SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Statki i okręty

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Michał BanachBy Michał Banach17 października 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Jermak (znany również jako Ermak – ros. Ермак) był pierwszym na świecie lodołamaczem zdolnym do pracy w Arktyce, a ze względu na swoją nowatorską konstrukcję uznawany jest za pierwszy prawdziwy pełnomorski lodołamacz. Jego historia sięga lat 90. XIX wieku.

    Geneza

    Lodołamacze to stosunkowo młody typ statków. Ich budowa możliwa była dopiero wiele lat po wynalezieniu napędu parowego i upowszechnieniu się stali w budownictwie okrętowym. Pierwsze próby budowy lodołamaczy, albo raczej statków mogących przebić się przez lód podjęto w latach 60. XIX wieku w Rosji. Wcześniej w różnych krajach budowano jedynie statki o wzmocnionych kadłubach, które wykazywały jedynie nieco większą wytrzymałość na zgniecenie przez lód.

    Wodowanie lodołamacza Jermak
    Wodowanie lodołamacza Jermak

    Transport rzeczny w Carskiej Rosji był bardzo ważny, ale w okresie zimowym ze względu na zamarzające rzeki był on całkowicie niemożliwy. Podobnie było z portami na północy kraju, na Bałtyku czy też na dalekim wschodzie. Skute lodem wody wokół nich uniemożliwiały ich użytkowanie przez znaczną część roku.

    Początkowo zaczęto budować małe jednostki rzeczne wyposażone w dosyć mocne maszyny parowe, które umożliwiały im przebijanie się przez lód. Dopiero jednak pod koniec XIX wieku technologia budowy statków rozwinęła się na tyle, aby zbudować pełnomorski lodołamacz.

    Widok na trzy śruby Jermaka
    Widok na trzy śruby Jermaka

    W drugiej połowie lat 90. XIX wieku rosyjski wojskowy, oceanograf i polarnik Stiepan Makarow zaczął projektować pełnomorski lodołamacz. W skład zespołu projektowego weszli m.in. D. Mendelejew, N. J. Jankowski, R. I. Runeberg i F. F. Wrangel

    Konstruktorzy zakładali zbudowanie ciężkiego lodołamacza, który byłby zdolny do operowania w wodach arktycznych. Oznaczało to, że musiał mieć odpowiednią konstrukcję i moc pozwalającą na kruszenie grubego na 2 metry lodu. Dodatkowo musiał być na tyle duży, żeby pomieścić zapasy paliwa i prowiantu dla załogi. Statek otrzymał nazwę Jermak.

    Jermak podczas remontu w suchym doku
    Jermak podczas remontu w suchym doku

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Prace nad Jermakiem rozpoczęły się w grudniu 1897 roku. Makarow zdając sobie sprawę z tego, że w Rosji nie ma stoczni zdolnej do zbudowania odpowiedniej jakości jednostki, udał się do Wielkiej Brytanii. Zlecenie otrzymała stocznia Armstrong Whitworth z Newcastle.

    Była to jedna z najbardziej doświadczonych brytyjskich stoczni, dzięki czemu prace nad statkiem szły bardzo szybko. Już 17 października 1898 roku zwodowano kadłub Jermaka. W kolejnych miesiącach jednostkę wykończono i wysłano na próby morskie. Banderę rosyjskiej floty handlowej do której przydzielono statek podniesiono 19 lutego 1899 roku.

    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak

    Jermak podczas prób popłynął do Zatoki Fińskiej, gdzie dotarł 21 lutego 1899 roku. Oficjalnie lodołamacz trafił do eksploatacji 4 marca, po wpłynięciu do Kronsztadu.

    W swoją pierwszą misję jednostka wyruszyła już 9 marca. W kolejnych tygodniach Jermak działał głównie na wodach Bałtyku. Następnie skierowano go na Ocean Arktyczny w celu przeprowadzenia prób w trudnych warunkach. Wykazały one kilka wad jednostki, a dodatkowo doszło do kilku poważnych awarii, które zmusiły statek do powrotu do Wielkiej Brytanii na naprawy.

    Jermak podczas wyciągania krążownika Gromoboj
    Jermak podczas wyciągania krążownika Gromoboj
    Jermak podczas wyciągania krążownika Gromoboj
    Jermak podczas wyciągania krążownika Gromoboj

    Na początku 1900 roku Jermak wziął udział w jednej z swoich ważniejszych akcji – uratowaniu z lodu krążownika Gromoboj. Okręt utknął w lodzie płynąc do Kronsztadu w celu przeprowadzenia prac wykończeniowych. W kolejnych latach lodołamacz aktywnie działał na Bałtyku oraz wziął udział w kilku wyprawach na Ocean Arktyczny.

    14 listopada 1914 roku Jermak został przejęty przez Rosyjską Flotę Bałtycką. Podczas wojny lodołamacz działał tylko na Bałtyku. Do służby cywilnej powrócił dopiero w 1920 roku. Aż do wybuchu II wojny światowej statek brał udział w licznych misjach zarówno na Bałtyku jak i w Arktyce. Mimo swojego wieku, Jermak radził sobie bardzo dobrze i często ratował inne nowsze lodołamacze, które utknęły w lodzie.

    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak

    Po ataku Niemiec na ZSRR Jermak został ponownie wcielony do Floty Bałtyckiej. Tym razem przeprowadzono jednak jego modernizację, montując na nim 2 działa kalibru 102 mm, 2 armaty kalibru 76.2 mm, oraz 4 kalibru 45 mm i kilka karabinów maszynowych. Lodołamacz brał udział w obronie Leningradu oraz w wspierał statki działające na Bałtyku, po czym w czerwcu 1944 roku przeniesiono go ponownie do floty cywilnej.

    Po wojnie, 26 marca 1949 roku statek otrzymał Order Lenina za swoje zasługi w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej. W kolejnych latach wysłużony statek wziął udział w kilku misjach, ale pojawienie się w drugiej połowie lat 50. nowych lodołamaczy w tym pierwszego atomowego lodołamacza – Lenin, sprawiło, że Jermak został wycofany z eksploatacji w 1963 roku.

    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak

    Mimo prób zachowania lodołamacza jako muzeum, podjęto decyzję o jego złomowaniu w 1964 roku. Tak zakończyła się służba pierwszego pełnomorskiego lodołamacza zdolnego do działania w wodach arktycznych. W 1974 roku nazwę Jermak otrzymał inny lodołamacz, który jest wykorzystywany do dzisiaj.

    Nowy lodołamacz Jermak (fot. pete/Wikimedia Commons)
    Nowy lodołamacz Jermak (fot. pete/Wikimedia Commons)

    Konstrukcja

    Zbudowany w brytyjskiej stoczni Jermak był pierwszy lodołamaczem zdolnym do operowania w wodach arktycznych. Miał 8730 ton wyporności i 97,5 metra długości. Do napędu wykorzystywano silniki parowe o mocy około 9000 KM. W ruch statek wprawiały trzy śruby. Jermak mógł osiągać prędkość 12 węzłów. Załogę stanowiło 102 marynarzy.

    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak

    Dzięki potężnej konstrukcji statek mógł kruszyć lód o grubości do 2 metrów. Jermak został tak zaprojektowany, aby wślizgiwać się na lód i łamać go pod własnym ciężarem. Bez wątpienia podróż musiała być w takich warunkach bardzo męcząca.

    Zapomniany lodołamacz

    Historia statku nie jest zbyt znana a dostępne informacje są raczej skąpe. Być może dlatego, że po statku nie pozostało nic poza kilkoma świetnymi zdjęciami. Szkoda, że nie udało się zachować go jako muzeum, tak jak w przypadku Lenina (lodołamacz i pierwszy statek o napędzie nuklearnym).

    Chociaż Jermak nie dotrwał do dzisiejszych czasów, udało się zachować jednego z jego następców – Krasin. Zwodowano go w 1916 roku i wykorzystywano do lat 50..

    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak
    Lodołamacz Jermak

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOstrawa NATO DAY’s 2022 – relacja
    Next Article Czy warto kupić laptopa Huawei? MateBook 14s pod lupą!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.