SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sd.Kfz.2 Kettenkrad – niemiecki motocykl gąsienicowy
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad - niemiecki motocykl gąsienicowy
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad - niemiecki motocykl gąsienicowy
    Artykuły

    Sd.Kfz.2 Kettenkrad – niemiecki motocykl gąsienicowy

    Michał BanachBy Michał Banach25 marca 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Zaprojektowany na początku II wojny światowej Sd.Kfz.2, znany bardziej jako Kettenkraftrad lub Kettenkrad, to chyba jeden z najbardziej oryginalnych, produkowanych seryjnie pojazdów, jakie powstały podczas II wojny światowej.

    Już przed wybuchem II wojny światowej Heinrich Ernst Kniepkamp rozpoczął prace nad lekkim gąsienicowym pojazdem terenowym, który miał stać się uniwersalnym ciągnikiem, zarówno do zastosować cywilnych jak i wojskowych. Powstało kilka koncepcji takiego pojazdu, ale dopiero w 1939 roku zainteresowała się nim niemiecka armia.

    Sd.Kfz.2 Kettenkrad
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad

    Zakłady NSU Motorenwerke otrzymały zadanie dopracowania projektu i przygotowania go do produkcji seryjnej, jako lekki, wojskowy ciągnik i pojazd łącznikowy, przystosowany do działania w trudnym terenie. W 1940 roku ukończono pierwszy prototyp, który otrzymał oznaczenie kleiner Kettenkraftwagen, Vs. Kfz. 620, zmienione w 1941 roku na kleines Kettenkraftrad, Sd.Kfz. 2. Po serii prób, pojazd został skierowany do produkcji seryjnej.

    Pojazd wyróżniał się bardzo oryginalną konstrukcją, ponieważ z przodu zamontowano pojedyncze koło na widelcu motocyklowym, a z tyłu gąsienice. Kettenkrad miał 3 m długości i ważył 1560 kg. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 36 KM, pochodzący z Opla Olympia. Zapewniał on prędkość maksymalną 70 km/h i zasięg 250 km na drodze, lub 175 km w terenie. Oprócz kierowcy, pojazdem mogły podróżować dwie osoby.

    Sd.Kfz.2 Kettenkrad
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad

    Kettenkrad idealnie nadawał się do holowania lekkich działek i przyczepek, oraz do przewożenia amunicji między stanowiskami. Nieco zmodyfikowane wersje wykorzystywano nawet do holowania samolotów na lotniskach. Sd.Kfz. 2 był również bardzo często wykorzystywany do kładzenia kabli, głównie dzięki swoim zdolnościom terenowym.

    Do końca wojny wyprodukowano łącznie 8411 egzemplarzy Sd.Kfz. 2. Po wojnie do 1948 roku wyprodukowano jeszcze kolejnych 500 egzemplarzy. Do ich budowy wykorzystano części wyprodukowane podczas wojny. Pojazdy te wykorzystywano głównie w leśnictwie, oraz w jednostkach straży pożarnej. Poniższa tabela przedstawia skalę produkcji Kattenkradów w poszczególnych latach.

    1940 1941 1942 1943 1944 1945 Po wojnie
    142 419 967 2440 4155 288 około 500

     

    Sd.Kfz.2 Kettenkrad
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad

    Kleines Kettenkraftrad Sd.Kfz. 2 był całkiem udanym pojazdem, aczkolwiek zastosowanie podwójnego zawieszenia generowało problemy, zwłaszcza z przednim kołem, które nie było wystarczająco wytrzymałe do jazdy w trudnym terenie. Paradoksalnie, lepszym rozwiązaniem było zachowanie tylko napędu gąsienicowego. Mimo to pojazdy te wykorzystywano bardzo intensywnie na wszystkich frontach II wojny światowej, a pewną liczbę tych pojazdów używali również Rumunii, Finowie, Węgrzy i Włosi.

    Sd.Kfz.2 Kettenkrad
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad (fot. Tomás Del Coro)
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad (fot. Tomás Del Coro)
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad (fot. Flickr.com)
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad (fot. Flickr.com)
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad (fot. jambox998/Flickr.com)
    Sd.Kfz.2 Kettenkrad (fot. jambox998/Flickr.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZamek Dover – największy angielski zamek
    Next Article Wózki widłowe wysokiego składowania – zobacz, co potrafią!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.