SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Messerschmitt Me 262 – pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy
    Messerschmitt Me 262 - pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy
    Messerschmitt Me 262 - pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy
    Artykuły

    Messerschmitt Me 262 – pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy

    Michał BanachBy Michał Banach18 lipca 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, że gdy w 1939 roku w powietrze wzbił się pierwszy samolot napędzany silnikiem turboodrzutowym – Heinkel He 178, rozpoczęła się nowa era w historii lotnictwa. Dopiero w 1944 roku, gdy Alianci po raz pierwszy napotkali myśliwce Messerschmitt Me 262 stało się jasne, że przyszłość należy tylko do odrzutowców.

    Trudne początki

    Historia Me 262, pierwszego seryjnie produkowanego myśliwca o napędzie odrzutowym zaczęła się w 1938 roku. Zakłady Messerschmitta otrzymały wówczas zlecenie zaprojektowanie eksperymentalnego samolotu odrzutowego, wyposażonego w projektowane dopiero silniki odrzutowe BMW. Pierwszy wstępny projekt płatowca ukończono w kwietniu 1939 roku. Jego autorami byli Woldemar Voigt, Hans Mauch, Helmut Schlep i Hans Antz. Szczegółowe plany nowego samolotu oficjalnie zatwierdzono już 7 czerwca 1939 roku, a krótko później zbudowano drewnianą makietę.

    Prototyp Me 262
    Prototyp Me 262

    Ze względu na wybuch wojny, kontrakt na budowę pierwszych prototypów podpisano dopiero 3 marca 1940. Brak zainteresowania nowym samolotem (sytuacja na froncie w latach 1939-1942 była korzystna dla Niemców) oraz problemy z silnikami BMW, które nie dysponowały odpowiednim ciągiem, wpływa negatywnie na tempo prac do tego stopnia, że nad całym projektem wisiała groźba jego skasowania.

    Prototyp samolotu, oznaczony jako Messerschmitt Me 262 wzbił się w powietrze dopiero 18 kwietnia 1941 roku. Maszyna ta nie miała jednak wiele wspólnego z docelowym samolotem, ponieważ… posiadała silnik tłokowy Junkers Jumo 210G o mocy 700 KM zamontowany na nosie zamiast silników odrzutowych. Wszystko z powodu przedłużających się prac nad silnikami BMW i ciągłych problemów z ich osiągami.

    Me 262
    Me 262

    W związku z tym Messerschmitt zrezygnował z jednostek napędowych BMW (który ukończono ostatecznie dopiero w 1943 roku) i zainteresował się konkurencyjnym silnikiem Jumo 109-004. Prace nad nim trwały już od jakiegoś czasu, ale dopiero w styczniu 1942 roku ukończono w pełni sprawny prototyp.

    18 lipca 1942 roku w powietrze wzbił się pierwszy prototyp Me 262 wyposażony w silniki odrzutowe. Za sterami zasiadł Fritz Wendel. Lot przebiegł pomyślnie, a maszyna spisywała się w powietrzu bardzo dobrze. Jedynym problemem na który zwrócono uwagę był brak widoczności do przodu w trakcie kołowania, spowodowany kształtem kadłuba i zastosowaniem podwozia trójpodporowego z kółkiem ogonowym.

    Przyśpieszenie prac

    W 1943 roku prace nad Me 262 uległy przyśpieszeniu. Pogarszająca się sytuacja na frontach, oraz coraz bardziej uciążliwe alianckie naloty sprawiły, że Luftwaffe pilnie zaczęło poszukiwać nowego myśliwca, który mógłby zniwelować aliancką przewagę powietrzną.

    Me 262
    Me 262

    W związku z tym Messerschmitt mając gotowy projekt myśliwca rozpoczął aktywne działania promujące Me 262 wśród dowódców Luftwaffe. Spotkały się one z bardzo pozytywnym odzewem i 5 czerwca 1943 roku zatwierdzono produkcję seryjną nowych maszyn. Niestety krótko później Alianci zbombardowali zakłady Messerschmitta w Regensburgu, gdzie montowano Me 262.

    Straty były tak poważne, że podjęto decyzję o przeniesieniu produkcji na południe Niemiec do Oberammergau w Bawarii. Zanim jednak na dobre rozpoczęto produkcję nowego myśliwca pojawiła się kolejna przeszkoda w postaci Adolfa Hitlera, który kategorycznie nakazał rozpoczęcie produkcji bombowej wersji Me 262 kosztem wersji myśliwskiej.

    Zniszczony Me 262
    Zniszczony Me 262

    Dopiero w maju 1944 roku oficerom Luftwaffe udało się przekonać wodza III Rzeszy do zmiany priorytetów. W tym czasie w zakładach Messerschmitta kompletowano pierwsze Me 262 w wersji bombowej. Samoloty posiadały już podwozie trójpodporowe, z kołem przednim zamiast ogonowego, dzięki czemu pilot dysponował lepszym polem widzenia w trakcie kołowania (układ ten docelowo stał się typowym dla samolotów o napędzie odrzutowym).

    Me 262 miał rozpiętość skrzydeł wynoszącą 12,5 m, masę własną 3795 kg i maksymalną masę startową 6487 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Jumo 004B w wersji 1, 2 i 3 w zależności od wariantu maszyny. Zapewniały one prędkość ponad 850 km/h przy zasięgu 1050 km. Uzbrojenie podstawowe składało się z 4 działek MK 108 kalibru 30 mm, a dodatkowo możliwe było zamontowanie pod skrzydłami prowadnic dla 24 niekierowanych rakiet R4M kalibru 55 mm lub 2 bomb o masie 250 kg. Istniała również możliwość zamontowania zamiast działek 30 mm jednego działka kalibru 50 mm.

    Zniszczony Me 262
    Zniszczony Me 262

    Aż do końca wojny udało się wyprodukować 1433 Me 262, ale do jednostek bojowych dotarło jedynie kilkaset maszyn. Myśliwiec otrzymał nazwę własną Schwalbe (niem. jaskółka). Pierwszy sukces bojowy nowy myśliwiec odniósł 8 sierpnia 1944 roku, kiedy Joachim Weber zestrzelił brytyjski samolot rozpoznawczy de Havilland PR.XVI Mosquito.

    Do końca wojny niemieckie odrzutowce zestrzeliły kilkaset alianckich maszyn (źródła podają od 700 do 900 zestrzeleń), tracąc przy tym 100 myśliwców w powietrzu i według niektórych źródeł 500 na ziemi. Me 262 pod każdym względem wyprzedzał maszyny alianckie, dysponując większą prędkością i potężniejszym uzbrojeniem.

    Początkowo alianccy piloci byli przerażeni skutecznością Me 262, ale bardzo szybko znaleźli sposób na walkę z nimi. Niemieckie myśliwce miały bardzo niską prędkość lądowania, przez co w momencie podchodzenia do lotniska stawały się bardzo łatwym celem. Dysponujący znaczną przewagą w powietrzu, alianccy piloci zaczęli więc śledzić odrzutowce aż do lotniska, pozostając na tyle daleko, aby Niemcy ich nie widzieli i atakowali bezbronne odrzutowce gdy te lądowały.

    Spóźniony na wojnę

    Podobnie jak inne odrzutowce zaprojektowane w trakcie II wojny światowej, Me 262 pojawił się zbyt późno, aby odegrać znaczącą rolę w walkach. Był jednak jedynym produkowanym na dużą skalę myśliwcem o napędzie odrzutowym, który wszedł do eksploatacji w trakcie wojny (inne konstrukcje, jak np. Gloster Meteor, produkowane był w znacznie mniejszych ilościach).

    Zniszczony Me 262
    Zniszczony Me 262

    Po zakończeniu walk wiele maszyn i planów Me 262 trafiło w ręce Aliantów i Sowietów. Wykorzystali oni je do dopracowania własnych projektów odrzutowców. Dodatkowo w Czechosłowacji zbudowano po wojnie 12 Me 262 oznaczonych jako Avia S-92. Maszyny powstały w oparciu o oryginalne niemieckie plany i części zdobyte w trakcie walk. W USA powstało również kilka współczesnych replik Me 262, które cały czas pozostają w eksploatacji.

    Wielu historyków uważa, że gdyby w 1943 roku Hitler nie interweniował w program Me 262, maszyny te mogłyby wejść do eksploatacji znacznie szybciej i prawdopodobnie miałyby wpływ na przedłużenie wojny. Na pewno jednak nie zmieniłyby wyniku wojny.

    Zniszczony Me 262
    Zniszczony Me 262
    Me 262 zdobyty przez USA
    Jeden z dwóch zbudowanych Me 262 z działkiem 50 mm zdobyty przez Aliantów
    Jeden z dwóch zbudowanych Me 262 z działkiem 50 mm zdobyty przez Aliantów
    Messerschmitt Me 262 - pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy - ten egzemplarz zdobyli i testowali Amerykanie
    Messerschmitt Me 262 – pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy – ten egzemplarz zdobyli i testowali Amerykanie
    Messerschmitt Me 262A w kolekcji National Museum of the United States Air Force (fot. USAF)
    Messerschmitt Me 262A w kolekcji National Museum of the United States Air Force (fot. USAF)
    Replika Messerschmitta Me 262 (fot. Julian Herzog/Wikimedia Commons/julianherzog.com)
    Replika Messerschmitta Me 262 (fot. Julian Herzog/Wikimedia Commons/julianherzog.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMS Sea Diamond – katastrofa u wybrzeży Santorini (2007)
    Next Article Jess Dixon i jego zapomniany Flying Ginny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.