SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Heinkel He 178 – pierwszy samolot turboodrzutowy
    Artykuły

    Heinkel He 178 – pierwszy samolot turboodrzutowy

    Michał BanachBy Michał Banach27 sierpnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Heinkel He 178 - pierwszy samolot turboodrzutowy
    Heinkel He 178 - pierwszy samolot turboodrzutowy
    W drugiej połowie lat 30. XX wieku w Niemczech rozpoczęto prace nad budową samolotów o napędzie odrzutowym i turboodrzutowym. Chociaż idea tego typu napędu znana była od kilku lat, dopiero w 1939 roku w powietrze wzbił się pierwszy praktyczny samolot o napędzie turboodrzutowym – Heinkel He 178.

    Początki

    Historia He 178 sięga 1936 roku, kiedy to młody inżynier, Hans Von Ohain otrzymał patent na komponenty pierwszego praktycznego silnika odrzutowego. Wyniki swoich prac przedstawił następnie Ernstowi Heinklowi, który natychmiast włączył go do swojego zespołu projektowego i zlecił opracowanie silnika odrzutowego.

    Heinkel He 178
    Heinkel He 178

    Już rok później Ohain zaprezentował swój pierwszy silnik – Heinkel HeS 1, a w 1939 roku gotowy był unowocześniony silnik HeS 3. Co ciekawe, jednostka zasilana była ropą. Mając gotowy silnik, w zakładach Heinkla zaczęto prace nad eksperymentalnym samolotem o napędzie turboodrzutowym.

    He 178

    Prowadzone w ścisłej tajemnicy i bez wsparcia ministerstwa lotnictwa III Rzeszy prace zaowocowały zbudowaniem w połowie 1939 roku samolotu Heinkel He 178. Maszyna miała metalowy kadłub i drewniane skrzydła. Ogólna konfiguracja samolotu była typowa dla maszyn o napędzie tłokowym. Kokpit umieszczono z przodu, a za pilotem w centralnej części samolotu znalazł się silnik i zbiorniki paliwa.

    Maszyna napędzana była silnikiem HeS 3, mającym ciąg 4,4 kN. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 7,2 metra, waga 1620 kg, a maksymalna masa startowa 1998 kg. Prędkość samolotu dochodziła do zaledwie około 598 km/h, co spowodowane było ogólną konstrukcją maszyny i nie najlepszymi właściwościami aerodynamicznymi. Zasięg wynosił około 200 km, przy czym paliwa starczało jedynie na 10 minut lotu.

    Heinkel He 178
    Heinkel He 178

    W powietrze He 178 wzbił się po raz pierwszy 27 sierpnia 1939 roku. Wcześniej maszyna wykonała krótki „skok”. Za sterami zasiadł pilot oblatywacz Erich Warsitz. Lot okazał się wielkim sukcesem, chociaż maszyna nie osiągnęła odpowiedniej prędkości.

    Wybuch II wojny światowej, kilka dni po oblocie samolotu sprawił, że niemieckie dowództwo automatycznie zrezygnowało z większości projektów badawczych. Mimo to Heinkel postanowił zaprezentować swoją maszynę oficjalnie przedstawicielom Ministerstwa Lotnictwa.

    Pokaz miał miejsce 1 listopada 1939 roku. Wśród gości byli Ernst Udet, Erhard Milch i Helmut Schelp. He 178 nie wzbudził ich zainteresowania, głównie ze względu na słabe osiągi i swój całkowicie eksperymentalny charakter. Mimo braku zainteresowania projektem, a wręcz woli jego skasowania, Ernst Heinkel kontynuował prace nad maszynami odrzutowymi całkowicie na własną rękę, bez wsparcia władz.

    Heinkel He 178
    Heinkel He 178

    Zapomniany pionier

    W toku prac nad He 178 zbudowano dwa samoloty. Jeden wyposażony w silnik, drugi bez napędu, służący do prób aerodynamicznych. Maszyny nieznacznie różniły się układem skrzydeł. W czasie wojny oba zostały zniszczone w wyniku alianckich bombardowań.

    Chociaż He 178 był wyjątkowym samolotem, który w pewnym sensie rozpoczął erę maszyn o napędzie odrzutowym, ze względu na brak zainteresowania ze strony niemieckiej armii, oraz całkowicie prywatny charakter prac, historia nieco o nim zapomniała.

    Replika He 178 w muzeum
    Replika He 178 w muzeum

    Można śmiało powiedzieć, że gdyby w 1939 roku niemieckie Ministerstwo Lotnictwa bardziej zainteresowało się projektem Heinkla, seryjne maszyny o napędzie odrzutowym pojawiłyby się znacznie wcześniej. Być może wpłynęłyby również na przebieg wojny?

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleNa co zwracać uwagę wybierając biuro podróży?
    Next Article Co kupić myśliwemu? Najlepszy prezent dla myśliwego
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 września 202313 Mins Read3 Views

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    By Michał Banach0
    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    20 września 20232 Mins Read1 Views

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    Reklama




    Losowe
    Historia
    20 października 20151 Min Read

    Nepalscy tragarze samochodów

    W latach 40. i 50. Nepal pozostawał odcięty od reszty świata. Jedyna droga do stolicy…

    Artykuły
    9 lipca 20205 Mins Read

    Specjaliści od chmur

    Chmury to ciągle „wzbierająca fala”. Samo pojęcie chmury jest bardzo szerokie, począwszy od rozwiązań skupionych…

    Artykuły
    23 maja 20163 Mins Read

    MetLife Building w Nowym Jorku i zapomniane lądowisko dla helikopterów

    Praktycznie każdy większy budynek w Nowym Jorku ma jakąś historię. Często nie są one jednak…

    Artykuły
    25 września 20225 Mins Read

    Japońskie lotniskowce typu Unryū

    Po stratach poniesionych podczas Bitwy o Midway, w Japonii zainicjowano olbrzymi program rozbudowy floty, który…

    Artykuły
    19 czerwca 20234 Mins Read

    Vickers Wellesley – rekordowy zapomniany bombowiec

    W połowie lat 30. w zakładach Vickersa w Wielkiej Brytanii opracowano eksperymentalny dwupłatowy samolot wielozadaniowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.