Po 17 latach budowy, 1 czerwca 2016 roku oficjalnie zainaugurowano otwarcie najdłuższego i najgłębszego tunelu kolejowego na świecie –  Gotthard-Basistunnel (pol. Tunel bazowy Świętego Gotarda), przebiegającego przez Alpy. Ma on 57 km długości, a w najgłębszym miejscu znajduje się 2,3 km od szczytu gór. Tunel będzie mieć olbrzymi wpływ na transport kolejowy w Europie.

Decyzję o budowie tunelu ostatecznie podjęto 29 listopada 1998 roku po referendum przeprowadzonym przez szwajcarskie władze (i kilku wcześniejszych testowych referendach). Prace nad tunelem rozpoczęto na dobre w 2003 roku od wstępnych wierceń.

Głowica jednej z maszyn drążących tunel (fot. Cooper.ch/Wikimedia Commons)

Głowica jednej z maszyn drążących tunel (fot. Cooper.ch/Wikimedia Commons)

15 października 2010 roku ekipy drążące tunel z dwóch kierunków spotkały się pod ziemią w okolicach wioski Sedrun. W sierpniu 2015 roku zakończono prace wykończeniowe w tunelu i rozpoczęto jego testy. Oficjalnie  tunel otworzono 1 czerwca 2016 roku, ale dopiero 11 grudnia 2016 roku rozpoczęto jego regularną eksploatację.

Tunel składa się w praktyce z dwóch równoległych, jednokierunkowych tuneli o średnicy 9,15 m i oddalonych od siebie o około 40 m. Tunele są ze sobą połączone przejściami technicznymi co 325 m, które służą również do ewakuacji w sytuacjach awaryjnych. Łączna długość wszystkich tuneli (kolejowych i technicznych) to 151,8 km.

Wnętrze tunelu Gotthard - Basistunnel w trakcie budowy (fot. Daniel Schwen)

Wnętrze tunelu Gotthard – Basistunnel w trakcie budowy (fot. Daniel Schwen)

Budowa tunelu kosztowała 11 mld euro, pochodzących głównie z wpływów z podatków oraz kilku pożyczek. W trakcie prac śmierć poniosło 9 robotników. Budowa tunelu była bardzo trudna, ponieważ grunt w tym rejonie składa się z bardzo wielu różnych skał i piasku. Dodatkowo w trakcie prac pod ziemią temperatura często dochodziła do 40 °C.

Tunel Gotthard – Basistunnel znacząco przyśpieszy podróże pociągami przez Alpy, ponieważ dzięki swojej konstrukcji pociągi pasażerskie będą w stanie podróżować tunelem z prędkością 200 km/h, a pociągi towarowe 140 km/h.

Skróceniu o godzinę ulegnie czas podróży między Zurychem a Mediolanem (do 2 godzin i 40 minut) oraz między Bazyleą a Mediolanem (o dwie godziny) do 3 godzin i 30 minut. Według planów, tunel będzie obsługiwać codziennie 260 pociągów towarowych i 65 pasażerskich.

Gotthard-Basistunnel (fot. Zacharie Grossen)

Gotthard-Basistunnel (fot. Zacharie Grossen)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.