądową dotrzeć do najbliższej osady. 3 czerwca rozbitkom udało się nawiązać łączność radiową, dzięki czemu do miejsca katastrofy wysłano samoloty z zapasami.

    N-4 Italia
    N-4 Italia

    18 czerwca podczas próby dotarcia do rozbitków zaginął norweski polarnik Roald Amundsen wraz z pięcioosobową załogą wodnosamolotu, którym podróżował. Jego szczątków nigdy nie odnaleziono. 23 czerwca szwedzki pilot Einar Lundborg wylądował w pobliżu obozu rozbitków (tzw. Czerwonego Namiotu) i zabrał na pokład mimo sprzeciwu rannego Nobilego. Podczas drugiego lotu jego maszyna rozbiła się jednak i pilot dołączył do rozbitków. Dopiero 6 lipca uratował go inny szwedzki pilot, Birger Schyberg.

    12 lipca radziecki lodołamacz Krasin odnalazł Adalberto Mariano i Filippo Zappiego. Według ich relacji, Finn Malmgren z powodu odmrożeń nie mógł dalej iść i poprosił o zostawienie go. Ze względu na dziwny stan obu ocalonych jak i chaotyczne relacje, istnieją podejrzenia, że z powodu skończenia się zapasów, Malmgren stał się ofiarą kanibalizmu. Jego szczątków nigdy nie odnaleziono, a obaj rozbitkowie nie chcieli dyskutować na temat przebiegu swojej wyprawy.

    17 lipca Krasin dotarł do Czerwonego Namiotu i uratował pozostałych żyjących pięciu członków ekspedycji. Mimo ocalenia części członków ekspedycji, ogólny bilans wyprawy był wyjątkowo tragiczny. Łącznie zginęło ośmiu członków wyprawy i sześciu członków ekipy poszukiwawczej. W wyniku przeprowadzonego we Włoszech śledztwa uznano, że Nobile popełnił liczne błędy podczas ekspedycji, z których największym był lot pod wiatr do Ny-Ålesund. Obarczono go więc całą winą za skutki ekspedycji.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrzesunięcie Pałacu Lubomirskich w Warszawie
    Next Article Washington Monument – symbol Waszyngtonu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    HMS L55 – okręt, który wrócił z zaświatów

    27 listopada 20223 Mins Read

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    17 października 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.