SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tupolew ANT-20 – radziecki samolot propagandowy
    Tupolew ANT-20 - radziecki samolot propagandowy
    Tupolew ANT-20 - radziecki samolot propagandowy
    Artykuły

    Tupolew ANT-20 – radziecki samolot propagandowy

    Michał BanachBy Michał Banach19 maja 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w 1934 roku Tupolew ANT-20 powstał jako specjalny samolot propagandowy, mający być latającym centrum szerzenia socjalizmu. Po zaledwie roku eksploatacji samolot uległ jednak wypadkowi i został całkowicie zniszczony.

    Geneza

    Historia ANT-20 zaczęła się już w trakcie prób Kalinina K-7, kiedy to radzieckie władze postanowiły zamówić kolejny samolot, który miał być wykorzystywany do zadań propagandowych. Projekt powierzono zakładom Tupolewa, zakładając, że maszyna będzie bazowała na konstrukcji eksperymentalnego bombowca Tupolew TB-4 (ANT-16). Zamierzano nawet wykorzystać elementy konstrukcji drugiego, nieukończonego prototypu tego bombowca. Maszyna miała dołączyć do specjalnej „propagandowej eskadry”, w której służył już Tupolew ANT-14 Prawda. Patronem eskadry był pisarz Maksim Gorki, uznawany za twórcę socrealizmu.

    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20

    Prace ruszyły 4 lipca 1933 roku, a zakończono je 3 kwietnia 1934 roku. Efektem było powstanie jednego z największych samolotów na świecie w tamtym czasie. ANT-20, bo tak oznaczono maszynę, miał 32,9 m długości i 63 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa sięgała nawet 53 ton. Napęd zapewniało 8 dwunastocylindrowych silników Mikulin AM-34FRN o mocy 900 KM każdy – 6 w skrzydłach i dwa w gondoli nad kadłubem – jeden w układzie pchającym, a drugi ciągnącym. Prędkość maksymalna samolotu wynosiła 220 km/h, a zasięg 1200 km.

    Ze względu na planowaną rolę, samolot otrzymał bardzo oryginalne wyposażenie. W jego kadłubie umieszczono maszynę drukarską, bibliotekę, małą salę kinową, ciemnię do wywoływania zdjęć, centralę telefoniczną, pomieszczenia socjalne oraz nadajnik radiowy i potężne głośniki. Tym samym ANT-20 miał być latającym centrum socjalizmu, pozwalającym na jego szerzenie w najdalszych zakątkach ZSRR.

    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20

    Samolot otrzymał wzmocnione podwozie, pozwalające na operowanie z nieutwardzonych lotnisk, oraz solidną konstrukcję, opartą na rozwiązaniach zaprojektowanych przez Hugo Junkersa. Co ciekawe, ANT-20 podobno zaprojektowano tak, aby w razie potrzeby móc go rozmontować i przetransportować koleją.

    Krótka eksploatacja

    ANT-20 oblatano 19 maja 1934 roku i po zakończeniu prób z powodzeniem wykorzystywano do zadań propagandowych przez rok. 18 maja 1935 roku samolot miał wziąć udział w przelocie nad Moskwą wraz z Tupolewem ANT-14, bombowcem Polikarpow R-5 i myśliwcem Polikarpow I-5. Za sterami zasiedli piloci I. W. Michajew i I. S. Zurow, a na pokładzie znalazło się dodatkowo 33 pasażerów. Nagle podczas lotu doszło do zderzenia z pilotowanym przez Nikołaja Błagina myśliwcem I-5. Obie maszyny następnie runęły na ziemię. Zginęli wszyscy na pokładzie obu samolotów, oraz dodatkowo 9 osób na ziemi – łącznie 45 ofiar.

    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20

    Przeprowadzone śledztwo wykazało, że przyczyną katastrofy był prawdopodobnie błąd Błagina, który źle wykonał manewr pętli. Utrata tak ważnego samolotu była dużym ciosem dla radzieckiej propagandy, w związku z czym władze podjęły decyzję o zbudowaniu kolejnego samolotu, oznaczonego jako ANT-20bis. Nowy samolot miał być jednak maszyną pasażerską, wyposażoną jedynie w 6 silników Mikulin AN-34FRNV  o większej mocy.

    Prace nad samolotem przedłużyły się, a w międzyczasie w trakcie czystek zabity został m.in. Maksim Gorki, który był patronem poprzedniej maszyny. Ostatecznie ANT-20bis wzbił się w powietrze w 1938 roku i po próbach trafił do Aerofłotu, który wykorzystywał go aż do wybuchu II wojny światowej. Po wybuchu wojny maszynę oddelegowano do zadań transportowych dla wojska, jednak 14 grudnia 1942 roku maszyna rozbiła się. Do katastrofy doprowadził podobno pasażer, któremu pilot pozwolił na chwilę zając miejsce za sterem. Rozłączył on nieświadomie autopilota, a następnie samolot zaczął gwałtownie opadać i rozbił się. Zginęło 36 osób znajdujących się na pokładzie.

    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20
    Tupolew ANT-20bis
    Tupolew ANT-20bis
    Tupolew ANT-20bis
    Tupolew ANT-20bis
    Tupolew ANT-20bis
    Tupolew ANT-20bis

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAtrakcyjne miejsca na pobyt w Puszczy Białowieskiej
    Next Article American Radiator Building – biurowiec, który stał się hotelem
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.