SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » F+W C-3605 Schlepp – szwajcarski samolot do holowania celów
    Artykuły

    F+W C-3605 Schlepp – szwajcarski samolot do holowania celów

    Michał BanachBy Michał Banach29 stycznia 20182 komentarze3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    F+W C-3605 Schlepp - szwajcarski samolot do holowania celów
    F+W C-3605 Schlepp - szwajcarski samolot do holowania celów
    Ze względu na swoją neutralność, Szwajcaria przez wiele lat opierała swoje siły zbrojne w znacznej mierze o konstrukcje rodzime. Dotyczyło to zarówno sił lądowych jak i lotnictwa. Zbudowany w 1968 roku samolot do holowania celów F+W C-3605 Schlepp jest jedną z kilku mało znanych szwajcarskich konstrukcji lotniczych.

    Geneza

    W latach 60. podstawowymi samolotami wykorzystywanymi do holowania celów w Szwajcarii były samoloty EKW C-36 (C-3603). Samoloty te powstały w 1939 roku (oblot prototypu miał miejsce 15 maja 1939 roku) i od 1942 roku były wykorzystywane jako samoloty szturmowe. Powstało 175 maszyn tego typu. Wraz z nadejściem ery odrzutowców, samoloty te stały się jednak przestarzałe, w związku z czym zaczęto je przebudowywać w samoloty przystosowane do holowania celów.

    EKW C-36 (fot. Sandstein/Wikimedia Commons)
    EKW C-36 (fot. Sandstein/Wikimedia Commons)

    W latach 60. z racji intensywnej eksploatacji samoloty te były jednak bardzo mocno zużyte. O ile żywotność płatowców można było jeszcze wydłużyć remontami (w 1967 roku szacowano, że płatowce pozostaną zdatne do eksploatacji przez około 10 lat), tak problemem były silniki Hispano-Suiza 12Y-51, do których brakowało już części zamiennych.

    Dowództwo Szwajcarskich Sił powietrznych uznało, że należy znaleźć następcę wysłużonych samolotów. Początkowo szukano dostawcy zagranicznego, jednak ostatecznie uznano, że koszty pozyskania nowych samolotów są zbyt wysokie przy tego typu maszynach. Bardziej opłacalnym rozwiązaniem było przebudowanie będących w najlepszym stanie płatowców C-3603 i zainstalowanie w nich nowych silników.

    F+W C-3605 Schlepp (fot. Gyrostat/Wikimedia Commons)
    F+W C-3605 Schlepp (fot. Gyrostat/Wikimedia Commons)

    F+W C-3605 Schlepp

    Prace nad przebudową C-3603 rozpoczęto w 1965 roku. Pracami w zakładach Farner Werke kierował Jean-Pierre Weibel. Jako prototyp nowej maszyny oznaczonej jako C-3605 posłużył C-3603 o numerze 102. W maszynie zainstalowano nowy silnik turbośmigłowy Lycoming T53. Ze względu na jego rozmiar, dziób samolotu został wydłużony o 1,82 m.

    Pozostała część kadłuba i płatowca pozostały bez zmian – dodano jedynie dodatkowy, trzeci statecznik pionowy. Oblot prototypu nowej maszyny miał miejsce 19 sierpnia 1968 roku. Próby zakończyły się pozytywnie, w związku z czym dowództwo Szwajcarskich Sił Powietrznych podjęło decyzję o przebudowie 24 maszyn do nowej wersji.

    F+W C-3605 Schlepp (fot. Adrian Stürmer)
    F+W C-3605 Schlepp (fot. Adrian Stürmer)

    Dostawy samolotów rozpoczęły się w 1971 roku i zakończyły w styczniu 1973 roku. Samoloty otrzymały charakterystyczne malowanie w czarne i żółte pasy. Wykorzystywano je do połowy lat 80., po czym ze względu na zużycie konstrukcji wycofano je ze służby w 1987 roku, zastępując przebudowanymi samolotami Pilatus PC-9.  Kilka maszyn trafiło do muzeów, a dwa w ręce prywatne, dzięki czemu pozostają cały czas zdolne do lotów.

    F+W C-3605 Schlepp (fot. Adrian Stürmer)
    F+W C-3605 Schlepp (fot. Adrian Stürmer)

    Konstrukcja

    F+W C-3605 Schlepp miał 12 m długości i 13,7 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 3716 kg. Napęd stanowił turbośmigłowy silnik Lycoming T53-L-7 o mocy 1100 KM zapewniający prędkość maksymalną 432 km/h i przelotową 420 km/h. Zasięg samolotu wynosił 980 km. Samolot miał dwuosobową załogę i wyposażony był w wyciągarkę SZW 52 z kablem o długości 2000 m do holowania celów oraz podskrzydłowe zaczepy do montowania generatorów dymu.

    F+W C-3605 Schlepp (fot. 46aviation/Wikimedia Commons)
    F+W C-3605 Schlepp (fot. 46aviation/Wikimedia Commons)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleJak radzić sobie z wypaleniem zawodowym?
    Next Article Jak można korzystać z telefonii VoIP?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    9 września 20232 Mins Read30 Views

    Specjalistyczny samolot transportowy Boeing Dreamlifter

    By Michał Banach0
    2 września 20232 Mins Read777 Views

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    By Michał Banach0
    31 sierpnia 202312 Mins Read344 Views

    Antonow An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    17 sierpnia 20237 Mins Read

    PZL MD-12 – jedyny czterosilnikowy samolot polskiej produkcji

    Zbudowany w 1959 roku i rozwijany do drugiej połowy lat 60. samolot PZL MD-12 miał…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    19 września 2023

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    18 września 2023

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    17 września 2023

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 marca 20202 Mins Read

    Czy pisanie kodu jest trudne?

    Praca IT to jeden z najgorętszych tematów ostatnich lat. Media nieustannie dostarczają nam informacji o…

    Artykuły
    18 kwietnia 20192 Mins Read

    Jedyna w swoim rodzaju Alfa Romeo Carabo

    Wśród zaprojektowanych na przełomie lat 60. i 70. samochodów, wyróżniających się charakterystyczną sylwetką w formie…

    Artykuły
    1 maja 20194 Mins Read

    Mount Rushmore – niesamowity pomnik wykuty w skale

    Amerykanie uwielbiają tworzyć monumentalne budowle i konstrukcje, które mają pokazywać potęgę i dumę Stanów zjednoczonych.…

    Artykuły
    30 czerwca 20146 Mins Read

    Pierwsze lotniskowce cz. 2 – USA i Francja

    Początek ery lotniskowców przypada na koniec I wojny światowej. Zbudowano wówczas pierwszy brytyjski lotniskowiec – HMS…

    Artykuły
    28 września 201518 Mins Read

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.