SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » M3A1 Scout Car – długa droga do słynnego transportera
    M3 Scout Car - długa droga do słynnego transportera
    M3 Scout Car - długa droga do słynnego transportera
    Artykuły

    M3A1 Scout Car – długa droga do słynnego transportera

    Michał BanachBy Michał Banach3 lutego 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Transporter opancerzony i pojazd rozpoznawczy M3A1 Scout Car, znany bardziej jako White Scout Car był na początku II wojny światowej jednym z bardziej znanych i rozpoznawalnych pojazdów amerykańskiej armii. Jego historia zaczęła się jednak na długo przed wybuchem wojny.

    Od M1 do M3A1

    Na początku lat 30. amerykańska armia zaczęła poszukiwania nowego, czterokołowego samochodu opancerzonego, który miał być zarówno transporterem opancerzonym jak i pojazdem rozpoznawczym, przeznaczonym dla różnych formacji wojsk lądowych. Próbom poddawano wiele konstrukcji, jednak dopiero w 1934 roku pojawił się pojazd, który ostatecznie miał znaczący wpływ na dalszy rozwój projektu – M1 Scout Car, zbudowany przez White Motor Company.

    M1 Scout Car
    M1 Scout Car

    Pojazd powstał w oparciu o podwozie półtonowej cywilnej ciężarówki, które obudowano opancerzonym nadwoziem. M1 ważył 3,5 tony, a silnik o mocy 75 KM zapewniał prędkość maksymalną 80 km/h. Pancerz miał grubość 13 mm, ale z racji układu i całkowicie otwartego dachu zapewniał tylko częściową ochronę. Mimo dosyć prowizorycznej konstrukcji, M1 został zbudowany w liczbie 76 egzemplarzy które trafiły do eksploatacji.

    Na podstawie doświadczenia z prób M1, w 1935 roku rozpoczęto testy pojazdu oznaczonego jako M2 Scout Car. Był on większy i posiadał silnik o mocy 94 KM, zapewniający taką samą prędkość przy masie 3,6 ton. Zbudowano 20 egzemplarzy, po czym rozpoczęto prace nad zmodyfikowanym wariantem M2A1, który różnił się układem nadwozia i szczegółami konstrukcji. Z czasem pojazd otrzymał oznaczenie M3 Scout Car i wszedł do produkcji, którą zamknięto na 64 egzemplarzach.

    M2 Scout Car
    M2 Scout Car

    Pojazdy te miały charakter czysto testowy i dopiero zaprojektowany w 1939 roku model M3A1 Scout Car stał się głównym modelem produkcyjnym. Od poprzednika różnił się szerszym nadwoziem nad błotnikami, usunięciem tylnych drzwi, dodaniem rolki z przodu, ułatwiającej pokonywanie przeszkód terenowych, mocniejszym silnikiem i szczegółami konstrukcji ułatwiającymi eksploatacją.

    M3A1 miał 5,6 m długości i ważył 5,67 tony. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik Hercules JXD o mocy 110 KM, zapewniający prędkość maksymalną 80 km/h. Pancerz miał grubość 13 mm i podobnie jak w wcześniejszych wariantach, nadwozie było otwarte od góry. Załoga stanowiła dwie osoby, a w przedziale transportowym można było przewozić 6 żołnierzy. W zależności od wersji, uzbrojenie (obsługiwane przez pasażerów) składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm i dwóch kalibru 7,62 mm.

    M3 Scout Car
    M3 Scout Car

    Eksploatacja

    M3A1 Scout Car wszedł do eksploatacji w wszystkich formacjach wojsk lądowych amerykańskiej armii, a w trakcie wojny dodatkowo trafił na wyposażenie armii sojuszniczych. Wykorzystywano go do zarówno zadań transportowych jak i rozpoznawczych i specjalistycznych, w tym przewozu rannych, oraz jako wóz dowodzenia. Powstała nawet wersja uzbrojona w działko kalibru 37 mm, ale z racji cienkiego pancerza, wariant ten nie wszedł do produkcji seryjnej.

    Z 20 894 zbudowanych egzemplarzy, 11 401 trafiło do jednostek sojuszniczych, z czego 6987 trafiło w ręce oddziałów Brytyjskiej Wspólnoty Narodów i ich sojuszników, a 3310 do ZSRR. 104 pojazdy trafiły do Chin. W 1944 roku Amerykanie zaczęli stopniowo wycofywać z służby liniowej swoje M3A1, zastępując je pojazdami M8 i M20, jednak nie oznaczało to, że White Scout Car trafiały na złom. Część z nich wysyłano do zadań na tyłach, a po wojnie wyeksportowano.

    M3A1 Scout Car
    M3A1 Scout Car

    Setki transporterów tego typu trafiły do różnych państw na całym świecie, przez co brały udział w wielu lokalnych konfliktach zbrojnych aż do późnych lat 70. Co ciekawe, pewna liczba pojazdów tego typu podobno cały czas znajduje się na wyposażeniu sił zbrojnych Republiki Dominikany.

    Podsumowanie

    M3A1 był całkiem udaną konstrukcją i przez długi czas dobrze wypełniał zadania do których go projektowano, chociaż nie zapewniał zbyt wysokiego poziomu ochrony, ani nie posiadał silnego uzbrojenia. Wiele wskazuje na to, że w ZSRR na podstawie M3A1 zaprojektowano transporter opancerzony BTR-40, pod wieloma względami przypominający amerykańską konstrukcję, ale lepiej dopasowany do nowych potrzeb wojsk lądowych po II wojnie światowej.

    M3A1 Scout Car w Izraelu (fot. Bukvoed/Wikimedia Commons)
    M3A1 Scout Car w Izraelu (fot. Bukvoed/Wikimedia Commons)

    Po wojnie wiele eksportowych M3A1 poddawano dalszym, lokalnym modyfikacjom, mającym na celu zwiększenie ich możliwości bojowych oraz poziomu ochrony.

    M3A1 Scout Car
    M3A1 Scout Car
    M3A1 Scout Car
    M3A1 Scout Car
    M3A1 Scout Car
    M3A1 Scout Car
    M3A1 Scout Car
    M3A1 Scout Car
    M3A1E3 Scout Car
    M3A1E3 Scout Car
    M3A1 Scout Car (fot. Alf van Beem)
    M3A1 Scout Car (fot. Alf van Beem)
    M3A1 Scout Car (fot. Guillaume Vachey)
    M3A1 Scout Car (fot. Guillaume Vachey)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCiężki samolot transportowy Blackburn Beverley
    Next Article Klasyka w Twojej kuchni – urządzenia w stylu vintage
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.