SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read77 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read77 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Statua Wolności – symbol Nowego Jorku
    Artykuły

    Statua Wolności – symbol Nowego Jorku

    Michał BanachBy Michał Banach19 grudnia 2016Updated:28 października 20176 komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Statua Wolności - symbol Nowego Jorku
    Statua Wolności - symbol Nowego Jorku
    W Nowym Jorku znaleźć można wiele miejsc i budynków, które uznawane są za symbol tego niesamowitego miasta. Chociaż lista jest długa, w czołówce znajduje się bez wątpienia Statua Wolności. Olbrzymi posąg znajdujący się na Liberty Island u ujścia rzeki Hudson jestem symbolem nie tylko miasta, ale i całych Stanów Zjednoczonych.

    Budowa

    Historia Statuy Wolności sięga prawdopodobnie 1865 roku. Francuski aktywista na rzecz zniesienia niewolnictwa Edouard Rene de Laboulaye podczas jednej z rozmów z Fredericiem Bartholdi miał zasugerować zbudowanie olbrzymiego pomnika symbolizującego przyjaźń między Stanami Zjednoczonymi a Francją.

    Oficjalnie pomysł budowy posągu pojawił się jednak dopiero we wrześniu 1875 roku. Laboulaye zasugerował wówczas aby sam posąg sfinansowali Francuzi, natomiast Amerykanie mieli sfinansować piedestał i znaleźć odpowiednie miejsce na budowę. Taki podział prac miał być świadectwem więzi łączących oba kraje (a w praktyce zapewne miał obniżyć koszty budowy, jakie ponieść mieli Francuzi).

    Statua Wolności podczas budowy
    Statua Wolności podczas budowy

    Budowa posągu ruszyła już w 1876 roku a pracami kierował Bartholdi. Według założeń, posąg o wysokości około 50 m miał prezentować kobietę trzymającą w jednej dłoni pochodnię, a w drugiej tablicę. Co istotne, budowę ramienia z pochodnią i głowy posągu rozpoczęto jeszcze przed ukończeniem całych planów. Elementy te ukończono już w 1877 roku i zaprezentowano na Wystawie Światowej w Paryżu w 1878 roku. Wszyscy chętni do ich obejrzenia musieli kupić bilet a uzyskane środki miały pomóc w sfinansowaniu przedsięwzięcia.

    Początkowo projekty posągu przygotowywał Viollet-le-Duc, ale niestety zmarł w 1879 roku z powodu choroby, jeszcze przed ukończeniem wszystkich planów. W 1880 roku do prac nad Statuą Wolności włączyli się Gustav Eiffel i Maurice Koechlin. Ich duże doświadczenie w zakresie budowy żelaznych konstrukcji sprawiło, że mieli istotny wkład w finalny projekt posągu.

    Statua Wolności podczas budowy
    Statua Wolności podczas budowy

    Zasugerowali oni zbudowanie żelaznej konstrukcji, którą obudowano by miedzianymi płytami. Pomysł zyskał aprobatę, wiec konstruktorzy przystąpili do budowy skomplikowanego szkieletu. W jego wnętrzu miały znaleźć się dwie klatki schodowe prowadzące na szczyt posągu, a w ramieniu z pochodnią umieszczono jedną, mniejszą klatkę prowadzącą do samej pochodni. Cała konstrukcja miała natomiast zachować pewną elastyczność, aby opierać się silnym wiatrom w zatoce nowojorskiej, gdzie ostatecznie miał stanąć posąg.

    Ze względu na wielkość i stopień skomplikowania konstrukcji, prace trwały do 1884 roku. Niestety Laboulaye nie dożył ich ukończenia, ponieważ zmarł 25 maja 1883 roku. Ostatecznie gotową Statuę Wolności zaprezentowano amerykańskiemu ambasadorowi 4 lipca 1884 roku. Przez cały kolejny rok posąg pozostawał we Francji z powodu przedłużających się prac nad piedestałem.

    Statua Wolności podczas budowy
    Statua Wolności podczas budowy

    Amerykańskie problemy

    Amerykanie przynajmniej teoretycznie mieli prostsze zadanie, ponieważ jako miejsce w którym Statua miała stanąć wybrano Bedloe’s Island w zatoce nowojorskiej (obecnie wyspa nosi nazwę Liberty Island). Wybór podyktowany był ulokowaniem wyspy przy wejściu do zatoki, dzięki czemu olbrzymi posąg mógłby witać statki wpływające do nowojorskiego portu. Było to wyjątkowo prestiżowe miejsce, ponieważ w drugiej połowie XIX wieku Nowy Jork był najważniejszym portem na wschodnim wybrzeżu. Ponadto infrastruktura na wyspie ułatwiała budowę posągu.

    Statua Wolności podczas budowy
    Statua Wolności podczas budowy

    W latach 1806-1811 na wyspie zbudowano niewielki fort – Fort Wood. Jego militarne znaczenie, zwłaszcza podczas Wojny Secesyjnej było znikome, przez co ostatecznie wyłączono go z użytku. Richard Morris Hunt odpowiedzialny za projekt piedestału uznał, że stary fort można tak przebudować, aby Statuę postawić na nim. Prace rozpoczęto w 1881 roku, ale szybko zaczęły pojawiać się problemy z funduszami.

    Ani władze miasta, ani Kongres nie miały odpowiednich środków na zakończenie budowy. Z pomocą przyszedł Joseph Pulitzer, wydawca gazety New York World. Na jej łamach ogłosił, że opublikuje imiona i nazwiska wszystkich osób, które wesprą finansowo budowę cokołu, niezależnie od wpłaconej kwoty. Pomysł był strzałem w dziesiątkę i pozwolił zebrać większość potrzebnych funduszy. Oficjalnie zbiórkę zakończono 11 sierpnia 1885 roku. Zebrano 102 000 dolarów (współcześnie około 2,4 mln dolarów) od 120 000 darczyńców, z których wielu wpłaciło mniej niż dolara..

    Głowa Statuy Wolności
    Głowa Statuy Wolności

    W maju 1885 roku ukończoną Statuę, która cały czas znajdowała się we Francji rozłożono na części i w skrzyniach załadowano na pokład parowca Isere, który dopłynął do Nowego Jorku 17 czerwca 1885. Z racji tego, że prace nad cokołem cały czas trwały, w międzyczasie fragmenty posągu prezentowano na różnych wystawach w Nowym Jorku.

    Symbol Nowego Jorku

    Budowę cokołu zakończono w kwietniu 1886 roku. Następnie przystąpiono do montażu samej Statuy. Prace zakończono w październiku, a oficjalna ceremonia odsłonięcia Statuy Wolności miała miejsce 28 października 1886 roku. Na uroczystość wpuszczono jedynie polityków, przedstawicieli francuskich władz, Bartholdiego z rodziną i pozostałe osoby odpowiedzialne za projekt posągu. Wśród zebranych były tylko dwie kobiety. Uroczystość była bardzo huczna, ale organizatorzy zapomnieli o zorganizowaniu fotografa, który uwieczniłby przebieg ceremonii. Tego dnia wykonano tylko kilka zdjęć.

    Statua Wolności na Liberty Island w 1927 roku - współcześnie na wyspie nie ma śladu po tych budynkach
    Statua Wolności na Liberty Island w 1927 roku – współcześnie na wyspie nie ma śladu po tych budynkach

    Olbrzymi posąg szybko przypadł do gustu Nowojorczykom i praktycznie natychmiast stał się symbolem Nowego Świata i Amerykańskiego Snu. Wszystkie wpływające do Nowego Jorku statki mijały olbrzymi monument symbolizujący wolność.

    Statua Wolności ma 46,5 m wysokości, a wraz z cokołem 93 m wysokości. Cała konstrukcja waży 229 ton. Wewnętrzny szkielet ma stalową konstrukcję (początkowo żelazną) natomiast całe pokrycie wykonano z miedzi (dlatego pierwotnie Statua miała brązowy kolor).

    Statua Wolności
    Statua Wolności

    Na początku XX wieku miedziane płyty z których wykonano Statuę zaczęły pokrywać się patyną, nadającą jej zielony kolor. Początkowo planowano przemalowanie konstrukcji, ale gdy stwierdzono, że patyna nie ma wpływu na stan konstrukcji od pomysłu odstąpiono (przyczynili się do tego również sami mieszkańcy, którym nowy kolor posągu podobał się bardziej niż oryginalny).

    W 1916 roku podjęto decyzję o zamknięciu dla turystów schodów prowadzących na taras wokół pochodni. Powodem był incydent jaki miał miejsce 30 lipca. Tego dnia grupa niemieckich sabotażystów wysadziła ładunki wybuchowe w składach amunicji w Jersey City. Eksplozja była tak duża, że odłamki doleciały do samej Statuy Wolności, uszkadzając min. ramię z pochodnią. Mimo remontu, taras pozostał zamknięty, ponieważ i tak od samego początku uważano, że nie jest bezpieczny dla turystów – prowadziła do niego tylko jedna klatka schodowa, co w razie sytuacji kryzysowej generowałoby problemy z ewakuacją.

    Statua Wolności widziana z pochodni - zdjęcie z 1914 roku (współcześnie pokolorowane)
    Statua Wolności widziana z pochodni – zdjęcie z 1914 roku (współcześnie pokolorowane)

    Od samego początku Statua Wolności była atrakcją turystyczną przyciągającą na wyspę turystów. Chociaż infrastruktura na wyspie oraz cokół na którym ustawiono Statuę wielokrotnie modernizowano i przebudowywano, konstrukcja posągu aż do lat 8. XX wieku nie była w żaden sposób dodatkowo konserwowana. W trakcie oględzin konstrukcji w 1982 roku stwierdzono, że należy przeprowadzić gruntowny remont całej konstrukcji.

    Ekwadorski żaglowiec BAE Guayas mijający Statuę Wolności w 2012 roku (fot. Lacordrick Wilson)
    Ekwadorski żaglowiec BAE Guayas mijający Statuę Wolności w 2012 roku (fot. Lacordrick Wilson)

    W trakcie rozpoczętych w 1984 roku prac wymieniono wewnętrzną żelazną konstrukcję na stalową. Wymieniono fragmenty miedzianego poszycia oraz przebudowano klatki schodowe i windę. Ostatecznie prace zakończono w lipcu 1986 roku – oficjalne ponowne otwarcie Statuy dla turystów miało miejsce 6 lipca.

    Ponownie Statuę Wolności jak i całą Liberty Island zamknięto po atakach terrorystycznych 11 września 2001 roku. Władze miasta obawiały się zamachów na tak ważny i rozpoznawalny obiekt. Dopiero pod koniec roku na wyspę wrócili turyści, ale dostęp do Statuy jeszcze przez długie lata był bardzo utrudniony.

    Statua Wolności
    Statua Wolności

    Obecnie wejście do środka wymaga wykupienia dodatkowego biletu, przy czym ich ilość jest ograniczona. Na wyspie funkcjonuje centrum turystyczne i sklep z pamiątkami, a w najbliższych latach ma powstać muzeum poświęcone wyspie i monumentowi. Jedynym sposobem na dostanie się na wyspę jest skorzystanie z promu kursującego z Battery Park w Nowym Jorku lub Liberty State Park w Jersey City.

    Statua Wolności
    Statua Wolności
    B-17 przelatujący nad Statuą Wolności
    B-17 przelatujący nad Statuą Wolności

    Symbol USA

    Statua Wolności szybko stała się nie tylko symbolem Nowego Jorku, ale również całych Stanów Zjednoczonych. Powstały dziesiątki replik monumentu, które znaleźć można na całym świecie – najważniejsze znajdują się w Paryżu.

    Liberty Island - widok z One World Trade Center (fot. Michał Banach)
    Liberty Island – widok z One World Trade Center (fot. Michał Banach)

    Wybierając się do Nowego Jorku koniecznie trzeba popłynąć na Liberty Island. Chociaż miejsce to jest pełen turystów i może wydawać się oklepane, jest to kwintesencja Nowego Jorku. Wycieczka trwa kilka godzin – promy w drodze powrotnej płyną jeszcze na Ellis Island, gdzie również można wysiąść i zwiedzić muzeum poświęcone imigracji.

    Z Liberty Island rozciąga się znakomity widok na dolny Manhattan i całą zatokę nowojorską. Natomiast jeśli chcemy zobaczyć Statuę z nieco innej perspektywy możemy wynająć śmigłowiec i przelecieć się w pobliżu wyspy, albo wjechać na taras widokowy na One World Trade Center, skąd widać idealną panoramę Nowego Jorku (i Statuę Wolności).

    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleCzołg ciężki ARL-44 – francuski składak
    Next Article Machina wojenna III Rzeszy – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read603 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.