SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Heinkel He 178 – pierwszy samolot turboodrzutowy
    Heinkel He 178 - pierwszy samolot turboodrzutowy
    Heinkel He 178 - pierwszy samolot turboodrzutowy
    Artykuły

    Heinkel He 178 – pierwszy samolot turboodrzutowy

    Michał BanachBy Michał Banach27 sierpnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W drugiej połowie lat 30. XX wieku w Niemczech rozpoczęto prace nad budową samolotów o napędzie odrzutowym i turboodrzutowym. Chociaż idea tego typu napędu znana była od kilku lat, dopiero w 1939 roku w powietrze wzbił się pierwszy praktyczny samolot o napędzie turboodrzutowym – Heinkel He 178.

    Początki

    Historia He 178 sięga 1936 roku, kiedy to młody inżynier, Hans Von Ohain otrzymał patent na komponenty pierwszego praktycznego silnika odrzutowego. Wyniki swoich prac przedstawił następnie Ernstowi Heinklowi, który natychmiast włączył go do swojego zespołu projektowego i zlecił opracowanie silnika odrzutowego.

    Heinkel He 178
    Heinkel He 178

    Już rok później Ohain zaprezentował swój pierwszy silnik – Heinkel HeS 1, a w 1939 roku gotowy był unowocześniony silnik HeS 3. Co ciekawe, jednostka zasilana była ropą. Mając gotowy silnik, w zakładach Heinkla zaczęto prace nad eksperymentalnym samolotem o napędzie turboodrzutowym.

    He 178

    Prowadzone w ścisłej tajemnicy i bez wsparcia ministerstwa lotnictwa III Rzeszy prace zaowocowały zbudowaniem w połowie 1939 roku samolotu Heinkel He 178. Maszyna miała metalowy kadłub i drewniane skrzydła. Ogólna konfiguracja samolotu była typowa dla maszyn o napędzie tłokowym. Kokpit umieszczono z przodu, a za pilotem w centralnej części samolotu znalazł się silnik i zbiorniki paliwa.

    Maszyna napędzana była silnikiem HeS 3, mającym ciąg 4,4 kN. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 7,2 metra, waga 1620 kg, a maksymalna masa startowa 1998 kg. Prędkość samolotu dochodziła do zaledwie około 598 km/h, co spowodowane było ogólną konstrukcją maszyny i nie najlepszymi właściwościami aerodynamicznymi. Zasięg wynosił około 200 km, przy czym paliwa starczało jedynie na 10 minut lotu.

    Heinkel He 178
    Heinkel He 178

    W powietrze He 178 wzbił się po raz pierwszy 27 sierpnia 1939 roku. Wcześniej maszyna wykonała krótki „skok”. Za sterami zasiadł pilot oblatywacz Erich Warsitz. Lot okazał się wielkim sukcesem, chociaż maszyna nie osiągnęła odpowiedniej prędkości.

    Wybuch II wojny światowej, kilka dni po oblocie samolotu sprawił, że niemieckie dowództwo automatycznie zrezygnowało z większości projektów badawczych. Mimo to Heinkel postanowił zaprezentować swoją maszynę oficjalnie przedstawicielom Ministerstwa Lotnictwa.

    Pokaz miał miejsce 1 listopada 1939 roku. Wśród gości byli Ernst Udet, Erhard Milch i Helmut Schelp. He 178 nie wzbudził ich zainteresowania, głównie ze względu na słabe osiągi i swój całkowicie eksperymentalny charakter. Mimo braku zainteresowania projektem, a wręcz woli jego skasowania, Ernst Heinkel kontynuował prace nad maszynami odrzutowymi całkowicie na własną rękę, bez wsparcia władz.

    Heinkel He 178
    Heinkel He 178

    Zapomniany pionier

    W toku prac nad He 178 zbudowano dwa samoloty. Jeden wyposażony w silnik, drugi bez napędu, służący do prób aerodynamicznych. Maszyny nieznacznie różniły się układem skrzydeł. W czasie wojny oba zostały zniszczone w wyniku alianckich bombardowań.

    Chociaż He 178 był wyjątkowym samolotem, który w pewnym sensie rozpoczął erę maszyn o napędzie odrzutowym, ze względu na brak zainteresowania ze strony niemieckiej armii, oraz całkowicie prywatny charakter prac, historia nieco o nim zapomniała.

    Replika He 178 w muzeum
    Replika He 178 w muzeum

    Można śmiało powiedzieć, że gdyby w 1939 roku niemieckie Ministerstwo Lotnictwa bardziej zainteresowało się projektem Heinkla, seryjne maszyny o napędzie odrzutowym pojawiłyby się znacznie wcześniej. Być może wpłynęłyby również na przebieg wojny?

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNa co zwracać uwagę wybierając biuro podróży?
    Next Article Co kupić myśliwemu? Najlepszy prezent dla myśliwego
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.