SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read66 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read25 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read163 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zagrebačka uspinjača – najkrótsza europejska kolej linowo-terenowa
    Artykuły

    Zagrebačka uspinjača – najkrótsza europejska kolej linowo-terenowa

    Michał BanachBy Michał Banach11 listopada 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zagrebačka uspinjača - najkrótsza europejska kolej linowo-terenowa
    W centrum Zagrzebia znajduje się jedna z najkrótszych na świecie i najkrótsza w Europie kolej linowo-terenowa – Zagrebačka uspinjača. Zbudowano ją w 1890 roku i z przerwą spowodowaną zniszczeniami z czasów II wojny światowej, wykorzystywana jest do dnia dzisiejszego.

    Zagrebačka uspinjača została zbudowana w 1890 roku żeby połączyć główną ulicę handlową Zagrzebia – ul. Ilica z tzw. Górnym Miastem (Gradec). Zbudowano ją na rok przed uruchomieniem tramwaju konnego w Zagrzebiu, przez co jest to najstarszy środek transportu publicznego w stolicy Chorwacji.

    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)

    Kolej ma 66 m długości i składa się z dwóch wagoników. Początkowo napęd zapewniały silnik parowy, zamieniony w 1934 roku na napęd elektryczny. Wagoniki kursują równolegle co kilkanaście minut, a przejazd trasy zajmuje około 64 sekund. Każdy wagonik mieści 28 osób – 16 siedzących i 12 stojących.

    Równolegle do torów zbudowano schody (drewniane w dolnej części, kamienne w górnej), które stanowią alternatywną drogę między stacjami kolejki. Do Górnego Miasta można też dostać się okolicznymi ulicami, przez co z praktycznego punktu widzenia Zagrebačka uspinjača nie jest obecnie aż tak potrzebna jak kiedyś. Stanowi bardziej atrakcję turystyczną (warto zaznaczyć, że jest prawnie chronionym zabytkiem, ponieważ większość konstrukcji jest oryginalna).

    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)

    Każdy z wagoników ma 5,6 m długości i waży po 5 ton. Maksymalna ładowność to 2,24 tony. Siłownia znajduje się w górnej stacji i ma moc 38,2 KM. Tory kolejki mają rozstaw 1200 mm i długość 66 m, przy różnicy wysokości wynoszącej zaledwie 30,5 m i nachyleniu 52 %. Jest to więc jedna z najkrótszych kolejek linowo-terenowych na świecie i jedna z najbardziej stromych.

    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Zagrebačka uspinjača (fot. Michał Banach)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRAF S.E.5 – wół roboczy brytyjskiego lotnictwa podczas I wojny światowej
    Next Article Tupolew Tu-95 – długowieczne latające niedźwiedzie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    12 marca 20232 Mins Read747 Views

    Malowniczy Hotel Belvédère

    By Michał Banach0
    13 lutego 20233 Mins Read1K Views

    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska

    By Michał Banach0
    5 stycznia 20233 Mins Read165 Views

    GM Aerotrain

    By Michał Banach2
    3 stycznia 20235 Mins Read70 Views

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    9 marca 20223 Mins Read33 Views

    Bristol Belvedere – jedyny brytyjski dwuwirnikowy śmigłowiec wojskowy

    Pionierami w dziedzinie budowy śmigłowców dwuwirnikowych były zakłady Boinga i Piaseckiego. Pojedyncze projekty podobnych maszyn…

    Artykuły
    21 lipca 20213 Mins Read

    Szukasz ubezpieczenia do Grecji? Wybierz najlepsze!

    Wybierasz się do Grecji? Nie zapomnij o kupnie ubezpieczenia turystycznego – w ten sposób zapewnisz…

    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read2 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    25 kwietnia 20192 Mins Read

    Prowadzenie firmy za granicą – jak poradzić sobie z lokalnym systemem podatkowym?

    Zastanawiasz się nad otwarciem nowej filii za granicą? A może prowadzisz działalność w innym państwie,…

    Artykuły
    6 lipca 20193 Mins Read51 Views

    Latarnia morska Cordouan – najstarsza latarnia morska we Francji

    W estuarium Żyronda – ujściu rzek Garonna i Dordogne znajduje się zdradliwa mielizna, znacząco utrudniająca…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.