SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Statua Wolności – symbol Nowego Jorku
    Statua Wolności - symbol Nowego Jorku
    Statua Wolności - symbol Nowego Jorku
    Artykuły

    Statua Wolności – symbol Nowego Jorku

    Michał BanachBy Michał Banach19 grudnia 2016Updated:28 października 20176 komentarzy8 Mins Read
    W Nowym Jorku znaleźć można wiele miejsc i budynków, które uznawane są za symbol tego niesamowitego miasta. Chociaż lista jest długa, w czołówce znajduje się bez wątpienia Statua Wolności. Olbrzymi posąg znajdujący się na Liberty Island u ujścia rzeki Hudson jestem symbolem nie tylko miasta, ale i całych Stanów Zjednoczonych.

    Budowa

    Historia Statuy Wolności sięga prawdopodobnie 1865 roku. Francuski aktywista na rzecz zniesienia niewolnictwa Edouard Rene de Laboulaye podczas jednej z rozmów z Fredericiem Bartholdi miał zasugerować zbudowanie olbrzymiego pomnika symbolizującego przyjaźń między Stanami Zjednoczonymi a Francją.

    Oficjalnie pomysł budowy posągu pojawił się jednak dopiero we wrześniu 1875 roku. Laboulaye zasugerował wówczas aby sam posąg sfinansowali Francuzi, natomiast Amerykanie mieli sfinansować piedestał i znaleźć odpowiednie miejsce na budowę. Taki podział prac miał być świadectwem więzi łączących oba kraje (a w praktyce zapewne miał obniżyć koszty budowy, jakie ponieść mieli Francuzi).

    Statua Wolności podczas budowy
    Statua Wolności podczas budowy

    Budowa posągu ruszyła już w 1876 roku a pracami kierował Bartholdi. Według założeń, posąg o wysokości około 50 m miał prezentować kobietę trzymającą w jednej dłoni pochodnię, a w drugiej tablicę. Co istotne, budowę ramienia z pochodnią i głowy posągu rozpoczęto jeszcze przed ukończeniem całych planów. Elementy te ukończono już w 1877 roku i zaprezentowano na Wystawie Światowej w Paryżu w 1878 roku. Wszyscy chętni do ich obejrzenia musieli kupić bilet a uzyskane środki miały pomóc w sfinansowaniu przedsięwzięcia.

    Początkowo projekty posągu przygotowywał Viollet-le-Duc, ale niestety zmarł w 1879 roku z powodu choroby, jeszcze przed ukończeniem wszystkich planów. W 1880 roku do prac nad Statuą Wolności włączyli się Gustav Eiffel i Maurice Koechlin. Ich duże doświadczenie w zakresie budowy żelaznych konstrukcji sprawiło, że mieli istotny wkład w finalny projekt posągu.

    Statua Wolności podczas budowy
    Statua Wolności podczas budowy

    Zasugerowali oni zbudowanie żelaznej konstrukcji, którą obudowano by miedzianymi płytami. Pomysł zyskał aprobatę, wiec konstruktorzy przystąpili do budowy skomplikowanego szkieletu. W jego wnętrzu miały znaleźć się dwie klatki schodowe prowadzące na szczyt posągu, a w ramieniu z pochodnią umieszczono jedną, mniejszą klatkę prowadzącą do samej pochodni. Cała konstrukcja miała natomiast zachować pewną elastyczność, aby opierać się silnym wiatrom w zatoce nowojorskiej, gdzie ostatecznie miał stanąć posąg.

    Ze względu na wielkość i stopień skomplikowania konstrukcji, prace trwały do 1884 roku. Niestety Laboulaye nie dożył ich ukończenia, ponieważ zmarł 25 maja 1883 roku. Ostatecznie gotową Statuę Wolności zaprezentowano amerykańskiemu ambasadorowi 4 lipca 1884 roku. Przez cały kolejny rok posąg pozostawał we Francji z powodu przedłużających się prac nad piedestałem.

    Statua Wolności podczas budowy
    Statua Wolności podczas budowy

    Amerykańskie problemy

    Amerykanie przynajmniej teoretycznie mieli prostsze zadanie, ponieważ jako miejsce w którym Statua miała stanąć wybrano Bedloe’s Island w zatoce nowojorskiej (obecnie wyspa nosi nazwę Liberty Island). Wybór podyktowany był ulokowaniem wyspy przy wejściu do zatoki, dzięki czemu olbrzymi posąg mógłby witać statki wpływające do nowojorskiego portu. Było to wyjątkowo prestiżowe miejsce, ponieważ w drugiej połowie XIX wieku Nowy Jork był najważniejszym portem na wschodnim wybrzeżu. Ponadto infrastruktura na wyspie ułatwiała budowę posągu.

    Statua Wolności podczas budowy
    Statua Wolności podczas budowy

    W latach 1806-1811 na wyspie zbudowano niewielki fort – Fort Wood. Jego militarne znaczenie, zwłaszcza podczas Wojny Secesyjnej było znikome, przez co ostatecznie wyłączono go z użytku. Richard Morris Hunt odpowiedzialny za projekt piedestału uznał, że stary fort można tak przebudować, aby Statuę postawić na nim. Prace rozpoczęto w 1881 roku, ale szybko zaczęły pojawiać się problemy z funduszami.

    Ani władze miasta, ani Kongres nie miały odpowiednich środków na zakończenie budowy. Z pomocą przyszedł Joseph Pulitzer, wydawca gazety New York World. Na jej łamach ogłosił, że opublikuje imiona i nazwiska wszystkich osób, które wesprą finansowo budowę cokołu, niezależnie od wpłaconej kwoty. Pomysł był strzałem w dziesiątkę i pozwolił zebrać większość potrzebnych funduszy. Oficjalnie zbiórkę zakończono 11 sierpnia 1885 roku. Zebrano 102 000 dolarów (współcześnie około 2,4 mln dolarów) od 120 000 darczyńców, z których wielu wpłaciło mniej niż dolara..

    Głowa Statuy Wolności
    Głowa Statuy Wolności

    W maju 1885 roku ukończoną Statuę, która cały czas znajdowała się we Francji rozłożono na części i w skrzyniach załadowano na pokład parowca Isere, który dopłynął do Nowego Jorku 17 czerwca 1885. Z racji tego, że prace nad cokołem cały czas trwały, w międzyczasie fragmenty posągu prezentowano na różnych wystawach w Nowym Jorku.

    Symbol Nowego Jorku

    Budowę cokołu zakończono w kwietniu 1886 roku. Następnie przystąpiono do montażu samej Statuy. Prace zakończono w październiku, a oficjalna ceremonia odsłonięcia Statuy Wolności miała miejsce 28 października 1886 roku. Na uroczystość wpuszczono jedynie polityków, przedstawicieli francuskich władz, Bartholdiego z rodziną i pozostałe osoby odpowiedzialne za projekt posągu. Wśród zebranych były tylko dwie kobiety. Uroczystość była bardzo huczna, ale organizatorzy zapomnieli o zorganizowaniu fotografa, który uwieczniłby przebieg ceremonii. Tego dnia wykonano tylko kilka zdjęć.

    Statua Wolności na Liberty Island w 1927 roku - współcześnie na wyspie nie ma śladu po tych budynkach
    Statua Wolności na Liberty Island w 1927 roku – współcześnie na wyspie nie ma śladu po tych budynkach

    Olbrzymi posąg szybko przypadł do gustu Nowojorczykom i praktycznie natychmiast stał się symbolem Nowego Świata i Amerykańskiego Snu. Wszystkie wpływające do Nowego Jorku statki mijały olbrzymi monument symbolizujący wolność.

    Statua Wolności ma 46,5 m wysokości, a wraz z cokołem 93 m wysokości. Cała konstrukcja waży 229 ton. Wewnętrzny szkielet ma stalową konstrukcję (początkowo żelazną) natomiast całe pokrycie wykonano z miedzi (dlatego pierwotnie Statua miała brązowy kolor).

    Statua Wolności
    Statua Wolności

    Na początku XX wieku miedziane płyty z których wykonano Statuę zaczęły pokrywać się patyną, nadającą jej zielony kolor. Początkowo planowano przemalowanie konstrukcji, ale gdy stwierdzono, że patyna nie ma wpływu na stan konstrukcji od pomysłu odstąpiono (przyczynili się do tego również sami mieszkańcy, którym nowy kolor posągu podobał się bardziej niż oryginalny).

    W 1916 roku podjęto decyzję o zamknięciu dla turystów schodów prowadzących na taras wokół pochodni. Powodem był incydent jaki miał miejsce 30 lipca. Tego dnia grupa niemieckich sabotażystów wysadziła ładunki wybuchowe w składach amunicji w Jersey City. Eksplozja była tak duża, że odłamki doleciały do samej Statuy Wolności, uszkadzając min. ramię z pochodnią. Mimo remontu, taras pozostał zamknięty, ponieważ i tak od samego początku uważano, że nie jest bezpieczny dla turystów – prowadziła do niego tylko jedna klatka schodowa, co w razie sytuacji kryzysowej generowałoby problemy z ewakuacją.

    Statua Wolności widziana z pochodni - zdjęcie z 1914 roku (współcześnie pokolorowane)
    Statua Wolności widziana z pochodni – zdjęcie z 1914 roku (współcześnie pokolorowane)

    Od samego początku Statua Wolności była atrakcją turystyczną przyciągającą na wyspę turystów. Chociaż infrastruktura na wyspie oraz cokół na którym ustawiono Statuę wielokrotnie modernizowano i przebudowywano, konstrukcja posągu aż do lat 8. XX wieku nie była w żaden sposób dodatkowo konserwowana. W trakcie oględzin konstrukcji w 1982 roku stwierdzono, że należy przeprowadzić gruntowny remont całej konstrukcji.

    Ekwadorski żaglowiec BAE Guayas mijający Statuę Wolności w 2012 roku (fot. Lacordrick Wilson)
    Ekwadorski żaglowiec BAE Guayas mijający Statuę Wolności w 2012 roku (fot. Lacordrick Wilson)

    W trakcie rozpoczętych w 1984 roku prac wymieniono wewnętrzną żelazną konstrukcję na stalową. Wymieniono fragmenty miedzianego poszycia oraz przebudowano klatki schodowe i windę. Ostatecznie prace zakończono w lipcu 1986 roku – oficjalne ponowne otwarcie Statuy dla turystów miało miejsce 6 lipca.

    Ponownie Statuę Wolności jak i całą Liberty Island zamknięto po atakach terrorystycznych 11 września 2001 roku. Władze miasta obawiały się zamachów na tak ważny i rozpoznawalny obiekt. Dopiero pod koniec roku na wyspę wrócili turyści, ale dostęp do Statuy jeszcze przez długie lata był bardzo utrudniony.

    Statua Wolności
    Statua Wolności

    Obecnie wejście do środka wymaga wykupienia dodatkowego biletu, przy czym ich ilość jest ograniczona. Na wyspie funkcjonuje centrum turystyczne i sklep z pamiątkami, a w najbliższych latach ma powstać muzeum poświęcone wyspie i monumentowi. Jedynym sposobem na dostanie się na wyspę jest skorzystanie z promu kursującego z Battery Park w Nowym Jorku lub Liberty State Park w Jersey City.

    Statua Wolności
    Statua Wolności
    B-17 przelatujący nad Statuą Wolności
    B-17 przelatujący nad Statuą Wolności

    Symbol USA

    Statua Wolności szybko stała się nie tylko symbolem Nowego Jorku, ale również całych Stanów Zjednoczonych. Powstały dziesiątki replik monumentu, które znaleźć można na całym świecie – najważniejsze znajdują się w Paryżu.

    Liberty Island - widok z One World Trade Center (fot. Michał Banach)
    Liberty Island – widok z One World Trade Center (fot. Michał Banach)

    Wybierając się do Nowego Jorku koniecznie trzeba popłynąć na Liberty Island. Chociaż miejsce to jest pełen turystów i może wydawać się oklepane, jest to kwintesencja Nowego Jorku. Wycieczka trwa kilka godzin – promy w drodze powrotnej płyną jeszcze na Ellis Island, gdzie również można wysiąść i zwiedzić muzeum poświęcone imigracji.

    Z Liberty Island rozciąga się znakomity widok na dolny Manhattan i całą zatokę nowojorską. Natomiast jeśli chcemy zobaczyć Statuę z nieco innej perspektywy możemy wynająć śmigłowiec i przelecieć się w pobliżu wyspy, albo wjechać na taras widokowy na One World Trade Center, skąd widać idealną panoramę Nowego Jorku (i Statuę Wolności).

    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Statua Wolności (fot. Michał Banach)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułCzołg ciężki ARL-44 – francuski składak
    Następny artykuł Machina wojenna III Rzeszy – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Chrysler Building – jedna z ikon Nowego Jorku

    12 czerwca 20225 Mins Read

    North American X-15 – najszybszy samolot na świecie

    8 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.