SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã
    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã
    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã
    Artykuły

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Michał BanachBy Michał Banach13 grudnia 2017Updated:7 czerwca 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã. Okręty te po wejściu do służby całkowicie zmieniły układ sił na amerykańskich wodach. Dowódcy US Navy uważali, że cała amerykańska flota nie dałaby rady pokonać brazylijskich okrętów.

    Geneza

    Pionierami i najważniejszymi dostawcami okrętów wojennych w drugiej połowie XIX wieku była Francja i Wielka Brytania. Stocznie obu państw budowały okręty wojenne zarówno dla własnych flot, jak i dla odbiorców zagranicznych. W większości przypadków na eksport budowano okręty będące rozwinięciem okrętów budowanych wcześniej dla rodzimych sił zbrojnych.

    Ze względu na znaczące moce przerobowe, Wielka Brytania wiodła prym w eksporcie okrętów wojennych. Jednym z ich odbiorców stała się w Brazylia, która na początku lat 80. XIX wieku zamówiła w brytyjskich stoczniach dwa potężne pancerniki – Riachuelo i Aquidabã. Okręty miały podobną konstrukcję, ale różniły się wielkością. W swoim czasie były to jedne z najpotężniejszych okrętów wojennych na świecie, zwłaszcza w Ameryce. Ich kariera była jednak bardzo krótka, ponieważ przełom XIX i XX wieku był czasem olbrzymiej rewolucji w budownictwie okrętowym.

    Riachuel
    Riachuel

    Riachuel

    Pierwszym z zamówionych okrętów, który podniósł brazylijską banderę był Riachuel. Stępkę pod okręt położono 31 sierpnia 1881 roku, wodowanie miało miejsce 7 czerwca 1883 roku a do służby okręt wszedł 19 listopada 1883 roku.

    Pancernik powstał w stoczni Samuda Brothers w Londynie. Jednostka posiadała stalowy kadłub wzmocniony dodatkowo żelaznymi płytami pancernymi oraz dwa kominy. Okręt miał 93,3 m długości i wyporność 5029 ton. Napęd stanowił maszyny parowe o łącznej mocy 4500 KM, zapewniające prędkość maksymalną 16 węzłów, oraz zasięg 11 000 km przy prędkości 10 węzłów. W momencie oddania do służby, okręt uzbrojony był w cztery armaty kalibru 234 mm w dwóch wieżach, sześć armat kalibru 150 mm, 15 działek kalibru 37 mm oraz pięć wyrzutni torped kalibru 356 mm. Załoga liczyła 367 oficerów i marynarzy.

    Gdy okręt trafił do Brazylii, natychmiast wzbudził sensację. Ze względu na swoje potężne uzbrojenie i silne opancerzenie, amerykańscy dowódcy uznali, że jest to najpotężniejszy okręt wojenny w obu Amerykach. W związku z tym zainicjowali zakrojony na szeroką skalę program rozbudowy US Navy. Chociaż faktycznie Riachuel robił wrażenie, nietypowy układ wież działowych, ukrytych pomiędzy nadbudówkami, sprawiał, że w praktyce okręty te nie mogły w pełni wykorzystać swojego uzbrojenia.

    Riachuel
    Riachuel

    Służba brazylijskiego pancernika była dosyć spokojna. Ze względu na prowadzone remonty, jednostkę ominęły bunty w brazylijskiej marynarce wojennej. W latach 1893-1894 okręt trafił do Toulonu we Francji, gdzie przeszedł modernizację, w ramach której zlikwidowano szczątkowe maszty, w które okręt był początkowo wyposażony, oraz zmieniono uzbrojenie. Po przebudowie okręt posiadał cztery armaty kalibru 240 mm, sześć armat kalibru 120 mm, sześć armat kalibru 47 mm oraz pięć wyrzutni torped kalibru 356 mm.

    W kolejnych latach pancernik brał udział w kilku rejsach o charakterze politycznym, jednak na początku XX wieku wiadomo było, że okręt jest już przestarzały. Ostatnim istotnym epizodem w jego historii był rejs do Wielkiej Brytanii w 1907 roku. Na pokładzie okrętu znajdowała się wówczas Brazylijska Komisja Morska, która miała dokonać odbioru nowych pancerników Minas Geraes i São Paulo. Po powrocie do Brazylii okręt pozostał w służbie do 1910 roku, po czym podjęto decyzję o jego złomowaniu w Europie. W trakcie swojego ostatniego rejsu okręt zatonął.

    Aquidabã

    Drugim brazylijskim pancernikiem zamówionym w Wielkiej Brytanii był Aquidabã. Stępkę pod okręt położono 18 czerwca 1883 roku, a wodowanie miało miejsce 17 stycznia 1885 roku. W przeciwieństwie do Riachuel, okręt był mniejszy oraz posiadał jeden komin, jednak pod względem uzbrojenia i opancerzenia oba okręty były bardzo podobne. Pancernik posiadał trzy maszty z szczątkowym ożaglowaniem. Koszt jego budowy wyniósł około 345 000 funtów.

    Aquidabã
    Aquidabã

    Aquidabã miał 85,4 m długości i wyporność około 5000 ton. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 6500 KM, zapewniający prędkość maksymalną 15,8 węzła i zasięg 7200 km przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z czterech armat kalibru 230 mm umieszczonych w dwóch wieżach w takiej samej konfiguracji jak w Riachuel, czterech dział kalibru 140 mm, 13 działek kalibru 37 mm oraz pięciu wyrzutni torped kalibru 360 mm. Załoga liczyła 277 oficerów i marynarzy.

    Do Brazylii okręt dotarł 29 stycznia 1886 roku. Kariera pancernika była o wiele bardziej ciekawa i tragiczna, w porównaniu do Riachuel. Załoga okręt uwzięła udział w dwóch powstaniach zorganizowanych przez admirała Custódio José de Melo w 1891 roku i 1893 roku. W trakcie drugiej rebelii, 16 kwietnia 1894 roku kiedy pancernik stał na kotwicy w pobliżu fortu Anhatomirim, zbliżył się do niego rządowy kuter torpedowy Gustavo Sampaio. Jednostka zaatakowała Aquidabã dwiema torpedami, które doprowadziły do zatonięcia pancernika. Ze względu na niewielką głębokość, okręt osiadł szybko na dnie.

    Aquidabã
    Aquidabã

    Warto dodać, że było to pierwsze starcie w historii brazylijskiej floty, w którym wykorzystano torpedy. W czerwcu 1894 roku pancernik podniesiono z dna i częściowo wyremontowano. Następnie okręt po zmianie nazwy najpierw na Dezesseis de Abril, a później na Vinte e Quatro de Maio wysłano do Szczecina, gdzie poddano go remontowi, a następnie do Elswick w Wielkiej Brytanii, gdzie dokonano modernizacji wyposażenia. W trakcie prac usunięto maszty i zastąpiono je tzw. masztami bojowymi, na których znajdowały się stanowiska obserwacyjne i kierowania ogniem. Remont i modernizacja trwały do 1898 roku.

    W 1900 roku przywrócono jednostce oryginalną nazwę. W 1904 roku przeprowadzono kolejną modernizację, tym razem w Brazylii. Usunięto wówczas oba maszty oraz dwie wyrzutnie torped. Przez kolejne dwa lata okręt brał udział w licznych rejsach, w trakcie których testowano bezprzewodowy telegraf. Kariera pancernika zakończyła się tragicznie 21 stycznia 1906 roku. W trakcie rejsu do Jacarepaguá na pokładzie okrętu doszło do eksplozji magazynu amunicyjnego. Po trzech minutach Aquidabã  zatonął, a śmierć poniosło 212 marynarzy i oficerów, w tym wielu wysokich rangą (okręt płynął na inspekcję jednej z baz). Przeżyło 98 osób.

    Aquidabã
    Aquidabã
    Aquidabã
    Aquidabã

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFotografia mobilna na Androidzie i nie tylko. Jak robić lepsze zdjęcia?
    Next Article SM U-1 – pierwszy u-boot Kaiserliche Marine
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.