SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » F+W C-3605 Schlepp – szwajcarski samolot do holowania celów
    F+W C-3605 Schlepp - szwajcarski samolot do holowania celów
    F+W C-3605 Schlepp - szwajcarski samolot do holowania celów
    Artykuły

    F+W C-3605 Schlepp – szwajcarski samolot do holowania celów

    Michał BanachBy Michał Banach29 stycznia 20182 komentarze3 Mins Read
    Ze względu na swoją neutralność, Szwajcaria przez wiele lat opierała swoje siły zbrojne w znacznej mierze o konstrukcje rodzime. Dotyczyło to zarówno sił lądowych jak i lotnictwa. Zbudowany w 1968 roku samolot do holowania celów F+W C-3605 Schlepp jest jedną z kilku mało znanych szwajcarskich konstrukcji lotniczych.

    Geneza

    W latach 60. podstawowymi samolotami wykorzystywanymi do holowania celów w Szwajcarii były samoloty EKW C-36 (C-3603). Samoloty te powstały w 1939 roku (oblot prototypu miał miejsce 15 maja 1939 roku) i od 1942 roku były wykorzystywane jako samoloty szturmowe. Powstało 175 maszyn tego typu. Wraz z nadejściem ery odrzutowców, samoloty te stały się jednak przestarzałe, w związku z czym zaczęto je przebudowywać w samoloty przystosowane do holowania celów.

    EKW C-36 (fot. Sandstein/Wikimedia Commons)
    EKW C-36 (fot. Sandstein/Wikimedia Commons)

    W latach 60. z racji intensywnej eksploatacji samoloty te były jednak bardzo mocno zużyte. O ile żywotność płatowców można było jeszcze wydłużyć remontami (w 1967 roku szacowano, że płatowce pozostaną zdatne do eksploatacji przez około 10 lat), tak problemem były silniki Hispano-Suiza 12Y-51, do których brakowało już części zamiennych.

    Dowództwo Szwajcarskich Sił powietrznych uznało, że należy znaleźć następcę wysłużonych samolotów. Początkowo szukano dostawcy zagranicznego, jednak ostatecznie uznano, że koszty pozyskania nowych samolotów są zbyt wysokie przy tego typu maszynach. Bardziej opłacalnym rozwiązaniem było przebudowanie będących w najlepszym stanie płatowców C-3603 i zainstalowanie w nich nowych silników.

    F+W C-3605 Schlepp (fot. Gyrostat/Wikimedia Commons)
    F+W C-3605 Schlepp (fot. Gyrostat/Wikimedia Commons)

    F+W C-3605 Schlepp

    Prace nad przebudową C-3603 rozpoczęto w 1965 roku. Pracami w zakładach Farner Werke kierował Jean-Pierre Weibel. Jako prototyp nowej maszyny oznaczonej jako C-3605 posłużył C-3603 o numerze 102. W maszynie zainstalowano nowy silnik turbośmigłowy Lycoming T53. Ze względu na jego rozmiar, dziób samolotu został wydłużony o 1,82 m.

    Pozostała część kadłuba i płatowca pozostały bez zmian – dodano jedynie dodatkowy, trzeci statecznik pionowy. Oblot prototypu nowej maszyny miał miejsce 19 sierpnia 1968 roku. Próby zakończyły się pozytywnie, w związku z czym dowództwo Szwajcarskich Sił Powietrznych podjęło decyzję o przebudowie 24 maszyn do nowej wersji.

    F+W C-3605 Schlepp (fot. Adrian Stürmer)
    F+W C-3605 Schlepp (fot. Adrian Stürmer)

    Dostawy samolotów rozpoczęły się w 1971 roku i zakończyły w styczniu 1973 roku. Samoloty otrzymały charakterystyczne malowanie w czarne i żółte pasy. Wykorzystywano je do połowy lat 80., po czym ze względu na zużycie konstrukcji wycofano je ze służby w 1987 roku, zastępując przebudowanymi samolotami Pilatus PC-9.  Kilka maszyn trafiło do muzeów, a dwa w ręce prywatne, dzięki czemu pozostają cały czas zdolne do lotów.

    F+W C-3605 Schlepp (fot. Adrian Stürmer)
    F+W C-3605 Schlepp (fot. Adrian Stürmer)

    Konstrukcja

    F+W C-3605 Schlepp miał 12 m długości i 13,7 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 3716 kg. Napęd stanowił turbośmigłowy silnik Lycoming T53-L-7 o mocy 1100 KM zapewniający prędkość maksymalną 432 km/h i przelotową 420 km/h. Zasięg samolotu wynosił 980 km. Samolot miał dwuosobową załogę i wyposażony był w wyciągarkę SZW 52 z kablem o długości 2000 m do holowania celów oraz podskrzydłowe zaczepy do montowania generatorów dymu.

    F+W C-3605 Schlepp (fot. 46aviation/Wikimedia Commons)
    F+W C-3605 Schlepp (fot. 46aviation/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak radzić sobie z wypaleniem zawodowym?
    Next Article Jak można korzystać z telefonii VoIP?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.