W centrum Zagrzebia znajduje się jedna z najkrótszych na świecie i najkrótsza w Europie kolej linowo-terenowa – Zagrebačka uspinjača. Zbudowano ją w 1890 roku i z przerwą spowodowaną zniszczeniami z czasów II wojny światowej, wykorzystywana jest do dnia dzisiejszego.
Zagrebačka uspinjača została zbudowana w 1890 roku żeby połączyć główną ulicę handlową Zagrzebia – ul. Ilica z tzw. Górnym Miastem (Gradec). Zbudowano ją na rok przed uruchomieniem tramwaju konnego w Zagrzebiu, przez co jest to najstarszy środek transportu publicznego w stolicy Chorwacji.
Kolej ma 66 m długości i składa się z dwóch wagoników. Początkowo napęd zapewniały silnik parowy, zamieniony w 1934 roku na napęd elektryczny. Wagoniki kursują równolegle co kilkanaście minut, a przejazd trasy zajmuje około 64 sekund. Każdy wagonik mieści 28 osób – 16 siedzących i 12 stojących.
Równolegle do torów zbudowano schody (drewniane w dolnej części, kamienne w górnej), które stanowią alternatywną drogę między stacjami kolejki. Do Górnego Miasta można też dostać się okolicznymi ulicami, przez co z praktycznego punktu widzenia Zagrebačka uspinjača nie jest obecnie aż tak potrzebna jak kiedyś. Stanowi bardziej atrakcję turystyczną (warto zaznaczyć, że jest prawnie chronionym zabytkiem, ponieważ większość konstrukcji jest oryginalna).
Każdy z wagoników ma 5,6 m długości i waży po 5 ton. Maksymalna ładowność to 2,24 tony. Siłownia znajduje się w górnej stacji i ma moc 38,2 KM. Tory kolejki mają rozstaw 1200 mm i długość 66 m, przy różnicy wysokości wynoszącej zaledwie 30,5 m i nachyleniu 52 %. Jest to więc jedna z najkrótszych kolejek linowo-terenowych na świecie i jedna z najbardziej stromych.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.