SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      9 lutego 2023

      Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuski samolot wyścigowy Deperdussin Monocoque
    Francuski samolot wyścigowy Deperdussin Monocoque
    Francuski samolot wyścigowy Deperdussin Monocoque
    Artykuły

    Francuski samolot wyścigowy Deperdussin Monocoque

    Michał BanachBy Michał Banach8 maja 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Oblatany w 1912 Deperdussin Monocoque zapisał się w historii jako pierwszy samolot, który osiągnął prędkość ponad 200 km/h. Zbudowano kilka egzemplarzy, które w latach 1912-1913 regularnie uczestniczyły w wyścigach lotniczych i pokazach.

    Pod koniec 1911 roku w francuskiej wytwórni lotniczej Aéroplanes Deperdussin powstał jednopłatowy samolot wyścigowy Deperdussin 1912 Racing Monoplane. Maszyna mogła osiągnąć prędkość maksymalną 169 km/h i została wykorzystana w kilku wyścigach lotniczych na początku 1912 roku. Dobre osiągi samolotu sprawiły, że jej konstruktor, Louis Béchereau postanowił zaprojektować ulepszoną wersję maszyny.

    Deperdussin Monocoque
    Deperdussin Monocoque

    Efektem prac było powstanie samolotu Deperdussin Monocoque. Miał on układ średniopłata o drewnianej, skorupowej konstrukcji kadłuba i skrzydłach krytych płótnem. Kadłub miał 6,1 m długości, a rozpiętość skrzydeł wynosiła 6,65 m. Napęd zapewniał czternastocylindrowy silnik Gnome Lambda Lambda o mocy 160 KM wyposażony w dwułopatowe śmigło. Zbudowano kilka egzemplarzy Monocoque (na pewno 4), które regularnie brały udział w wyścigach lotniczych w 1912 i 1913 roku.

    Deperdussin Monocoque
    Deperdussin Monocoque

    16 kwietnia 1913 roku Deperdussin Monocoque w wersji wyposażonej w pływaki wziął udział w pierwszej edycji Pucharu Schneidera, wygrywając ją. Maszyna pilotowana przez Maurica Prévosta osiągnęła średnią prędkość 73,56 km/h. 29 września 1913 roku kolejna maszyna tego typu, również pilotowana przez Prévosta osiągnęła prędkość maksymalną 210 km/h podczas wyścigu na trasie 200 km. Samolot pokonał trasę w czasie 59 minut i 45,6 sekundy uzyskując średnią prędkość 200,8 km/h. Tym samym Deperdussin Monocoque stał się pierwszym samolotem w historii, który przekroczył barierę 200 km/h.

    Deperdussin Monocoque
    Deperdussin Monocoque

    W kolejnych latach samoloty szybko odeszły w niepamięć wraz z wprowadzeniem do eksploatacji coraz nowocześniejszych i szybszych samolotów. Do naszych czasów nie przetrwał żaden egzemplarz Monocoque, ale w muzeum w Le Bourget znajduje się współczesna kopia maszyny. Dodatkowo powstało kilka latających kopii wzorowanych na Monocoque. Zakłady Aéroplanes Deperdussin zostały natomiast w 1913 roku przemianowane na Société Pour L’Aviation et ses Dérivés (SPAD). Wytwórnia ta zasłynęła podczas I wojny światowej serią udanych myśliwców, które wykorzystywane były przez głównie francuskie siły powietrzne (kilka maszyn tego typu trafiło jednak również do innych krajów, w tym do Polski).

    Deperdussin Monocoque
    Deperdussin Monocoque
    Deperdussin Monocoque (fot. Mikaël Restoux)
    Deperdussin Monocoque (fot. Mikaël Restoux)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePelayo – jedyny w swoim rodzaju hiszpański pancernik
    Next Article Villar-Perosa – pierwszy pistolet maszynowy?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    9 lutego 2023

    Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 maja 20140

    Pierwszy Konkurs Eurowizji 1956

    Konkurs Piosenki Eurowizji ma długą historię, pełną mniej i bardziej znanych historii. Edycja z 2014…

    Artykuły
    5 października 20210

    Chrysler Norseman – zapomniana „ofiara” zatonięcia SS Andrea Doria

    Zatonięcie liniowiec SS Andrea Doria było jedną z najbardziej znanych katastrof morskich. Zginęły wówczas 52…

    Artykuły
    29 lutego 20200

    ORP Pomorzanin – pierwszy okręt Polskiej Marynarki Wojennej

    Polska Marynarka Wojenna została powołana krótko po odzyskaniu niepodległości, jednak początkowo składała się jedynie z…

    Artykuły
    12 października 20160

    Mail Rail – Londyńska kolej pocztowa

    Około 20 metrów pod londyńskimi ulicami przebiegają zapomniane tunele londyńskiej kolei pocztowej (ang. London Post…

    Artykuły
    29 listopada 20162

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle

    W późnych godzinach nocnych 8 września 1934 roku u wybrzeży Long Beach Island na pokładzie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.