SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » T-55 Enigma – iracka modernizacja T-55
    Artykuły

    T-55 Enigma – iracka modernizacja T-55

    Michał BanachBy Michał Banach16 czerwca 2017Updated:4 listopada 2023Jeden komentarz5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    T-55 Enigma - iracka modernizacja T-55
    T-55 Enigma - iracka modernizacja T-55
    Podczas Operacji Pustynna Burza wojska koalicji antyirackiej natrafiły na wiele nieznanych wcześniej pojazdów irackich. Jednym z ciekawszych czołgów jakie napotkano w walce były zmodernizowane T-55 nazwane nieoficjalnie T-55 Enigma.

    Geneza

    Czołgi typu T-55 przez lata stanowiły trzon wojsk pancernych wielu państw, zarówno będących częścią tzw. Bloku Wschodniego jak i Państw Arabskich czy też wielu krajów w Afryce. Wraz z rozwojem czołgów II a później III generacji pojazdy te stały się jednak przestarzałe.  W związku z tym, że ilość różnych wersji T-55 pozostających w linii była bardzo duża, wielu użytkowników rozpoczęło prace nad lokalnymi modernizacjami wozów, dostosowanymi do potrzeb i przede wszystkim możliwości finansowych.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    W latach 80. jednym z większych użytkowników T-55 (oraz ich chińskich kopii – Type 59 i Type 69) był Irak. Od 1958 roku, kiedy to pierwsze T-55 trafiły nad Eufrat, do końca lat 80. przez iracką armię przewinęło się ponad 3300 pojazdów tego typu w różnych wersjach. W 1988 roku, po zakończeniu trwającej 8 lat wojny iracko-irańskiej wojska Saddama Husajna były jednak w dosyć kiepskiej kondycji. Duże straty zwłaszcza w jednostkach pancernych oraz całkowity brak możliwości pozyskania nowych wozów z innych źródeł sprawiły, że postanowiono spróbować zmodernizować posiadane T-55 przy wykorzystaniu możliwości lokalnego przemysłu.

    Największą wadą T-55 w tym czasie było słabe opancerzenie, nie chroniące przed większością nowych środków zwalczania czołgów, zwłaszcza przed nowymi PPK produkcji zachodniej. W związku z tym prawdopodobnie pod koniec 1988 roku podjęto próbę stworzenia pakietu modernizacyjnego dla T-55, składającego się z dodatkowych bloków pancerza kompozytowego (w praktyce bloki najczęściej zawierały zwykłe, stalowe płyty pancerne), oraz prawdopodobnie nowych urządzeń obserwacyjnych.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    T-55 Enigma

    W 1989 roku po raz pierwszy zaprezentowano zmodernizowany przy użyciu wspomnianego pakietu czołg T-55 (w praktyce był to prawdopodobnie Type 69). Chociaż oficjalnie pojazd nie otrzymał nazwy, Irakijczycy nazywali go Al Faw, natomiast na zachodzie ochrzczono go T-55 Enigma.

    Na pierwszy rzut oka czołg wyglądał bardzo solidnie. Przedni pancerz kadłuba oraz przód i boki wieży osłonięto olbrzymimi blokami pancerza. Podobne bloki umieszczono również po bokach kadłuba, nieco z przodu oraz na specjalnej przeciwwadze umieszczonej z tyłu wieży. W teorii bloki składały się z kilku warstw stalowych płyt pancernych oraz gumy, ale w praktyce często były to tylko płyty pancerne. Największą wadą opancerzenia był sposób montażu bloków do kadłuba, który pozostawiał wiele do życzenia. Chociaż dodatkowe opancerzenie zwiększyło masę czołgu do 41 ton, pozostawiono oryginalny silnik W-55 o mocy 520 KM, co znacząco wpłynęło na pogorszenie osiągów T-55 Enigma.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    Parametry taktyczno-techniczne

    T-55 Enigma T-55
    Masa 41 ton 36 ton
    Długość 9 m
    Uzbrojenie

    armata D-10T kalibru 100 mm, 1 karabin maszynowy 7,62 mm w wieży i 1 karabin maszynowy DSzK kalibru 12,7 mm na wieży,

    Napęd Silnik W-55 o mocy 520 KM
    Prędkość maksymalna około 45 km/h 50 km/h
    Zasięg około 300 km 400 km
    Załoga 4 ludzi

    Eksploatacja

    Do 1991 roku zmodernizowano do tego standardu od 5 do 8 pojazdów. Przydzielono je do jednego oddziału będącego częścią 1 Irackiej Dywizji Zmechanizowanej, 3 Dywizji Pancernej lub 5 Dywizji Zmechanizowanej – nie ma oficjalnych informacji na ten temat.

    Pojazdy te wykorzystano bojowo tylko raz, podczas bitwy o Al-Chafdżi, która miała miejsce między 29 a 31 stycznia 1991 roku pomiędzy oddziałami irackimi a amerykańskimi, saudyjskimi, katarskimi i brytyjskimi. Ze względu na dużą ilość pojazdów, które wzięły udział w walkach, nie wiadomo dokładnie jak T-55 Enigma spisały się w walce i czy dodatkowy pancerz był skuteczny. Co istotne w raportach z starć czołgi te są opisywane razem z pozostałymi T-55 i Type 59 oraz Type 69, co tym bardziej uniemożliwia sprawdzenie ich historii, zwłaszcza, że Irakijczycy w trakcie walk utracili 80% sprzętu.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    Wiadomo jedynie, że wojska koalicji przejęły 5 wozów (4 potwierdzone, wywiezione później z Iraku, oraz jeden prawdopodobny, zachowany w Kuwejcie). Oprócz tego znaleźć można zdjęcia przedstawiające 1-2 zniszczonych wozów.  Wykonane po walkach próby przejętych wozów wykazały, że chociaż dodatkowe opancerzenie było całkiem grube, sposób jego montażu oraz rozmieszczenia sprawiał, że w praktyce było mało skuteczne.

    Zachowano 4 czołgi T-55 Enigma – jeden w Armor Center’s Patton Museum w Fort Patton, drugi w Aberdeen Proving Ground (po likwidacji muzeum los pojazdu jest nieznany), jeden w Bovington Tank Museum w Wielkiej Brytanii i jeden w Mourlemon-le-Grand we Francji. Prawdopodobnie jeszcze jeden pojazd zachował się w Kuwejcie. Sporo zdjęć T-55 Enigma można znaleźć na TEJ stronie.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    Patrząc na T-55 Enigma z perspektywy czasu można powiedzieć, że był próbą szybkiego uzupełnienia strat, jedyną na jaką mogli sobie pozwolić pod koniec lat 80. Irakijczycy. Pomysł był nawet poprawny, ale wykonanie już nie, przez co pojazd nie spisał się w walce tak jak planowano. Na tle niektórych innych pakietów modernizacyjnych przygotowywanych dla czołgów T-55 przez różne firmy z całego świata, iracki wóz wypada jednak bardzo blado.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma
    T-55 Enigma
    T-55 Enigma
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePalazzetto dello Sport – niesamowita arena w Rzymie
    Next Article M4A2 Sherman i japońska tankietka Type 94 Te-Ke
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 listopada 20237 Mins Read95 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    22 listopada 20233 Mins Read1 163 Views

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85 – galeria

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    24 października 20235 Mins Read5 Views

    Skromne początki – Ford 3-ton M1918 – mini czołg i ciągnik

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    6 grudnia 20234 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Historia amerykańskich okrętów podwodnych pełna jest zarówno przełomowych momentów jak i niezrozumiałych zaniedbań. Oprócz wielu…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    8 grudnia 2023

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 października 20162 Mins Read

    MAZ-7907 – dwudziestoczterokołowy potwór

    W 1985 roku w ZSRR zbudowano niesamowity specjalistyczny pojazd transportowy – MAZ-7907. Wyróżniało go podwozie…

    Artykuły
    27 listopada 20234 Mins Read

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    Na przełomie XIX i XX wieku White Star Line zamówiło łącznie 4 transatlantyki, które miały…

    Artykuły
    23 maja 20203 Mins Read

    Rekordowy Messerschmitt Me 209

    Zbudowany w 1938 roku Messerschmitt Me 209 powstał jako samolot do bicia rekordów prędkości. Dodatkowo…

    Artykuły
    25 kwietnia 20165 Mins Read

    Ciężki myśliwiec Bell YFM-1 Airacuda

    W połowie lat 30. firma Bell zaprojektowała ciężki myśliwiec Bell YFM-1 Airacuda. Samolot był odpowiedzią…

    Artykuły
    27 grudnia 20226 Mins Read

    Najgłębsze odwierty w historii

    Można śmiało powiedzieć, że lepiej znamy kosmos niż wnętrze Ziemi. W latach 60. XX wieku…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.