W centrum Zagrzebia znajduje się jedna z najkrótszych na świecie i najkrótsza w Europie kolej linowo-terenowa – Zagrebačka uspinjača. Zbudowano ją w 1890 roku i z przerwą spowodowaną zniszczeniami z czasów II wojny światowej, wykorzystywana jest do dnia dzisiejszego.

Zagrebačka uspinjača została zbudowana w 1890 roku żeby połączyć główną ulicę handlową Zagrzebia – ul. Ilica z tzw. Górnym Miastem (Gradec). Zbudowano ją na rok przed uruchomieniem tramwaju konnego w Zagrzebiu, przez co jest to najstarszy środek transportu publicznego w stolicy Chorwacji.

Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)

Kolej ma 66 m długości i składa się z dwóch wagoników. Początkowo napęd zapewniały silnik parowy, zamieniony w 1934 roku na napęd elektryczny. Wagoniki kursują równolegle co kilkanaście minut, a przejazd trasy zajmuje około 64 sekund. Każdy wagonik mieści 28 osób – 16 siedzących i 12 stojących.

Równolegle do torów zbudowano schody (drewniane w dolnej części, kamienne w górnej), które stanowią alternatywną drogę między stacjami kolejki. Do Górnego Miasta można też dostać się okolicznymi ulicami, przez co z praktycznego punktu widzenia Zagrebačka uspinjača nie jest obecnie aż tak potrzebna jak kiedyś. Stanowi bardziej atrakcję turystyczną (warto zaznaczyć, że jest prawnie chronionym zabytkiem, ponieważ większość konstrukcji jest oryginalna).

Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)

Każdy z wagoników ma 5,6 m długości i waży po 5 ton. Maksymalna ładowność to 2,24 tony. Siłownia znajduje się w górnej stacji i ma moc 38,2 KM. Tory kolejki mają rozstaw 1200 mm i długość 66 m, przy różnicy wysokości wynoszącej zaledwie 30,5 m i nachyleniu 52 %. Jest to więc jedna z najkrótszych kolejek linowo-terenowych na świecie i jedna z najbardziej stromych.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.