SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless
    Northrop BT - zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless
    Northrop BT - zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless
    Artykuły

    Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless

    Michał BanachBy Michał Banach26 grudnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Podstawowym bombowcem nurkującym US Navy podczas II wojny światowej był Douglas SBD Dauntless. Zanim jednak samoloty te weszły do produkcji, zbudowano bombowce Northrop BT, które po licznych modyfikacjach stały się słynnymi Dauntlessami.

    W 1934 roku US Navy zaczęło poszukiwania następcy dotychczas wykorzystywanych, dwupłatowych bombowców nurkujących, m.in. Great Lakes BG. Nowy samolot miał być już jednopłatem z chowanym podwoziem, dysponującym lepszymi osiągami i bardziej solidną konstrukcją. Ogłoszono konkurs na nowy samolot, a do prac przystąpiły najważniejsze amerykańskie wytwórnie lotnicze, w tym zakłady Northrop Corporation.

    Northrop BT
    Northrop BT

    Zespół projektowy pod kierownictwem Eda Heinemanna opracował w krótkim czasie projekt maszyny oznaczonej jako BT. Oficjalnie prototyp samolotu został zamówiony 12 listopada 1934 roku, a oblot miał miejsce już 19 sierpnia 1935 roku. Wyniki prób były dosyć dobre, więc już 18 listopada US Navy zamówiła serię 54 maszyn o nieco zmienionej w stosunku do prototypu konfiguracji.

    Produkcja trwała do 1938 roku, a samoloty wprowadzono na wyposażenie eskadr operujących z lotniskowców USS Yorktown i USS Enterprise. Szybko jednak na jaw wyszły wady konstrukcyjne maszyny. Northrop BT miał 9,65 m długości i 12,65 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 3267 kg. W toku prac projektowych i prób kilkukrotnie zmieniono jednostkę napędową, ale ostatecznie wybór padł na silnik Pratt & Whitney R-1535-94 o mocy 825 KM, zapewniający prędkość maksymalną 357 km/h i przelotową 309 km/h. Zasięg wynosił 1850 km. Uzbrojenie samolotu składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm i jednego kalibru 7,62 mm, oraz ładunku bomb, najczęściej w postaci jednej bomby o masie 454 kg pod kadłubem i dwóch bomb o masie 45,5 kg pod skrzydłami.

    Northrop BT
    Northrop BT

    Aby sprostać wymaganiom US Navy, bombowiec otrzymał krótkie skrzydła, aby ułatwić jego magazynowanie w hangarach. Niestety rozwiązanie to sprawiło, że charakterystyka lotu bombowca była kiepska, zwłaszcza przy niższych prędkościach, co często doprowadzało do wypadków. Duża liczba katastrof i ogólnie problemy eksploatacyjne sprawiły, że US Navy szybko podjęła decyzję o wycofaniu maszyn i zastąpieniu ich nowocześniejszymi konstrukcjami o bardziej dopracowanej konstrukcji.

    W toku prac mających na celu wyeliminowanie wad Northropa BT, opracowano wersję Northrop BT-2 z w pełni chowanym podwoziem, ulepszoną konstrukcją i licznymi drobnymi poprawkami, a następnie na jej podstawie w zakładach Douglasa (do których Northrop należał) opracowano bombowiec nurkujący Douglas SBD Dauntless, wywodzący się bezpośrednio z przebudowanego egzemplarza modelu BT-2, ale z przerobionymi skrzydłami, podwoziem i szczegółami konstrukcji oraz wyposażenia. Samoloty te zaczęto wprowadzać na uzbrojenie już w 1940 roku, zastępując nieliczne BT.

    Northrop BT
    Northrop BT

    Według dostępnych statystyk, około połowy zbudowanych BT uległo wypadkom w trakcie zaledwie 4 lat służby operacyjnej maszyn tego typu. Co ciekawe, Dauntless chociaż wywodził się z BT, był tak dopracowaną konstrukcją, że stał się podstawowym bombowcem nurkującym US Navy w początkowym etapie II wojny światowej.

    Northrop BT
    Northrop BT

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer
    Next Article Najgłębsze odwierty w historii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    15 listopada 20220

    Zapomniany okręt podwodny SS-310

    Ukraińska flota obecnie praktycznie nie istnieje, chociaż jeśli się zastanowić nigdy nie była ona w…

    Artykuły
    17 października 20192

    Opuszczone lotnisko Stapleton International Airport

    Uruchomiony w 1929 roku Stapleton International Airport w swoim czasie był głównym portem lotniczym obsługującym…

    Artykuły
    21 listopada 20210

    Wypadanie włosów – jakie są przyczyny i jak sobie z tym radzić?

    Czy łysienie jest jednym z większych problemów cywilizacyjnych? Według statystyk co drugi dorosły mężczyzna łysieje.…

    Biznes
    28 grudnia 20170

    Ekologiczność hali magazynowej na etapie jej budowy

    W branży architektonicznej i budowlanej coraz większą rolę i znaczenie przykłada się do aspektów ekologiczności…

    Artykuły
    3 sierpnia 20220

    James Craig – jeden z ostatnich XIX-wiecznych barków

    Zbudowany w 1874 roku bark James Craig to jeden z ostatnich tego typu statków, jaki…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.