Zbudowany w 1921 roku Zerbe Air Sedan zapisał się w historii jako typowa ciekawostka lotnicza, okryta licznymi tajemnicami. Maszynę zaprojektował profesor James Slough Zerbe, ale oblatano ją po śmierci konstruktora. Projekt okazał się totalną porażką.

Informacje na temat samolotu są bardzo ubogie i pełne tajemnic. Profesor Zerbe pracował nad nim prawdopodobnie od 1910 roku, ale brak umiejętności, wiedzy, dostępnych technologii i po prostu pomysłu na realizację projektu sprawiły, że dopiero w 1921 roku jego projekt ujrzał światło dzienne.

Zerbe Air Sedan
Zerbe Air Sedan

Zerbe rozpoczął budowę swojego samolotu w 1918 roku z myślą o sprzedaży go biznesmenom z Arkansas. Budowę maszyny zakończono w 1919 roku, ale na oblot przyszło czekać aż do 1921 roku. Niestety profesor Zerbe zmarł 8 lutego 1921 roku, zanim jego Zerbe Air Sedan został ukończony.

Nad dalszymi pracami czuwał Tom Flaherty, który dokończył maszynę według oryginalnej koncepcji i oblatał w miejscowości Fayetteville. Sam lot trwał kilka minut i został przerwany przymusowym lądowaniem po tym, jak silnik zaczął pluć olejem, który pokrył szybę kokpitu. Niestety przyziemienie było na tyle silne, że maszyna uległa uszkodzeniu. Podczas lotu samolot wzbił się prawdopodobnie na pułap 30 m i pokonał dystans 300 m.

Nieudany lot, wcześniejsza, nie do końca wyjaśniona śmierć konstruktora i skomplikowana konstrukcja maszyny sprawiły, że projekt został natychmiast skasowany i zapomniany. Zerbe Air Sedan wyróżniał się konstrukcją w postaci układu czteropłatowego, pozbawionego statecznika i tradycyjnych powierzchni sterowych. Sterowanie odbywało się poprzez przechylanie końcówek skrzydeł.

Zerbe Air Sedan
Zerbe Air Sedan

Napęd samolotu stanowił prawdopodobnie ex-francuski, wojskowy silnik rotacyjny Le Rhône 9J o mocy 110 KM, chociaż w źródłach pojawiają się jeszcze silniki Le Rhône o mocy 90 KM lub Gnôme o mocy 110 KM. Kadłub był zamknięty i mieścił kabinę pilota oraz przedział pasażerski. Podwozie było stałe. Inne parametry maszyny nie są znane.

Można śmiało powiedzieć, że projekt ten był skazany na porażkę od samego początku, ponieważ jego konstruktorowi brakowało pomysłu na wykorzystanie i zaprojektowanie maszyny. Popełniono wiele błędów koncepcyjnych na etapie projektowania oraz przyjęto złe założenia projektowe. Ten samolot nie mógł być udaną konstrukcją.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.