SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read71 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samolot pasażerski Junkers G.38
    Artykuły

    Samolot pasażerski Junkers G.38

    Michał BanachBy Michał Banach12 maja 2016Updated:17 maja 2022Brak komentarzy6 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Samolot pasażerski Junkers G.38
    Samolot pasażerski Junkers G.38
    W latach 20. niemiecki konstruktor lotniczy Hugo Junkers zainteresował się pomysłem budowy samolotów w układzie latającego skrzydła. Ze względu na niewystarczające możliwości techniczne, ostatecznie zbudował samolot pasażerski Junkers G.38 w którym kabiny pasażerskie umieszczono w skrzydłach. Ogólna konstrukcja maszyny była jednak daleka od latającego skrzydła.

    Junkers G.38

    W 1926 roku w Niemczech rozpoczęły swoją działalność linie lotnicze Deutsche Luft Hansa. Przewoźnik szybko rozwinął swoją sieć połączeń, ale na trasach europejskich wykorzystywane przez linie samoloty ustępowały pod względem luksusu sterowcom. W związku z tym Luft Hansa złożyła w zakładach Junkers zamówienie na nowy, duży samolot pasażerski. Maszyna miała przewozić kilkudziesięciu pasażerów w bardzo luksusowych warunkach, nie odbiegających od tych na pokładzie sterowców.

    Junkers G.38
    Junkers G.38

    W odpowiedzi na zamówienie Hugo Junkers zaprojektował olbrzymi samolot pasażerski z bardzo grubym skrzydłem, w którym umieszczono kabiny dla pasażerów. Maszyna miała konstrukcję zbliżoną do innych ówczesnych samolotów Junkersa – kadłub i skrzydła wykonane z duraluminium. Wyróżniała się jednak układ kabiny. 30 zabieranych na pokład pasażerów dysponowało trzema kabinami – dwiema w skrzydłach i jednej na nosie. Ponadto w centralnej części kadłuba umieszczono salon, dwie łazienki i palarnię. Szerokość skrzydeł pozwalała również na dostęp do silników.

    Junkers G.38
    Junkers G.38

    Prace nad samolotem rozpoczęto w 1928 roku, a pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 6 listopada 1929 roku. Za sterami zasiadł pilot testowy Junkersa, Wilhelm Zimmermann, a lot trwał 85 minut. Maszyna początkowo dysponowała dwoma dwunastocylindrowymi silnikami diesla L55 i dwoma sześciocylindrowymi silniki L8, dającymi łączną moc 1971 KM. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 44 m a maksymalna masa startowa 21 ton. Prędkość maksymalna samolotu wynosiła 225 km/h, przelotowa 175 km/h natomiast zasięg wynosił 3460 km a maksymalny pułap operacyjny około 3700 m.

    Kokpit Junkersa G.38
    Kokpit Junkersa G.38

    Początkowo samolot wykorzystywano w celach propagandowych i reklamowych. Nadawał się do tego idealnie, ponieważ był jednym z największych samolotów na świecie. Dopiero 2 maja 1930 roku oficjalnie G.38 przekazano Luft Hansie. Nowy właściciel rozpoczął bardzo intensywną eksploatację luksusowego samolotu, głównie na trasach krajowych. Niestety maszyna od samego początku cierpiała na niedobór mocy, w związku z czym w lutym 1931 roku przeprowadzono podjęto decyzję o pierwszej modernizacji. Dwa silniki L55 zamieniono na L88, dzięki czemu łączna moc wszystkich silników wzrosła do 2366 KM.

    Junkers G.38
    Junkers G.38

    Od lipca do października 1931 roku G.38 obsługiwał bardzo prestiżową trasę Berlin-Londyn, ale ze względu na jej długość, mógł zabrać na pokład jedynie 13 pasażerów. Następnie samolot wrócił do zakładów Junkersa gdzie poddano go olbrzymiej przebudowie. Powiększono kadłub, dodając drugi pokład, oraz zamieniono silniki L8 na L88, zwiększając łączną moc silników do 3154 KM. Równocześnie zbudowano drugi prototyp, który od samego początku wyposażono we wszystkie rozwiązania wprowadzone w pierwszej maszynie.

    Junkers G.38
    Junkers G.38

    Mimo poprawek, olbrzymie samoloty, których właściwości aerodynamiczne nie były idealne (głównie za sprawą olbrzymiego stałego podwozia i bardzo grubych skrzydeł), dalej cierpiały na niedobór mocy. W 1934 roku ponownie zmieniono napęd pierwszego prototypu, montując tym razem cztery silniki Jumo 4 o łącznej mocy 2960 KM.

    Niestety 26 maja 1936 roku maszyna uległa wypadkowi. Wszystkie osoby na pokładzie przeżyły, ale samolot nie nadawał się do dalszej eksploatacji. Drugi prototyp wykorzystywano jako samolot pasażerski do 1939 roku. Wraz z wybuchem wojny samolot został przekazany Luftwaffe i przekształcony w maszynę transportową. 17 maja 1941 roku ostatni G.38 został zniszczony na lotnisku w Atenach.

    Junkers G.38
    Junkers G.38

    Pod koniec lat 20. G.38 robił olbrzymie wrażenie, a pod względem luksusu i wygody dorównywał sterowcom. Niestety w połowie lat 30. na rynku pojawiło się wiele znacznie lepszych samolotów, dysponujących większą ilością miejsc dla pasażerów, tym samym G.38 bardzo szybko stał się przestarzały.

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMontaż iglic na Warsaw Spire – galeria
    Next Article Eleuthere Paul du Pont – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 marca 20234 Mins Read2K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read357 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.