SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read113 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read113 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » T-55 – najliczniej produkowany czołg w historii
    Artykuły

    T-55 – najliczniej produkowany czołg w historii

    Michał BanachBy Michał Banach13 listopada 2022Updated:22 marca 2023Brak komentarzy9 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    T-55 - najliczniej produkowany czołg w historii
    T-55 - najliczniej produkowany czołg w historii
    T-55 chociaż był rozwinięciem czołgu T-54, w praktyce odmienił radzieckie wojska pancerne. Produkowano go od 1958 do 1979 roku w ZSRR, Polsce i Czechosłowacji, a zmodyfikowane wersje powstawały w Rumunii i ChRL. Według różnych szacunków powstało około 20 000 – 30 000 czołgów T-55 w różnych wersjach i kilkadziesiąt tysięcy czołgów będących pochodnymi T-55, które produkowano w Chinach. Niektóre źródła mówią o wyprodukowaniu albo 60 albo nawet 100 tysięcy czołgów rodziny T-54/T-55, pojazdów pochodnych i pojazdów wykorzystujących podwozie T-55. Tym samym jest to najliczniej produkowany czołg w historii.

    Geneza

    Po wprowadzeniu do produkcji i eksploatacji czołgów T-54 na jaw zaczęły wychodzić niedostatki nowego czołgu średniego (później podstawowego I generacji). Największymi były słabe uzbrojenie i opancerzenie, oraz całkowity brak systemów ochrony przed użyciem broni masowego rażenia.

    T-54 w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    T-54 w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)

    W 1953 roku w Uralwagonzawodzie, gdzie m.in. produkowano T-54, głównym konstruktorem został Leonid Karcew. Rozpoczął on prace nad modyfikacjami projektu czołgów T-54 i doprowadził do powstania nowych wersji tego czołgu – T-54A i T-54B. Mimo iż stanowiły one krok do przodu w stosunku do pierwszej wersji T-54, w opinii Karcewa było to za mało. W związku z tym przedstawił on władzom pomysł zbudowania nowego czołgu.

    Pomysł ten zyskał aprobatę decydentów, przez co w 1954 roku rozpoczęto prace nad nowymi czołgami w kilku zakładach. Karcew zaprezentował wówczas projekt czołgu oznaczonego jako Obiekt 140, a Aleksander Morozow zaprezentował projekt oznaczony jako Obiekt 430. Ostatecznie po próbach porównawczych do dalszych prac skierowano pojazd oznaczony jako Obiekt 155, zaprojektowany przez Karcewa. Był on znacznie bardziej dopracowanym czołgiem T-54, wizualnie do niego dosyć podobnym, ale ilość zmian projektowych i różnic w szczegółach konstrukcji sprawiły, że w praktyce powstał zupełnie nowy czołg.

    T-54 w trakcie manewrów po wojnie
    T-54 w trakcie manewrów po wojnie

    T-55

    Nowy czołg otrzymał wojskowe oznaczenie T-55 i miał 9 m długości, 3,27 m szerokości i 2,35 m wysokości, a masa bojowa wynosiła około 36,5 tony. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla W-55 o mocy 580 KM zapewniający prędkość maksymalną 50 km/h i zasięg około 800 km przy pełnych zbiornikach paliwa. Uzbrojenie składało się z armaty D-10T2S kalibru 100 mm. Początkowo czołg nie posiadał umieszczonego na wieży wielkokalibrowego karabinu maszynowego DSzK kalibru 12,7 mm, ale z czasem zaczęto go instalować. Z działem sprzężony był jeden karabin maszynowy SGMT kalibru 7,62 mm, a drugi znajdował się w kadłubie (zrezygnowano z niego w późniejszych wersjach czołgu). Zapas amunicji wynosił 43 pociski do działa, 3500 do karabinów kalibru 7,62 mm i 300 do montowanych później karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Pancerz wykonany z spawanych płyt walcowanych miał grubość od 60 do 145 mm na kadłubie i od 65 do 320 mm na odlewanej wieży. Załoga liczyła 4 żołnierzy.

    Polskie T-55
    Polskie T-55

    W stosunku do T-54B, który posłużył jako baza dla Obiektu 155, zwiększono ilość zabieranego paliwa oraz amunicji. Przekonstruowano systemy wentylacyjne wieży, zainstalowano lepszy silnik i skuteczniejszą armatę. Kolejną zmianą było uproszczenie konstrukcji i tym samym przyspieszenie produkcji. Zachowano obrotową podłogę wieży z T-54B oraz ogólny kształt wieży i kadłuba.

    Próby czołgu trwały do 1957 roku, a produkcja seryjna ruszyła w 1958 roku w trzech fabrykach równocześnie – Fabryce nr 174 w Omsku, Fabryce nr 75 w Charkowie i Fabryce nr 183 w Niżnym Tagile. W 1963 roku do produkcji wszedł wariant T-55A wyposażony w w pełni funkcjonalny system ochrony przed bronią masowego rażenia (wersja T-55 posiadała jedynie uszczelnienie kadłuba, które na dłuższą metę nie zapewniało ochrony przed promieniowaniem). Czołg ten posiadał dodatkowe wkładki z specjalnego plastiku, blokującego promieniowanie oraz wiele drobnych modyfikacji.

    T-55 (fot. Eric Kilby)
    T-55 (fot. Eric Kilby)

    Na podstawie tej wersji w kolejnych latach wprowadzano do produkcji dalsze odmiany T-55, w których zmieniano silnik oraz systemy elektroniczne. Tak powstały w latach 80. wersje T-55M i T-55AM. Były one odpowiedzią na potrzebę dostosowania T-55 do ówczesnych wymogów pola walki, a zwłaszcza pojawienia się nowych czołgów NATO, które deklasowały radziecki czołg pod każdym względem. Ze względu na dużą ilość wyprodukowanych T-55, rosyjska armia szukała sposobu na przedłużenie ich żywotności. Czołgi te otrzymały nowy silnik W-55U albo W-46-5M oraz dodatkowe opancerzenie, a w niektórych przypadkach również pancerz reaktywny. Uzbrojenie nie uległo zmianie, ale wprowadzono modyfikację wyposażenia, umożliwiającą wystrzeliwanie z lufy przeciwpancernych pocisków kierowanych 9K116 Bastion, które znacząco zwiększały możliwości bojowe czołgu. Wymieniono stabilizator uzbrojenia, celowniki i radiostacje.

    Produkcję czołgów T-55 zakończono w ZSRR w 1979 roku. W kolejnych latach jedynie modyfikowano wyprodukowane już czołgi. Warto zaznaczyć, że równolegle produkowano czołgi wywodzące się z wersji T-55 i T-55A, czyli czołgi pozbawione systemu ochrony ABC i czołgi wyposażone w ten system. Rosjanie wychodzili bowiem z założenia, że tylko część czołgów będzie działać w obszarze użycia broni atomowej.

    T-55A (fot. Michał Banach)
    T-55A (fot. Michał Banach)

    Na początku lat 90. czołgi T-55 zaczęto wycofywać z eksploatacji i w przeciwieństwie do wycofywanych T-62, które trafiały do rezerwy, większość złomowano (oficjalnie). Zachowano w służbie jedynie T-55AMW wykorzystywane przez piechotę morską (powodem była nośność wykorzystywanych jednostek transportowych, które nie mogły przewozić nowszych, cięższych czołgów), oraz część pojazdów specjalistycznych. Pewna liczba czołgów T-55 w różnych wersjach trafiła jednak do składów broni i rezerwy. W marcu 2023 roku pojawiły się filmy przedstawiające rosyjski czołgi T-55 na platformach kolejowych w drodze do zakładów remontowych. Prawdopodobnie czołgi przygotowywane są do wysłania na Ukrainę.

    Czołgi T-55 produkowano ponadto w Polsce w latach 1964-1981. Od 1968  produkowano wersję T-55A. Polskie czołgi nieznacznie różniły się od radzieckich szczegółami konstrukcji, głównie zewnętrznej – rozmieszczeniem skrzynek narzędziowych i zbiorników paliwa. W 1985 roku rozpoczęto proces modyfikacji czołgów do wersji T-55AM Merida. Czołgi otrzymały polski system kierowania ogniem Merida, dodatkowy pancerz i systemy elektroniczne. Z czasem czołgi w tej wersji całkowicie wyparły z linii podstawowe T-55. Ostatecznie wszystkie wycofano z eksploatacji do 2002 roku.

    T-55AM Merida (fot. Wikimedia Commons)
    T-55AM Merida (fot. Wikimedia Commons)

    Ponadto czołgi T-55 produkowano w Czechosłowacji. Również Rumunia rozważała rozpoczęcie produkcji czołgów T-55 we własnym kraju, ale zamiast tego rozpoczęto produkcję rodzimych czołgów TR-77, TR-580 i TR-85, wizualnie podobnych do T-55, ale w praktyce będących całkowicie niezależnymi konstrukcjami. Również w Chinach produkowano czołgi Type 59 i Type 69 wzorowane na T-55, przy czym w praktyce były to wersje rozwojowe czołgu T-54B, a nie T-55. W związku z tym czołgi te chociaż miały podobny wygląd i wyposażenie, nie wywodziły się bezpośrednio z T-55.

    TR-85 (fot. bg15mc.ro)
    TR-85 (fot. bg15mc.ro)

    Dokładna liczba wyprodukowanych czołgów T-55 nie jest znana. Szacuje się, że w ZSRR zbudowano przynajmniej 23 000 czołgów tego typu w różnych wersjach (nie są liczone pojazdy wykorzystujące podwozie T-55). Dane te nie są dokładne, ponieważ od 1968 roku nie ma dokładnych danych produkcyjnych. W Polsce powstało od 5000 do nawet 7000 czołgów T-55, a w Czechosłowacji około 8300. Łącznie z czołgami Type 59, oraz T-54, możliwe, że zbudowano nawet 60 000 albo i 100 000 czołgów wszystkich wersji i pojazdów pochodnych. Należy jednak pamiętać, że brak dokładnych danych sprawia, że liczby te mogą zawierać nie tylko czołgi wyprodukowane od podstaw, ale i zmodernizowane. Dodatkowo czołgi chińskie wywodziły się z T-54B, a nie z T-55, a co istotne, T-54 i T-55 uznawane są za całkowicie odrębne konstrukcje, mimo wizualnego podobieństwa, jednak często wrzuca się je do jednego zestawienia.

    Mimo upływu lat, cały czas powstają propozycje modernizacji pozostających w służbie T-55. Koncerny zbrojeniowe na całym świecie tworzą projekty pakietów modernizacyjnych, dzięki którym czołgi te zyskują nowe możliwości bojowe, a ich resursy mogą być przedłużane.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    W Iraku powstała lokalna modyfikacja, oznaczona jako T-55 Enigma. O czołgu tym niewiele wiadomo, ale przeprowadzone próby zdobycznych egzemplarzy wskazują, że mogła to być jedna z najbardziej odpornych na ostrzał modyfikacji T-55… gdyby tylko pancerz został poprawnie rozmieszczony.

    Również Słowenia dokonała znacznej modyfikacji posiadanych czołgów T-55, tworząc nowy pojazd, oznaczony jako M-55S. Czołgi te po wycofaniu z eksploatacji, trafiły w 2022 roku na Ukrainę, gdzie prawdopodobnie zostały wykorzystane w walkach z Rosją.

    Słoweński M-55S
    Słoweński M-55S

    Eksploatacja

    Czołgi T-55 trafiły na uzbrojenie bardzo wielu armii na całym świecie. Wiele z nich przechodziło z rąk do rąk (np. czołgi wykorzystywane przez państwa arabskie podczas walk z Izraelem, który przejął setki T-55 i wprowadził do uzbrojenia we własnych siłach zbrojnych jako Tiran-5). W tym miejscu warto dodać, że po wycofaniu z eksploatacji, izraelskie T-55 przebudowywano m.in. na ciężkie transportery piechoty Achzarit. Nie można również rozróżnić, czy były to czołgi radzieckiej, polskiej czy czechosłowackiej produkcji. Niestety też, często T-55 mylono z Type 59, a w niektórych krajach, jak np. w Iraku, T-55 i Type 59/69 w ewidencji widniały razem.

    Dokładna lista użytkowników czołgów T-55 nie jest więc możliwa do stworzenia. Wiadomo, że wykorzystywano te czołgi w państwach bloku wschodniego, państwach arabskich i Afryce. Pewna ich liczba trafiła do Azji i do Ameryki Południowej. Obecnie w eksploatacji pozostaje przynajmniej kilkanaście tysięcy czołgów tego typu i pojazdów wywodzących się z nich.

    T-55 (fot. Michał Banach)
    T-55 (fot. Michał Banach)

    T-55 wzięły udział w bardzo wielu konfliktach zbrojnych. Najwięcej z nich wykorzystały państwa arabskie w walkach z Izraelem, gdzie T-55 poniosły olbrzymie straty nawet w walce z teoretycznie gorszymi czołgami izraelskimi. Powodem strat było słabe wyszkolenie załóg. Wiele T-55 wykorzystywanych było w wojnie Iracko-Irańskiej oraz przez Irak w 1991 i 2003 roku. We wszystkich tych konfliktach T-55 poniosły dotkliwe straty. Państwa afrykańskie wykorzystywały T-55 w wielu lokalnych konfliktach, gdzie rzadko używano ich do walki z innymi czołgami. Rosja poza kilkoma incydentami granicznymi, wykorzystywała pewną liczbę czołgów T-55 w walkach w Czeczenii.

    Podsumowanie

    Czołgi T-55 w momencie wejścia do eksploatacji były dobrymi czołgami. Proste w produkcji, obsłudze i naprawie, mogły skutecznie walczyć z ówczesnymi czołgami NATO. Szybko jednak zaczęły ustępować nowszym konstrukcjom, głównie z powodu słabego pancerza stalowego i uzbrojenia, które nie pozwalało na nawiązanie walki z zachodnimi czołgami podstawowymi generacji II. Podczas walk w Iraku w 1991 roku brytyjski czołg Challenger 1 zniszczył podobno T-55 z odległości 3000 m. To wyraźnie pokazuje jak bardzo zdeklasowane zostały T-55 na przestrzeni lat.

    Zniszczone irackie T-55
    Zniszczone irackie T-55

    Mimo to, T-55 stały się podstawowymi czołgami wielu armii na całym świecie i pomimo upływu lat, dalej pozostają w eksploatacji. Chociaż wiele z nich trafiło już do muzeów na całym świecie, przez kolejnych kilkanaście jak nie kilkadziesiąt lat, setki albo i tysiące T-55 pozostanie w eksploatacji na całym świecie.

    Więcej informacji o czołgach T-55 można znaleźć w książce „Czołg T-55” autorstwa James Kinneara i Stephena L. Sewella, wydanej przez wydawnictwo RM.

    Czołg T-55
    Czołg T-55
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Składanka z elementów czołgu T-54 i T-55 (fot. Michał Banach)
    Bośniacki T-55 z wieżą M18 Hellcat
    Bośniacki T-55 z wieżą M18 Hellcat
    Zniszczony iracki czołg T-55
    Zniszczony iracki czołg T-55
    Żołnierze koalicji oglądają zniszczony czołg T-55
    Żołnierze koalicji oglądają zniszczony czołg T-55
    Zniszczony iracki czołg T-55
    Zniszczony iracki czołg T-55
    Porzucony iracki czołg T-55
    Porzucony iracki czołg T-55
    Zniszczone irackie T-55 gdzieś w Kuwejcie
    Zniszczone irackie T-55 gdzieś w Kuwejcie
    Most Nuselski w czasie testów obciążeniowych - widać 66 czołgów T-55
    Most Nuselski w czasie testów obciążeniowych – widać 66 czołgów T-55
    Zniszczone irackie T-55
    Zniszczone irackie T-55
    Zniszczone irackie T-55
    Zniszczone irackie T-55
    Porzucone T-55 (fot. Alan Lenaerts)
    Porzucone T-55 (fot. Alan Lenaerts)
    Porzucone T-55 (fot. Alan Lenaerts)
    Porzucone T-55 (fot. Alan Lenaerts)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTupolew Tu-95 – długowieczne latające niedźwiedzie
    Next Article Merhan Karimi Nasseri – 18 lat życia na lotnisku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.