SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias
    Hiszpańskie lotniskowce - Dédalo i Principe de Asturias
    Hiszpańskie lotniskowce - Dédalo i Principe de Asturias
    Artykuły

    Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

    Michał BanachBy Michał Banach22 maja 2022Updated:22 maja 2022Brak komentarzy7 Mins Read
    Mało kto wie, że Hiszpania obok Wielkiej Brytanii i Francji była trzecim państwem w Europie posiadającym lotniskowce. Niestety cięcia budżetowe sprawiły, że całkiem nowoczesny okręt Principe de Asturias został w 2015 roku posłany na żyletki.

    Geneza

    Historia współczesnej hiszpańskiej floty dzieli się na dwa etapy – przed i po wojnie amerykańsko-hiszpańskiej z 1898 roku. Konflikt ten pozbawił Hiszpanię nie tylko kolonii, ale również wielu nowoczesnych okrętów wojennych, które zostały po prostu rozstrzelane na kawałki przez Amerykanów. Odbudowa utraconych możliwości bojowych trwała wiele lat i przyspieszyła w okresie międzywojennym tylko po to, aby flota podzieliła się podczas Hiszpańskiej Wojny Domowej.

    Transportowiec wodnosamolotów Dédalo
    Transportowiec wodnosamolotów Dédalo

    Wśród wielu wprowadzonych do służby w latach 20. okrętów był pierwszy w Hiszpanii okręt lotniczy – transportowiec wodnosamolotów Dédalo. Był to ex-niemiecki statek handlowy, zwodowany w 1901 roku i przejęty przez Hiszpanię w 1918 roku wraz z zakończeniem I wojny światowej. Jednostka znalazła się w hiszpańskich rękach jako zadośćuczynienie za utracone statki handlowe w trakcie niemieckiej nieograniczonej wojny podwodnej prowadzonej podczas I wojny światowej (Hiszpania nie brała udziału w wojnie i pozostawała neutralna).

    Po przejęciu przez Hiszpanię, jednostka została przebudowana na transportowiec wodnosamolotów. Dédalo miał 127 m długości, wyporność 9900 ton, napęd stanowił trzycylindrowy silnik o mocy około 3000 KM, zapewniający prędkość około 10 węzłów. Po przebudowie okręt otrzymał dwa hangary mieszczące dwa niewielkie sterowce, dwa balony obserwacyjne i 20 wodnosamolotów. Uzbrojenie obronne składało się z 4 armat Kruppa kalibru 105 mm i dwóch armat przeciwlotniczych kalibru 57 mm. Załoga liczyła 398 oficerów i marynarzy, a koszt przebudowy wyniósł ostatecznie 8 mln peset.

    Transportowiec wodnosamolotów Dédalo
    Transportowiec wodnosamolotów Dédalo

    Okręt z powodzeniem wykorzystywano do 1934 roku. W trakcie służby Dédalo wziął udział tzw. Drugiej wojnie marokańskiej w 1925 roku, wspierając hiszpańskie oddziały lądowe, a jego samoloty prowadziły naloty na cele lądowe. W kolejnych latach jednostka była wykorzystywana głównie do szkolenia. W kwietniu 1934 roku, krótko przed wycofaniem z eksploatacji na okręcie przeprowadzono pierwsze w historii udane lądowanie oraz start wiatrakowca z pokładu statku. Dokonał tego Juan de la Cierva swoim Cierva C.30.

    Pod koniec 1934 roku okręt wycofano z eksploatacji, a w kwietniu 1936 roku podjęto decyzję o złomowaniu, które zakończono w 1940 roku. Powodem wycofania jednostki był jej zły stan techniczny i brak perspektyw na dalszą służbę.

    Chęć posiadania okrętu zdolnego do transportu samolotów sprawiła, że ponad 30 lat później, po zmianach politycznych w kraju, rząd Hiszpanii pozyskał od Amerykanów swój pierwszy w historii lotniskowiec.

    Lekki lotniskowiec Dédalo (ex-USS Cabot)

    Dokładnie 30 sierpnia 1967 roku, Hiszpania wypożyczyła od Stanów Zjednoczonych pamiętający II wojnę światową lekki lotniskowiec USS Cabot (typu Independence). Budowę okrętu rozpoczęto 16 marca 1942 roku, do służby wszedł on 4 kwietnia 1943 roku. Lotniskowiec wykorzystywano na Pacyfiku, a po wojnie, w 1947 roku przeniesiono go do rezerwy, w której pozostał do 27 października 1948 roku. Aż do ponownego wycofania do rezerwy, 21 stycznia 1955 roku wykorzystywany był do zadań szkoleniowych zarówno na Pacyfiku jak i Atlantyku.

    Lekki lotniskowiec Dédalo (fot. US Navy)
    Lekki lotniskowiec Dédalo (fot. US Navy)

    Niewielki i kompletnie nieprzydatny US Navy okręt zainteresował Hiszpanów, którzy najpierw wypożyczyli go, a później odkupili od Amerykanów. Hiszpańską banderę podniesiono na lotniskowcu 30 sierpnia 1967 roku. Aby kontynuować tradycję, nazwano go Dédalo.

    Okręt miał 189,7 m długości, 11 000 ton wyporności, napęd stanowiły 4 turbiny parowe o łącznej mocy 100 000 KM, zapewniające prędkość 32 węzłów. Uzbrojenie obronne składało się z 26 działek przeciwlotniczych Bofors kalibru 40 mm.

    Lekki lotniskowiec Dédalo (fot. US Navy)
    Lekki lotniskowiec Dédalo (fot. US Navy)

    Początkowo po przejęciu przez Hiszpanię Dédalo wykorzystywano jako śmigłowcowiec, ponieważ jego niewielkie rozmiary nie pozwalały na wykorzystywanie na nim nowych samolotów o napędzie odrzutowym. Podstawowymi śmigłowcami jakie znalazły się na jego pokładzie były amerykańskie SH-3D Sea King.

    Gdy w 1973 roku Hiszpania zamówiła partię ośmiu brytyjskich samolotów pionowego startu i lądowania (V/STOL) typu AV-8A Harrier (nazwanych w Hiszpanii VA-1 Matador), podjęto decyzję o przebudowie Dédalo tak, aby mógł obsługiwać nowe maszyny. Po modernizacji w 1976 roku okręt mógł transportowiec 8 Harrierów/Matadorów i 8 śmigłowców SH-3D, a załoga liczyła 1112 oficerów i marynarzy. W trakcie służby na okręcie tymczasowo bazowano również inne typy śmigłowców, które służyły w hiszpańskich Siłach Powietrznych.

    Lekki lotniskowiec Dédalo (fot. US Navy)
    Lekki lotniskowiec Dédalo (fot. US Navy)

    W 1989 roku podjęto decyzję o wycofaniu wysłużonego okrętu i zastąpieniu go znacznie nowocześniejszą jednostką – lotniskowcem Principe de Asturias. Dédalo został skreślony z listy floty w sierpniu 1989 roku a następnie wystawiony na sprzedaż. Początkowo zakładano, że odkupią go Amerykanie w celu przebudowy na muzeum, ale z planów nic nie wyszło. Ostatecznie w 1999 roku zdecydowano się na jego złomowanie, które zakończono w 2002 roku.

    Podczas swojej służby pod hiszpańską banderą Dédalo spędził na morzu 1650 dni, pokonując 560 000 km. Przeprowadzono na nim 30 000 operacji lotniczych (startów i lądowań), tracąc przy tym jednego Harriera i trzy śmigłowce AB 212ASW.

    Lekki lotniskowiec Dédalo
    Lekki lotniskowiec Dédalo

    Lotniskowiec Principe de Asturias

    Udana eksploatacja Dédalo sprawiła, że Hiszpańska Flota wpadła na szalony pomysł zbudowania w kraju własnego lotniskowca. Prace nad okrętem rozpoczęto 29 maja 1977 roku, a stępkę położono 8 października 1979 roku. Wodowanie okrętu miało miejsce 22 maja 1982 roku, ale z powodu problemów z wyposażeniem jednostki, do służby lotniskowiec wszedł dopiero 30 maja 1988 roku.

    Okręt otrzymał nazwę Principe de Asturias i był największym okrętem Hiszpańskiej Marynarki Wojennej. Miał 195,9 m długości i wyporność 16 700 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny gazowe o mocy 46 500 KM, zapewniające prędkość maksymalną 26 węzłów. Zasięg przy prędkości 20 węzłów wynosił około 12 000 km.

    Lotniskowiec Principe de Asturias (fot. US Navy)
    Lotniskowiec Principe de Asturias (fot. US Navy)

    Uzbrojenie składało się z samolotów VA-1 Matador oraz śmigłowców SH-3 Sea King, SH-60B Seahawk i Bell 212. Maksymalnie na pokładzie mogło znaleźć się 37 maszyn różnego typu, ale hangar mieścił zaledwie 24 maszyny. Uzbrojenie obronne składało się z czterech wielolufowych działek kalibru 20 mm typu Bazan Meroka (CIWS). Załoga liczyła 600 marynarzy i 230 członków personelu lotniczego.

    Lotniskowiec Principe de Asturias, okręt desantowy Juan Carlos I i fregaty typu Santa Maria (fot. US Navy)
    Lotniskowiec Principe de Asturias, okręt desantowy Juan Carlos I i fregaty typu Santa Maria (fot. US Navy)

    Pod względem rozmiarów i możliwości bojowych Principe de Asturias nie prezentował się zbyt okazale, ale mimo to był pełnoprawnym lotniskowcem. Okręt był częścią zespołu bojowego liczącego oprócz lotniskowca 6 fregat typu Santa Maria (hiszpańska wersja amerykańskich fregat typu Oliver Hazard Perry) oraz jednostek pomocniczych zależnych od misji.

    Niestety eksploatacja lotniskowca od samego początku była problematyczna ze względu na wysokie koszty operacyjne. W 2012 roku wraz z pogarszającą się sytuacja ekonomiczną, w Hiszpanii pojawiły się pogłoski o planach wycofania lotniskowca. Wyliczono wówczas, że roczny koszt utrzymania okrętu w służbie wynosi 100 mln euro. Równie istotne było również wprowadzenie do służby w 2010 roku okrętu desantowego Juan Carlos I, który dysponuje pokładem lotniczym wystarczającym dla śmigłowców oraz samolotów pionowego startu i lądowania, ale przede wszystkim jest tańszy w eksploatacji od Principe de Asturias, oraz ma dodatkowe możliwości operacyjne.

    Lotniskowiec Principe de Asturias i fregaty typu Santa Maria (fot. US Navy)Lotniskowiec Principe de Asturias i fregaty typu Santa Maria (fot. US Navy)
    Lotniskowiec Principe de Asturias i fregaty typu Santa Maria (fot. US Navy)

    W listopadzie 2012 roku informacja o wycofaniu lotniskowca została potwierdzona, a okręt ostatecznie opuścił hiszpańską banderę 6 lutego 2013 roku. Przez kolejne dwa lata Hiszpania próbowała sprzedać będący w dosyć dobrym stanie okręt, ale z planów nic nie wyszło. W 2015 roku podjęto decyzję o jego złomowaniu, kończąc historię hiszpańskich lotniskowców. Ostatecznie okręt został kupiony przez turecką firmę, która zezłomowała go w Aliaga.

    Lotniskowiec Principe de Asturias (fot. US Navy)
    Lotniskowiec Principe de Asturias (fot. US Navy)
    Lotniskowiec Principe de Asturias (fot. US Navy)
    Lotniskowiec Principe de Asturias (fot. US Navy)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułRepublic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii
    Następny artykuł Współczesne włoskie lotniskowce
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Współczesne włoskie lotniskowce

    23 maja 20226 Mins Read

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.