Zbudowano tylko dwa egzemplarze samochodu Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut Coupé”. Oba pozostawały w rękach Mercedesa aż do początku maja 2022 roku, kiedy to jeden z nich sprzedano prywatnemu kolekcjonerowi za rekordową kwotę 135 mln euro. Tym samym samochód ten stał się najdroższym kiedykolwiek sprzedanym na aukcji samochodem.

Na pierwszy rzut oka Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut Coupé” z 1955 roku wygląda jak zmodyfikowana wersja modelu Mercedes-Benz 300 SL Gullwing. W praktyce jest to jednak konstrukcja wywodząca się z modelu Mercedes-Benz W196R wykorzystywanego w Formule 1. To na jego bazie Rudolf Uhlenhaut zbudował dwa niesamowite, supersamochody.

W 1955 roku na bazie modelu W196R powstał Mercedes-Benz 300 SLR, znany pod kodowym oznaczeniem W196S. Samochód powstał z myślą o udziale w wyścigach 24 Le Mans. Projekt samochodu przygotował Rudolf Uhlenhaut . Samochody prezentowały się bardzo dobrze i miały odpowiednie osiągi, ale ich kariera wyścigowa została przerwana 11 czerwca 1955 roku podczas wyścigu Le Mans kiedy to doszło do wypadku z udziałem jednego z Mercedesów. Zginęły 84 osoby a 120 zostało rannych gdy elementy samochodów, które zderzyły się na torze, poleciały w kierunku trybun zajmowanych przez publiczność.

Wypadek sprawił, że Mercedes wycofał się z dalszego udziału w wyścigach 24 Le Mans na kolejnych kilkadziesiąt lat. W tej sytuacji, Rudolf Uhlenhaut odpowiadający za projekty samochodów wyścigowych stał się częściowo bezrobotny. Krótko przed wypadkiem, Uhlenhaut poprosił zarząd Mercedesa o użyczenie dwóch gotowych, ale nie obudowanych karoserią podwozi modelu W196S, z zamiarem ich przebudowania na wersję Coupe.

Mercedes-Benz 300 SLR "Uhlenhaut Coupé" (fot. Mercedes-Benz Group AG)
Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut Coupé” (fot. Mercedes-Benz Group AG)

Wycofanie się Mercedesa z wyścigów 24 Le Mans sprawiło, że podwozia W196S nie były już potrzebne, więc Uhlenhaut otrzymał dwa z nich wedle prośby. Konstruktor przebudował je i stworzył na ich bazie samochód, który na pierwszy rzut oka przypomina model Mercedes-Benz 300 SL Gullwing. Różnicę widać jednak przede wszystkim w szczegółach wyglądu oraz osiągach, ponieważ Uhlenhaut Coupé mógł rozpędzić się do prędkości 290 km/h.

Jeden z samochodów używany był przez konstruktora prywatnie, ale należał cały czas do Mercedesa. Pod koniec życia konstruktora, należący do niego samochód został przekazany Tony’emu Merrickowi, który odrestaurował auto do stanu idealnego. Przez kolejne lata było ono przechowywane przez Mercedesa i sporadycznie pokazywane publicznie.

W 2022 roku legendarny, uznawany przez wielu za najpiękniejszy samochód w historii, Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut Coupé” został wystawiony na prywatnej aukcji w siedzibie Mercedesa, obsługiwanej przez dom aukcyjny RM Sotheby’s. 5 maja sprzedano go za rekordową kwotę 135 mln euro prywatnemu kolekcjonerowi, który zgodził się, żeby samochód był prezentowany publicznie. Ponadto pieniądze z sprzedaży przekazano na utworzenie fundacji pracującej nad ekologicznymi rozwiązaniami w motoryzacji.

Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut Coupé” został więc najdroższym samochodem sprzedanym na aukcji. Warto dodać, że poprzedni rekord należał do Ferrari 250 GTO z 1962 roku, które w 2018 roku zostało sprzedane również przez dom aukcyjny RM Sotheby’s za kwotę 48 mln dolarów.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.