SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany i niedoceniony PZL M-20 Mewa
    Zapomniany i niedoceniony PZL M-20 Mewa
    Zapomniany i niedoceniony PZL M-20 Mewa
    Artykuły

    Zapomniany i niedoceniony PZL M-20 Mewa

    Michał BanachBy Michał Banach25 lipca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W połowie lat 70. Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu nawiązały współpracę z amerykańską firmą Piper Aircraft, pozyskując licencję na budowę samolotu Piper Seneca II. Polska maszyna otrzymała oznaczenie PZL M-20 Mewa. Niestety samoloty te nigdy nie zdobyły popularności.

    W ramach zapoczątkowanego przez Edwarda Gierka ocieplenia relacji z państwami zachodnimi w latach 70. Polskie Zakłady Lotnicze (PZL) pozyskały kilka licencji na produkcję polskich wersji amerykańskich maszyn. Najbardziej udanym projektem był PZL M18 Dromader, ale w jego cieniu PZL rozpoczęły budowę niewielkiego, dwusilnikowego samolotu dyspozycyjnego nazwanego PZL M-20 Mewa.

    PZL M-20 Mewa (fot. Marek Kowalczyk)
    PZL M-20 Mewa (fot. Marek Kowalczyk)

    W 1977 roku (inne źródła podają grudzień 1978 roku) PZL pozyskały licencję na produkcję samolotów Piper PA-34-200T Seneca II. Ze względu na problemy walutowe, umowa zakładała, że w zamian za licencję, PZL miały produkować części do amerykańskich maszyn. W Polsce miały być składane maszyny, których konstrukcję spolszczono i dostosowano do produkowanych już silników PZL-Franklin.

    Po podpisaniu umowy utworzono zespół konstrukcyjny pod kierownictwem mgr inż. Krzysztofa Piwka, którego celem było spolonizowanie amerykańskiego projektu. Zadanie było trudne, ponieważ zakładano, że polska maszyna będzie maksymalnie podobna do oryginalnej, co przy różnych technologiach produkcyjnych wymagało przeprojektowania niektórych elementów oraz wykonanie na nowo obliczeń.

    PZL M-20 Mewa (fot. Wikimedia Commons)
    PZL M-20 Mewa (fot. Wikimedia Commons)

    Pierwszy prototyp nowego samolotu oblatano 25 lipca 1979 roku – za sterami zasiadł Tadeusz Pakuła. Maszyna została zbudowana z elementów dostarczonych z USA. Drugi prototyp, zbudowany już z polskich części wzniósł się w powietrze 22 września 1982 roku. Wyniki prób nie były zadowalające, w związku z czym kontynuowano prace nad maszyną.

    10 października 1985 roku w powietrze wzbił się trzeci prototyp, w którym poprawiono instalację elektryczną oraz zasilanie zespołu napędowego. Tym razem wyniki prób były na tyle dobre, że podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej. Równocześnie opracowano kolejny wariant samolotu, przystosowany do nowych silników typu Teledyne Continental, ponieważ produkcja jednostek napędowych typu PZL-Franklin była bardzo problematyczna. Maszyna w tej wersji wzbiła się w powietrze 13 października 1988 roku.

    PZL M-20 Mewa (fot. Łukasz Stawiarz)
    PZL M-20 Mewa (fot. Łukasz Stawiarz)

    PZL M-20 Mewa miał 11,86 m rozpiętości skrzydeł, 8,72 m długości i masę własną 1320 kg, przy maksymalnej masie startowej 2070 kg. W zależności od wersji, napęd stanowiły dwa silniki PZL-Franklin 6A-350C lub Teledyne Continental TSIO-LTSIO-360-KB, zapewniające prędkość przelotową 311 km/h i maksymalną 360 km/h, oraz zasięg 1240 km. Liczba pasażerów wynosiła 6-7 osób.

    Od samego początku prac nad Mewą, projekt napotykał liczne problemy. Największym był jednak brak pomysłu na wykorzystanie maszyn. Chociaż dysponowały one odpowiednimi parametrami do roli samolotów medycznych i pasażerskich, nigdy nie podjęto decyzji o wprowadzeniu ich do szerszej eksploatacji. Ostatecznie powstało 20 maszyn seryjne (plus 3 prototypy).

    PZL M-20 trafiły w ręce instytucji państwowych oraz aeroklubów, a w latach 90. wiele z nich zaczęto wykorzystywać jako latające taksówki. Z czasem z powodu zużycia konstrukcji i wyczerpania resursów liczba zdolnych do lotu maszyn zaczęła systematycznie spadać. Obecnie w służbie pozostaje około 12 maszyn wykorzystywanych głównie jako latające taksówki.

    PZL M20 Mewa (fot. Michał Banach)
    PZL M20 Mewa (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHMS Temeraire – pierwszy brytyjski pancernik z barbetami
    Next Article Stannard Rock Light – najbardziej samotna latarnia morska w USA
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.