SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Legendarny włoski CANT Z.506 Airone
    • Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan
    • Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber
    • Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców
    • Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      17 sierpnia 2022

      Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      16 sierpnia 2022

      Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Stannard Rock Light – najbardziej samotna latarnia morska w USA
    Stannard Rock Light - najbardziej samotna latarnia morska w USA
    Artykuły

    Stannard Rock Light – najbardziej samotna latarnia morska w USA

    Michał BanachBy Michał Banach26 lipca 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Amerykańskie Wielkie Jeziora należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych śródlądowych akwenów wodnych na świecie. Ciężkie warunki atmosferyczne oraz liczne płycizny, rafy, podwodne skały bardzo utrudniają żeglugę. W 1883 roku na Jeziorze Górnym zbudowano latarnię morską Stannard Rock Light, uznawaną za najbardziej osamotnioną latarnię morską w USA.

    Podwodne skały na Jeziorze Górnym odkryte zostały w 1835 roku przez kapitana Charlesa C. Stannarda. Odkrył on, że skały znajdują się średnio na głębokości około 4,9 m, a najwyższa z nich znajduje się zaledwie 1,2 m pod powierzchnią.

    Stannard Rock Light
    Stannard Rock Light

    W 1866 roku skały oznaczono boją, a w 1868 roku boją świetlną, chociaż celem umieszczenia boi było bardziej sprawdzenie czy jej światło będzie widoczne w tak trudnych warunkach panujących na Jeziorze Górnym. Ze względu na rosnący ruch statków w pobliżu skał, Straż Przybrzeżna podjęła decyzję o zbudowaniu latarni morskiej.

    Prace nad latarnią prowadzone były przez Orlando Metcalfa Poe. Jego pierwszym zadaniem było znalezienie sposobu na przetransportowanie materiałów i elementów konstrukcyjnych latarni w miejsce jej budowy, oddalone o 39 km od najbliższego lądu. Główny magazyn i punkt przeładunkowy zbudowano w zatoce Huron, skąd gotowe elementy podstawy latarni, a później samej latarni przewożono w miejsce budowy. Prace budowlane były trudne, ponieważ można je było prowadzić tylko w okresie letnim, gdyż zimą silne wiatry i niskie temperatury praktycznie uniemożliwiały jakiekolwiek prace.

    Stannard Rock Light
    Stannard Rock Light

    Budowę latarni morskiej Stannard Rock rozpoczęto w lipcu 1877 roku. W sierpniu przetransportowano elementy podstawy i rozpoczęto próby jej osadzenia w najbardziej optymalnym miejscu. Po znalezieniu odpowiedniego miejsca, podstawę ponownie zabrano do zatoki Huron, gdzie dostosowano ją docelowego miejsca, w którym miała się znaleźć. Ostatecznie osadzono ją więc dopiero w sierpniu 1878 roku. Do października podstawę wypełniono betonem oraz kamieniami.

    Do czerwca 1879 roku zbudowano metalową konstrukcję i przystań, a do połowy 1880 roku cała podstawa wznosiła się już na 4,3 m nad powierzchnię wody. Ostatecznie prace nad latarnią zakończono 4 lipca 1882 roku. Tego samego dnia po raz pierwszy zapalono światło na szczycie latarni. Do 1883 roku prowadzono jeszcze prace wyposażeniowe. Ostateczny koszt wyniósł 305 000 dolarów (współcześnie około 8,13 mln dolarów). Co ciekawe, budżet został przekroczony o zaledwie 5000 dolarów. Do zbudowania latarni Stannard Rock Light zużyto 126 ton żelaza, 76 ton cegieł, 1270 ton kamienia i 7276 ton betonu. Ukończono konstrukcja ma 30 m wysokości, a jej światło widoczne było z około 30 km.

    Bardzo szybko okazało się, że służba latarników w tym miejscu była ekstremalnie trudna. Sama latarnia znajduje się bowiem 39 km od najbliższego lądu, a silne wiatry i wysokie fale zalewające latarnię sprawiały, że sam domek latarnika często zakryty był kilkudziesięciocentymetrową warstwą lodu. W razie awarii, wypadku, pożaru lub potrzeby dostarczenia czegokolwiek, latarnicy musieli czekać na pomoc nawet kilka dni.

    Stannard Rock Light szybko została nazwaną najbardziej osamotnioną latarnią morską w USA oraz najbardziej oddaloną od brzegu latarnią morską w USA. Co istotne, ze względu na trudne warunki pracy, mało miejsca i ogólnie duże niebezpieczeństwo pracy w tym miejscu, latarnicy obsługujący obiekt przebywali tam sami, bez rodzin.

    Przez lata latarnia dzielnie służyła załogom statków na Jeziorze Górnym. Na początku lat 60. XX wieku doszło do wypadku i eksplozji paliwa do generatora. Zniszczeniu uległ domek latarników, a sama konstrukcja latarni została uszkodzona. Jedna osoba zginęła, a trzech pozostałych latarników czekało na pomoc przez 3 dni. W związku z wypadkiem, Straż Przybrzeżna podjęła decyzję o automatyzacji latarni w 1962 roku.

    Obecnie Stannard Rock Light dalej jest wykorzystywana, chociaż wizualnie, konstrukcja latarni prezentuje się bardzo słabo. Zabronione jest wchodzenie na nią, zwłaszcza, że i tak jest to bardzo niebezpieczne. Można jednak uzyskać specjalne pozwolenie od Straży Przybrzeżnej jeśli chce się wejść na latarnię. W ostatnich latach uruchomiona została fundacja, której celem jest odrestaurowanie całej latarni, ponieważ Straż Przybrzeżna dba jedynie o utrzymanie światła.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że soczewka Fresnela, zdemontowana w 1962 roku przeleżała w magazynie przez 37 lat. W 2000 roku przeniesiono ją do muzeum Marquette Maritime Museum.

    Stannard Rock Light
    Stannard Rock Light

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułZapomniany i niedoceniony PZL M-20 Mewa
    Następny artykuł Minicasco – co to jest, na czym polega, dla kogo może być przydatne?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    18 sierpnia 20223 Mins Read

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    14 sierpnia 20223 Mins Read

    Słusznie zapomniany Northrop XFT

    10 sierpnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    19 sierpnia 2022

    Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

    18 sierpnia 2022

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    17 sierpnia 2022

    Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    16 sierpnia 2022

    Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

    15 sierpnia 2022

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20190

    Gąsienicowe autobusy z Kanady

    Poruszanie się po lodzie pojazdami kołowymi nie jest zbyt łatwe. Znacznie lepiej radzą sobie pojazdy…

    Artykuły
    13 września 20180

    Crawler-transporter – transportowiec rakiet i promów kosmicznych

    Wraz z rozpoczęciem programów Apollo i Skylab, NASA stanęła przed problemem dostarczania coraz większych rakiet…

    Film
    28 kwietnia 20160

    Balance – film

    Film Balance to efekt współpracy firm Brooklyn Aerials i Freefly Systems oraz Brandona Braya i…

    Artykuły
    23 listopada 20180

    Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy

    Znajdujący się w zachodniej części Madery, Port lotniczy Madera, noszący imię Cristiano Ronaldo przez lata…

    Biznes
    28 lipca 20220

    Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

    Pracodawcy coraz częściej decydują się na skorzystanie z agencji pracy tymczasowej zamiast samodzielnego poszukiwania i…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.