SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Achzarit – izraelski ciężki transporter opancerzony
    Achzarit - izraelski ciężki transporter opancerzony
    Achzarit - izraelski ciężki transporter opancerzony
    Artykuły

    Achzarit – izraelski ciężki transporter opancerzony

    Michał BanachBy Michał Banach22 stycznia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Ze względu na swoje położenie geograficzne i napiętą sytuację polityczną w regionie, Izrael musiał od odzyskania niepodległości w 1948  roku inwestować w rozwój sił zbrojnych w oparciu o ograniczone, dostępne środki. Oznaczało to często wykorzystanie zdobycznych pojazdów bojowych. Ciekawym przykładem może być ciężki transporter opancerzony Achzarit, zbudowany w oparciu o zdobyczne czołgi T-54 i T-55.

    Geneza

    Od lat 60. wojska izraelskie zdobywały w trakcie kolejnych wojen z swoimi sąsiadami spore ilości sprzętu wojskowego, wśród którego znaczną część stanowiły czołgi, zwłaszcza T-54 i T-55. Pojazdy te wykorzystywano przez pewien w czas w izraelskich jednostkach pancernych, ale z racji ich ogólnie przestarzałej konstrukcji i trudności eksploatacyjnych, szybko zaczęto je traktować jako typową rezerwę na czarną godzinę.

    Achzarit w muzeum (fot. Wikimedia Commons)
    Achzarit w muzeum (fot. Wikimedia Commons)

    W tym samym czasie podstawowymi transporterami opancerzonymi izraelskiej armii stały się amerykańskie wozy rodziny M113. Lekko opancerzone pojazdy były bardzo użyteczne i łatwe w modernizacji, ale pod względem zapewnianej załodze i desantowi ochrony wypadały bardzo słabo. Dla Sił Obronnych Izraela, niedysponujących dużymi rezerwami, posiadanie pojazdów bojowych zapewniających jedynie minimalną ochronę załodze było sporym problemem.

    W związku z tym w latach 80. pojawił się pomysł zbudowania nowych transporterów opancerzonych opartych konstrukcyjnie na czołgach. Dzięki temu pojazdy te mogły dysponować znacznie grubszym pancerzem, niż typowe transportery. Początkowo rozważano wykorzystanie podwozia i kadłuba czołgu Merkawa Mk 1, produkowanego od końca lat 70., ale po zbudowaniu kilku prototypów takich pojazdów, oznaczonych jako Namer (później nazwę tę otrzymały ciężkie transportery opancerzone zbudowane na podwoziu czołgów Merkawa Mk 4), projekt zamknięto. Głównym powodem były wysokie koszty produkcji oraz niewystarczające moce przerobowe izraelskiego przemysłu, który nie był w stanie produkować równocześnie czołgów Merkawa i transporterów opancerzonych.

    Achzarit (fot. Wikimedia Commons)
    Achzarit (fot. Wikimedia Commons)

    W zaistniałej sytuacji sięgnięto po prostsze i teoretycznie tańsze rozwiązanie. Zamiast budować od podstaw tego typu pojazdy, postanowiono przebudować posiadane czołgi T-54 i T-55, które stanowiły rezerwę i były niezbyt przydatne w roli czołgów (Izrael posiadał około 500 takich wozów). Po odpowiedniej modyfikacji, możliwe było zbudowanie pojazdów o podobnej konfiguracji do Namera.

    Achzarit

    Ciężki transporter opancerzony zbudowany w oparciu o czołgi T-54 i T-55 otrzymał nazwę Achzarit. Prace nad nim trwały od połowy lat 80. i zakończyły się rozpoczęciem produkcji seryjnej wozów w 1988 roku. W ramach projektu czołgi znacząco przebudowywano, usuwając wieżę, instalując o wiele bardziej kompaktowy silnik, oraz całkowicie przekonstruowując wnętrze. Przedział załogi przeniesiono do przodu – kierowca i dowódca siedzieli obok siebie, a strzelec po środku, nieco za nimi. Dalszą część przedziału bojowego przystosowano do przewożenia 7-8 żołnierzy desantu. Wejście umieszczono z tyłu, po prawej stronie, tak jak w typowych transporterach opancerzonych.

    Achzarit (fot. Anton Nossik/Wikimedia Commons)
    Achzarit (fot. Anton Nossik/Wikimedia Commons)

    W wyniku przebudowy masa pojazdu wzrosła do aż 44 ton. Zmieniła się również sylwetka i gabaryty pojazdu, ponieważ przy długości 6 m i szerokości 3,6 m, wysokość spadła do około 2 m. Napęd stanowił silnik diesla o mocy 650 lub 850 KM, w zależności od wersji. Prędkość maksymalna wynosiła 65 km/h, a zasięg około 600 km. Aby maksymalnie zwiększyć ochronę załogi, Achzarit otrzymał dodatkowe opancerzenie z przodu i po bokach kadłuba, którego grubość wynosiła około 200 mm. Uzbrojenie obronne stanowiły trzy karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, z których jeden umieszczono na zdalnie sterowanym z wnętrza stanowisku.

    Chociaż ostatecznie koszt przebudowy okazał się wyższy niż w przypadku budowy transporterów opancerzonych od podstaw, Izraelczycy spożytkowali posiadane rezerwy starych czołgów T-54 i T-55. Przebudowano około 300 wozów, które trafiły głównie do pododdziałów 366 Dywizji Pancernej, zwłaszcza do 84 Brygady Giwati.

    Achzarit (fot. Anton Nossik/Wikimedia Commons)
    Achzarit (fot. Anton Nossik/Wikimedia Commons)

    Achzarit okazał się bardzo udanym pojazdem, zapewniającym załodze bardzo dobrą ochronę. O jakości pojazdu najlepiej świadczą jego klony, zaprojektowane w Serbii (VIU-55 Munja) oraz przede wszystkim w Rosji (BTR-T). Doświadczenia z eksploatacji Achzaritów pomogły w zaprojektowaniu nowego ciężkiego transportera opancerzonego Namer, który od 2008 roku jest systematycznie wprowadzany do uzbrojenia Sił Obrony Izraela. Co ciekawe, Azcharity cały czas pozostają w eksploatacji i być może trafią do uzbrojenia innych armii, np. tych, które wycofują posiadane czołgi T-55.

    Namer podczas prób (fot. Wikimedia Commons)
    Namer podczas prób (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePorsche 64 – rajdowy pierwowzór Porsche
    Next Article Gyrocar – stabilizowany żyroskopowo dwukołowy samochód
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    T-55 – najliczniej produkowany czołg w historii

    13 listopada 20229 Mins Read

    Słoweńskie czołgi M-55S

    21 września 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.