SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samoloty gaśnicze Canadair CL-215 i CL-415
    Artykuły

    Samoloty gaśnicze Canadair CL-215 i CL-415

    Michał BanachBy Michał Banach23 października 2015Updated:27 października 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Samoloty gaśnicze Canadair CL-215 i CL-415
    Samoloty gaśnicze Canadair CL-215 i CL-415
    Oglądając wiadomości z rejonów w których często dochodzi do pożarów lasów, często możemy zobaczyć charakterystyczny, żółty wodnosamolot pomagający w gaszeniu pożaru. Niezależnie od tego czy oglądamy relacje z Ameryki, Australii czy też z Europy, prawdopodobnie zobaczymy samolot Canadair CL-215 lub CL-415.

    Geneza

    W latach 50. na rynku cywilnym pojawiły się spore ilości wycofanych z eksploatacji samolotów wojskowych, z których wiele pamiętało II wojnę światową. Samoloty te były wyjątkowo tanie, a ze względu na swój militarny charakter miały solidną konstrukcję.

    Canadair CL-215 (fot. Wikimedia Commons)
    Canadair CL-215 (fot. Wikimedia Commons)

    Maszyny te idealnie nadawały się do roli samolotów gaśniczych. Najlepiej w tej roli sprawdzały się łodzie latające oraz lekkie bombowce. W latach 60. stan tych samolotów był już jednak na tyle zły, że w wielu krajach pojawiła się potrzeba pozyskania nowych samolotów gaśniczych.

    Na początku lat 60. w Kanadzie w zakładach Canadair rozpoczęto prace nad dedykowaną łodzią latającą przystosowaną do gaszenia pożarów. Samolot ten miał cechować się wytrzymała konstrukcją i stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji.

    Canadair CL-215 (fot. Bill Wilson)
    Canadair CL-215 (fot. Bill Wilson)

    Canadair CL-215

    W 1962 roku zakłady Canadair zaprezentowały samolot CL-24, będący pierwszym dedykowanym samolotem gaśniczym firmy. W kolejnych latach konstruktorzy dopracowywali konstrukcję maszyny, która ostatecznie przerodziła się w latającą amfibię CL-215.

    Samolot ten wzbił się w powietrze po raz pierwszy 23 października 1967 roku. Długie prace projektowe zaowocowały powstaniem bardzo dopracowanej konstrukcji. Do roku 1990 kiedy to zakończono jego produkcję, zbudowano 125 samolotów tego typu.

    Canadair CL-215 (fot. Alan Radecki)
    Canadair CL-215 (fot. Alan Radecki)

    Pierwszymi użytkownikami CL-215 były Francja i Kanada. W kolejnych latach samoloty te trafiły do Grecji, Włoch, Hiszpanii, Tajlandii, Turcji, USA, Chorwacji, Wenezueli a nawet Jugosławii.

    CL-215 określany jest jako latająca amfibia, ponieważ może lądować zarówno na lądzie jak i na wodzie. Jego załogę stanowią 2 osoby. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 28,6 m, a maksymalna masa startowa może dojść do 17 100 kg w przypadku operowania z wody, lub 19 730 kg w przypadku startu z lądu. Samolot może zabrać około 5 346 litrów wody, albo 5 444 kg chemikaliów.

    Canadair CL-415 (fot. avionslegendaires.net)
    Canadair CL-415 (fot. avionslegendaires.net)

    Napęd CL-215 stanowią dwa silniki Pratt & Whitney R-2800 o mocy 2130 KM każdy. Pozwalają one na osiągnięcie prędkości około 291 km/h i zasięg 2260 km.

    Canadair CL-415

    W 1987 roku w związku z zmieniającymi się potrzebami odbiorców, zakłady Canadair przygotowały próbną serię 17 samolotów CL-215 wyposażonych w nowocześniejsze silniki typu Pratt & Whitney PW123AF. Testy eksploatacyjne samolotów były na tyle udane, że w 1993 roku oblatano nowy wariant samolotu gaśniczego, oznaczony CL-415.

    Maszyna wzbiła się w powietrze 6 grudnia 1993 roku. Oprócz nowych silników w samolotach poprawiono konstrukcję i wyposażenie wewnętrzne. Nowe silniki i zmiana konstrukcji nie wpłynęły na zwiększenie udźwigu samolotów, ale zwiększyły ich prędkość maksymalną do 359 km/h i przelotową do 333 km/h.

    Samoloty w wariancie CL-415 produkowane są do dnia dzisiejszego. Powstało ponad 90 maszyn, które znalazły się na wyposażeniu jednostek strażackich w Kanadzie, Chorwacji, Grecji, Włoszech, Malezji, Maroku, Hiszpanii i USA.

    Canadair CL-415 (fot. Neuwieser/flickr.com)
    Canadair CL-415 (fot. Neuwieser/flickr.com)

    Najbardziej rozpoznawalne samoloty gaśnicze

    Na całym świecie wykorzystuje się setki samolotów gaśniczych różnego rodzaju. Kanadyjskie Canadair CL-215 i CL-415 są jednak tymi najbardziej znanymi i rozpoznawalnymi. Dzięki wytrzymałej konstrukcji i stosunkowo niskim kosztom eksploatacji, samoloty te pozostają w służbie nieprzerwanie od 1967 roku.

    Canadair CL-415 (fot. ilnuovotribuno.it)
    Canadair CL-415 (fot. ilnuovotribuno.it)

    Średnio samoloty tego typu są w stanie pozostać w powietrzu około 3 do 4 godzin, wykonując w tym czasie od 20-40 zrzutów wody bez potrzeby lądowania – wodę pobierają z jezior, w trakcie pół-lądowania. Dzięki swoim możliwością samoloty gaśnicze są bardzo przydatne przy gaszeniu dużych pożarów, ale również przy gaszeniu nawet niewielkich pożarów, ale w trudno dostępnych miejscach.

    Canadair CL-415 (fot. airrecognition.com)
    Canadair CL-415 (fot. airrecognition.com)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleCadillac holujący autobus – zdjęcie
    Next Article Wielki kryzys 1929
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 września 202313 Mins Read3 Views

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    By Michał Banach0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 maja 20227 Mins Read

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    W 1939 roku w ZSRR rozpoczęto budowę seryjną samolotów transportowych Lisunow Li-2 będących licencyjną wersją…

    Artykuły
    13 kwietnia 20225 Mins Read

    Boeing B-9 – latająca (nie)forteca

    Na początku lat 30. amerykańskie lotnictwo zaczęło szukać nowych bombowców, które zastąpiłyby stare, często drewniane…

    Motoryzacja
    21 stycznia 20183 Mins Read

    5 sposobów na przygotowanie samochodu do zimy

    Niskie temperatury i kiepskie warunki na drodze to spore wyzwanie dla każdego kierowcy. Mróz i…

    Artykuły
    14 listopada 20225 Mins Read

    Merhan Karimi Nasseri – 18 lat życia na lotnisku

    Oglądając film Terminal z Tomem Hanksem wiele osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że…

    Artykuły
    3 grudnia 20202 Mins Read

    Aero HC-2 Heli Baby – jedyny czechosłowacki śmigłowiec

    Zaprojektowany w połowie lat 50. lekki śmigłowiec Aero HC-2 Heli Baby był jedynym produkowanym seryjnie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.