Ich wielkość przekracza wymiary basenu pływackiego, opony są dużo większe niż opony samochodów ciężarowych spotykanych na typowych drogach. Masa całkowita takiego giganta przekracza masę łączną pięciuset Volkswagenów Golfów. Aby dostać się do szoferki, trzeba wspiąć się po co najmniej osiemnastu stopniach. Oto lista 10 największych ciężarówek świata.

BiełAZ 75710 (nazwa międzynarodowa Belaz 75710) jest wywrotką tylnozsypową produkowaną w Białoruskich Zakładach Samochodowych. Łączna masa przewożonego przez nią ładunku może sięgnąć nawet 450 ton. Gigantyczna wywrotka jest najpotężniejszą ciężarówką na świecie, wykorzystywaną w kopalniach odkrywkowych.  W pełni załadowana osiąga masę nawet  810 ton. Jedna jej opona waży około 5800 kg i mierzy ponad 4 metry wysokości!

Maksymalna prędkość takiego giganta? Z ładunkiem dochodzi do 68 km/h w przypadku amerykańskiej ciężarówki Caterpillar model 797, która znalazła się na trzecim  miejscu w rankingu. Moc jej silnika? Około 4.000 KM!  Dopuszczalna masa całkowita tej wywrotki przy pełnym załadunku osiąga ponad 690 ton.

Koszt takiej ciężarówki? „Bez dodatkowych funkcji i ze standardowym wyposażeniem cena takiego giganta może przekroczyć granicę 5 mln dolarów”, odpowiedział Thorsten Muschler, założyciel i dyrektor naczelny giełdy maszyn używanych online www.machineseeker.pl, lidera na rynku europejskim. „Za same opony tej ciężarówki trzeba zapłacić około 160 000 euro”.

10 największych ciężarówek na świecie (fot. machineseeker.pl)

10 największych ciężarówek na świecie (fot. machineseeker.pl)


Ciężarówka Maksymalny ładunek Długość Wysokość Szerokość Moc silnika
BiełAZ 75710 450 ton 20,6 m 8,17 m 9,75 m 4664 KM/11 165 KM
Komatsu 980E-4 369,4 tony 13,88 m 8 m 10 m 3548,5 KM
Caterpillar 797 363 tony 14,8 m 6,52 m 9,75 m 4055,8 KM
Liebherr T284 363 tony  15,69 m 7,42 m 9,67 m 4023 KM
BiełAZ 75600 360 ton  15,5 m 7,47 m 9,45 m 3806 KM
Komatsu 960E-2 326,6 ton  15,6 m 7,37 m 9,6 m 3548,5 KM
Caterpillar 795F AC 313 ton  15,15 m 7,04 m 9,45 m 3448 KM
Hitachi EH5000AC-3 296 ton  15,49 m 7,52 m 8,61 m 3448 KM
Komatsu 930E-4 291,7 tony  15,6 m 7,37 m 9,09 m 2737,4 KM
Caterpillar 794 AC 291 ton  15,46 m 8,02 m 9,76 m 3548,6 KM

1. BiełAZ 75710

Gigant produkowany na Białorusi mierzy ponad 20 m długości, 8 m wysokości i ponad 9 m szerokości. BiełAZ 75710 osiąga rozmiary domu jednorodzinnego a masa całkowita przy pełnym załadunku osiąga nawet 800 ton, napędzanych za pomocą 11 165 KM (silnik diesla + elektryczny). Przy maksymalnej prędkości około 64 km/h transportuje on 450 ton surowca i tym samym zajmuje miejsce 1 w zestawieniu najpotężniejszych wywrotek świata.

BiełAZ 75710 (fot. machineseeker.pl)

BiełAZ 75710 (fot. machineseeker.pl)

2. Komatsu 980E-4

Na drugim miejscy w zestawieniu uplasowała się ciężarówka japońskiej firmy Komatsu, model 980E-4. Gigant jest jednym z najszerszych pojazdów ciężarowych w rankingu i mierzy ponad 10 m. Masa łączna transportowanego przez nią ładunku osiąga nawet 369,4 ton.

Komatsu 980E-4 (fot. machineseeker.pl)

Komatsu 980E-4 (fot. machineseeker.pl)

3. Caterpillar 797

Miejsce trzecie w rankingu 10 największych ciężarówek na świecie zajmuje olbrzymi pojazd amerykańskiego producenta maszyn budowlanych, ciężarówka Caterpillar model 797. Jej szerokość to niecałe 10 m. Masa całkowita tego olbrzyma wynosi 690 ton a masa przewożonego ładunku sięga nawet 363 ton. Moc silnika wynosi ponad 4.000 KM.

Caterpillar 797 (fot. machineseeker.pl)

Caterpillar 797 (fot. machineseeker.pl)

4. Liebherr T284

Na miejscu czwartym w zestawieniu uplasowała się ciężarówka szwajcarskiego producenta maszyn budowlanych Liebherr. Model T 284 przedstawiony na zdjęciu, można obciążyć ładunkiem o masie 363 ton. Moc silnika wynosi ponad 4.000 KM. Szoferka umieszczona jest na znacznej wysokości. Aby się do niej dostać trzeba wspiąć się po 23 stopniach biegnących na dwóch poziomach.

Liebherr T284 (fot. machineseeker.pl)

Liebherr T284 (fot. machineseeker.pl)

5. BiełAZ 75600

Miejsce piąte zajęła ciężarówka BiełAZ model 75600 produkowana w Białoruskich Zakładach Samochodowych. Jej długość przekracza 15,5 m, szerokość 9,45 m a wysokość 7,47 m. Ten gigant przetransportuje nawet 360 ton ładunku.

BiełAZ 75600 (fot. machineseeker.pl)

BiełAZ 75600 (fot. machineseeker.pl)

6. Komatsu 960E-2

Ciężarówka Komatsu 960E-2 jest dużo większa i dłuższa (ponad 9.60 m) od modelu 930E-4 tego samego producenta. Łączna masa przewożonego przez nią ładunku może sięgnąć nawet 326,6 ton – w rankingu na miejscu szóstym.

Komatsu 960E-2 (fot. machineseeker.pl)

Komatsu 960E-2 (fot. machineseeker.pl)

7. Caterpillar 795F AC

Kolejną wywrotką firmy Caterpillar znajdującą się w naszym zestawieniu, jest ciężarówka Caterpillar 795F AC.  Amerykański gigant jest w stanie przewieść około 313 ton ładunku i mierzy ponad 7 m wysokości, przy wysuniętej niecce nawet 15 m.

Caterpillar 795F AC (fot. machineseeker.pl)

Caterpillar 795F AC (fot. machineseeker.pl)

8. Hitachi EH5000AC-3

Na miejscu ósmym uplasowała się ciężarówka Hitachi model EH5000AC-3. Gigant z kraju kwitnącej wiśni mierzy 15 m długości oraz 8 m szerokości. Jego niecka pomieści 197 m³ surowca czyli około 296 ton ładunku.

Hitachi EH5000AC-3 (fot. machineseeker.pl)

Hitachi EH5000AC-3 (fot. machineseeker.pl)

9. Komatsu 930E-4

Masa załadunku tego olbrzyma wynosi 290,7 ton. Wbudowany 16-cylindrowy, wysokoprężny silnik o mocy 2700 KM napędza podłączony do niego generator elektryczny, który przekształca energię mechaniczną w elektryczną. Japoński olbrzym Komatsu 930E-4 zajmuje dziewiąte miejsce wśród ciężarówek gigantów.

Komatsu 930E-4 (fot. machineseeker.pl)

Komatsu 930E-4 (fot. machineseeker.pl)

10. Caterpillar 794 AC

Miejsce dziesiąte w rankingu zajęła ciężarówka Caterpillar model 794 C. Gigant ze Stanów Zjednoczonych transportuje nawet 290 ton ładunku. We wrześniu 2016 r. ukazał się na rynku nowszy model tej właśnie maszyny.

Caterpillar 794 AC (fot. machineseeker.pl)

Caterpillar 794 AC (fot. machineseeker.pl)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.