SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Odrzutowy samolot gaśniczy DC-10 Air Tanker
    Odrzutowy samolot gaśniczy DC-10
    Odrzutowy samolot gaśniczy DC-10
    Artykuły

    Odrzutowy samolot gaśniczy DC-10 Air Tanker

    Michał BanachBy Michał Banach24 stycznia 2017Updated:27 października 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Do gaszenia pożarów najczęściej wykorzystuje się łodzie latające, śmigłowce bądź stare samoloty wycofane z służby np. w wojsku, które dysponują solidną i wytrzymałą konstrukcją. Od 2006 roku w USA wykorzystywane są jednak w tej roli również bardzo nietypowe maszyny – McDonnell Douglas DC-10 o napędzie odrzutowym.

    Geneza

    W roli samolotów gaśniczych najczęściej wykorzystywane są wodnosamoloty oraz wycofane z służby samoloty wojskowe. Głównym czynnikiem warunkującym wybór danej maszyny do tej roli jest udźwig oraz możliwość operowania w trudnych warunkach atmosferycznych. W większości były to maszyny wyposażone w silniki tłokowe lub turbośmigłowe. Bardzo rzadko wykorzystywano samoloty o napędzie odrzutowym (najczęściej w Rosji, przy czym często były to tylko niewielkie konwersje samolotów transportowych).

    DC-10 Air Tanker (fot.  David Osborn)
    DC-10 Air Tanker (fot. David Osborn)

    Od 2002 roku w USA zaczęto jednak prowadzić badania i próby nad wprowadzeniem do regularnej i szerokiej służby nowych samolotów gaśniczych o napędzie odrzutowym. Przedstawiciele kilku firm i organizacji związanych z gaszeniem pożarów uznali, że samoloty o napędzie odrzutowym mają wiele zalet w porównaniu do starszych maszyn.

    Przede wszystkim posiadają większą prędkość wznoszenia i lotu, a w przypadku samolotów pasażerskich również znacząco większy udźwig. Tym samym spełniają wszystkie najważniejsze kryteria, aby radzić sobie z gaszeniem pożarów.

    DC-10 Air Tanker (fot. NASA)
    DC-10 Air Tanker (fot. NASA)

    DC-10 Air Tanker

    W 2002 roku 10 Tanker rozpoczęła badania możliwości wykorzystania w roli samolotów gaśniczych wycofanych z eksploatacji samolotów pasażerskich McDonnell Douglas DC-10. Wprowadzane do służby od 1971 roku samoloty przez lata były jednymi z popularniejszych amerykańskich samolotów pasażerskich. Ponadto ich wariant wojskowy oznaczony jako McDonnell Douglas KC-10 Extender opracowany na początku lat 80-tych bardzo dobrze radzi sobie jako latająca cysterna.

    Przez 4 lata inżynierowie firmy badali najpierw modele, później specjalnie obciążone DC-10, aby sprawdzić, czy nadają się do nowej roli. Po licznych próbach, w 2006 roku ukończono pierwszy prototyp samolotu w nowej roli. Pod jego kadłubem umieszczono olbrzymi zbiornik na środki gaśnicze o pojemności 45 000 litrów.

    DC-10 Air Tanker (fot. Josh Edelson)
    DC-10 Air Tanker (fot. Josh Edelson)

    Po wylataniu kilku tysięcy godzin w trakcie prób samolot otrzymał certyfikat dopuszczający go do lotów w nowej roli. Do służby pierwszy DC-10 Air Tanker wszedł latem 2006 roku. W lipcu 2008 roku wprowadzono drugą maszynę a w 2014 roku kolejne dwie, równocześnie wycofując z eksploatacji najstarszy z samolotów.

    Przebudowane maszyny to DC-10 w wersji DC-10-10 i DC-10-30. Samoloty mają rozpiętość skrzydeł odpowiednio 47,3 m i 50,4 m. Napęd stanowią 3 silniki GE CF6-6D lub GE CF-6-50C zapewniające prędkość maksymalną 982 km/h i przelotową 908 km/h i zasięg 6115 km lub 10 620 km. W wersji gaśniczej załoga liczy 3 osoby – pilot, drugi pilot i inżynier pokładowy.

    DC-10 Air Tanker (fot. Jeff Head)
    DC-10 Air Tanker (fot. Jeff Head)

    Pod kadłubem umieszczony jest zbiornik na środki gaśnicze o pojemności 45 000 litrów. Ilość zabieranych środków gaśniczych pozwala na pokrycie powierzchni o szerokości 91 m i długości 1,6 km w ciągu kilku sekund. Napełnienie zbiornika na ziemi zajmuje natomiast 15-20 minut.

    Samoloty mogą operować z kilkudziesięciu baz w całych Stanach Zjednoczonych, Kanadzie oraz Alasce. Dzięki dużej prędkości przelotowej są w stanie wykonywać znacznie więcej lotów niż starsze maszyny. Mimo ogólnie wysokich kosztów eksploatacji (paliwo i części zamienne) samoloty te są bardziej ekonomiczne ponieważ przenoszą prawie dwa razy większy ładunek niż łodzie latające Mars (27 000 litrów), cztery razy większy ładunek niż typowe samoloty gaśnicze używanej wcześniej (około 11 000 litrów) oraz sześciokrotnie większy ładunek niż Canadair CL-215 lub Bombardier CL-415 (około 5000-6000 litrów).

    DC-10 Air Tanker (fot. Mike Eliason)
    DC-10 Air Tanker (fot. Mike Eliason)

    Od 2006 roku DC-10 regularnie biorą udział w akcjach gaszenia pożarów lasów w USA, Kanadzie i Australii. 25 czerwca 2007 roku N450AX miał niewielki wypadek. W trakcie lotu maszyna wpadła w dziurę powietrzną w trakcie lotu na niskim pułapie i uderzyła o korony drzew. Uszkodzeniu uległa część skrzydła, ale samolot bezpiecznie wrócił do bazy. Po naprawach maszyna wróciła do służby 30 lipca.

    DC-10 nie są jedynymi samolotami odrzutowymi wykorzystywanymi do gaszenia pożarów. Równolegle z nimi do eksploatacji wszedł Evergreen 747 Supertanker, czyli największy na świecie samolot gaśniczy zbudowany na bazie Boeinga 747 (łącznie zbudowano 3 maszyny, z których jedna pozostaje w eksploatacji).

    DC-10 Air Tanker (fot. Mike Meadows)
    DC-10 Air Tanker (fot. Mike Meadows)
    Wersja Pierwszy lot Wcześniejsi użytkownicy
    N450AX DC-10-10 18 czerwca 1974 roku National Airlines, Pan American, American Airlines, Hawaiian Airlines, Omni Air International, BC Aicraft Leasing
    N17085 DC-10-30 18 kwietnia 1975 roku Finnair, Nigeria Airways, Air Liberte, Continental Air Lines, Omni Air International,
    N612AX DC-10-30ER 16 października 1987 roku Thai Airways International, Northwest Airlines, Omni Air International
    N522AX DC-10-30 styczeń 1988 roku Japan Air Systems, Harlequin Air, Northwest Airlines, Omni Air International

     

    DC-10 Air Tanker (fot. David McNew)
    DC-10 Air Tanker (fot. David McNew)
    DC-10 Air Tanker (fot. Irfan Khan)
    DC-10 Air Tanker (fot. Irfan Khan)
    DC-10 Air Tanker (fot. Alex Gallardo)
    DC-10 Air Tanker (fot. Alex Gallardo)
    DC-10 Air Tanker (fot. Alan Radecki)
    DC-10 Air Tanker (fot. Alan Radecki)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article„Najmocniejsze” paszporty – ranking
    Next Article Superjednostka – olbrzymi blok w Katowicach
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.