SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » T-55 Enigma – iracka modernizacja T-55
    T-55 Enigma - iracka modernizacja T-55
    T-55 Enigma - iracka modernizacja T-55
    Artykuły

    T-55 Enigma – iracka modernizacja T-55

    Michał BanachBy Michał Banach16 czerwca 2017Updated:16 czerwca 2017Jeden komentarz5 Mins Read
    Podczas Operacji Pustynna Burza wojska koalicji antyirackiej natrafiły na wiele nieznanych wcześniej pojazdów irackich. Jednym z ciekawszych czołgów jakie napotkano w walce były zmodernizowane T-55 nazwane nieoficjalnie T-55 Enigma.

    Geneza

    Czołgi typu T-55 przez lata stanowiły trzon wojsk pancernych wielu państw, zarówno będących częścią tzw. Bloku Wschodniego jak i Państw Arabskich czy też wielu krajów w Afryce. Wraz z rozwojem czołgów II a później III generacji pojazdy te stały się jednak przestarzałe.  W związku z tym, że ilość różnych wersji T-55 pozostających w linii była bardzo duża, wielu użytkowników rozpoczęło prace nad lokalnymi modernizacjami wozów, dostosowanymi do potrzeb i przede wszystkim możliwości finansowych.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    W latach 80. jednym z większych użytkowników T-55 (oraz ich chińskich kopii – Type 59 i Type 69) był Irak. Od 1958 roku, kiedy to pierwsze T-55 trafiły nad Eufrat, do końca lat 80. przez iracką armię przewinęło się ponad 3300 pojazdów tego typu w różnych wersjach. W 1988 roku, po zakończeniu trwającej 8 lat wojny iracko-irańskiej wojska Saddama Husajna były jednak w dosyć kiepskiej kondycji. Duże straty zwłaszcza w jednostkach pancernych oraz całkowity brak możliwości pozyskania nowych wozów z innych źródeł sprawiły, że postanowiono spróbować zmodernizować posiadane T-55 przy wykorzystaniu możliwości lokalnego przemysłu.

    Największą wadą T-55 w tym czasie było słabe opancerzenie, nie chroniące przed większością nowych środków zwalczania czołgów, zwłaszcza przed nowymi PPK produkcji zachodniej. W związku z tym prawdopodobnie pod koniec 1988 roku podjęto próbę stworzenia pakietu modernizacyjnego dla T-55, składającego się z dodatkowych bloków pancerza kompozytowego (w praktyce bloki najczęściej zawierały zwykłe, stalowe płyty pancerne), oraz prawdopodobnie nowych urządzeń obserwacyjnych.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    T-55 Enigma

    W 1989 roku po raz pierwszy zaprezentowano zmodernizowany przy użyciu wspomnianego pakietu czołg T-55 (w praktyce był to prawdopodobnie Type 69). Chociaż oficjalnie pojazd nie otrzymał nazwy, Irakijczycy nazywali go Al Faw, natomiast na zachodzie ochrzczono go T-55 Enigma.

    Na pierwszy rzut oka czołg wyglądał bardzo solidnie. Przedni pancerz kadłuba oraz przód i boki wieży osłonięto olbrzymimi blokami pancerza. Podobne bloki umieszczono również po bokach kadłuba, nieco z przodu oraz na specjalnej przeciwwadze umieszczonej z tyłu wieży. W teorii bloki składały się z kilku warstw stalowych płyt pancernych oraz gumy, ale w praktyce często były to tylko płyty pancerne. Największą wadą opancerzenia był sposób montażu bloków do kadłuba, który pozostawiał wiele do życzenia. Chociaż dodatkowe opancerzenie zwiększyło masę czołgu do 41 ton, pozostawiono oryginalny silnik W-55 o mocy 520 KM, co znacząco wpłynęło na pogorszenie osiągów T-55 Enigma.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    Parametry taktyczno-techniczne

    T-55 Enigma T-55
    Masa 41 ton 36 ton
    Długość 9 m
    Uzbrojenie

    armata D-10T kalibru 100 mm, 1 karabin maszynowy 7,62 mm w wieży i 1 karabin maszynowy DSzK kalibru 12,7 mm na wieży,

    Napęd Silnik W-55 o mocy 520 KM
    Prędkość maksymalna około 45 km/h 50 km/h
    Zasięg około 300 km 400 km
    Załoga 4 ludzi

    Eksploatacja

    Do 1991 roku zmodernizowano do tego standardu od 5 do 8 pojazdów. Przydzielono je do jednego oddziału będącego częścią 1 Irackiej Dywizji Zmechanizowanej, 3 Dywizji Pancernej lub 5 Dywizji Zmechanizowanej – nie ma oficjalnych informacji na ten temat.

    Pojazdy te wykorzystano bojowo tylko raz, podczas bitwy o Al-Chafdżi, która miała miejsce między 29 a 31 stycznia 1991 roku pomiędzy oddziałami irackimi a amerykańskimi, saudyjskimi, katarskimi i brytyjskimi. Ze względu na dużą ilość pojazdów, które wzięły udział w walkach, nie wiadomo dokładnie jak T-55 Enigma spisały się w walce i czy dodatkowy pancerz był skuteczny. Co istotne w raportach z starć czołgi te są opisywane razem z pozostałymi T-55 i Type 59 oraz Type 69, co tym bardziej uniemożliwia sprawdzenie ich historii, zwłaszcza, że Irakijczycy w trakcie walk utracili 80% sprzętu.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    Wiadomo jedynie, że wojska koalicji przejęły 5 wozów (4 potwierdzone, wywiezione później z Iraku, oraz jeden prawdopodobny, zachowany w Kuwejcie). Oprócz tego znaleźć można zdjęcia przedstawiające 1-2 zniszczonych wozów.  Wykonane po walkach próby przejętych wozów wykazały, że chociaż dodatkowe opancerzenie było całkiem grube, sposób jego montażu oraz rozmieszczenia sprawiał, że w praktyce było mało skuteczne.

    Zachowano 4 czołgi T-55 Enigma – jeden w Armor Center’s Patton Museum w Fort Patton, drugi w Aberdeen Proving Ground (po likwidacji muzeum los pojazdu jest nieznany), jeden w Bovington Tank Museum w Wielkiej Brytanii i jeden w Mourlemon-le-Grand we Francji. Prawdopodobnie jeszcze jeden pojazd zachował się w Kuwejcie. Sporo zdjęć T-55 Enigma można znaleźć na TEJ stronie.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    Patrząc na T-55 Enigma z perspektywy czasu można powiedzieć, że był próbą szybkiego uzupełnienia strat, jedyną na jaką mogli sobie pozwolić pod koniec lat 80. Irakijczycy. Pomysł był nawet poprawny, ale wykonanie już nie, przez co pojazd nie spisał się w walce tak jak planowano. Na tle niektórych innych pakietów modernizacyjnych przygotowywanych dla czołgów T-55 przez różne firmy z całego świata, iracki wóz wypada jednak bardzo blado.

    T-55 Enigma
    T-55 Enigma
    T-55 Enigma
    T-55 Enigma

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePalazzetto dello Sport – niesamowita arena w Rzymie
    Next Article M4A2 Sherman i japońska tankietka Type 94 Te-Ke
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.