Przed erą samochodów pociągi były najszybszymi pojazdami lądowymi. Później zaczęły ustępować miejsca samochodom i nawet rekordowe parowozy lat 30. nie mogły zmienić tej tendencji. Wszystko zaczęło się zmieniać w ostatnich kilkudziesięciu latach kiedy zaczęto tworzyć tzw. superszybkie pociągi. W kolejnych latach pociągi zaczęły bić kolejne rekordy i kiedy wydawało się, że nie da się już zbudować szybszego pociągu, pojawił się Maglev, czyli pociąg magnetyczny.

W połowie kwietnia tego roku rozpoczęły się próby kolejnego modelu superszybkiego pociągu Maglev – L0. Nie jest to typowy pociąg, ponieważ porusza się na specjalnej poduszce magnetycznej, kilka centymetrów nad szyną. Składający się z 7 sekcji (wagonów) pociąg zaprojektowano z myślą o obsłudze trasy Tokio – Nagoja. Planowane wejście do eksploatacji – 2027 rok. Docelowa konfiguracja ma się składać z 16 sekcji o pojemności nawet do 1000 osób (chyba się komuś coś omsknęło w specyfikacjach). Docelowa prędkość ponad 500 km/h pozwoli na pokonanie trasy Nagoja – Tokio w 40 minut.

L0 w 2014 roku (fot. Yuriko Nakao)
L0 w 2014 roku (fot. Yuriko Nakao)

Póki co projekt kosztował już około 70 mld euro, a przed konstruktorami jeszcze kilka lat prac. Konstruktorzy L0 szukają już kupców na całym świecie, ale problemem jest to, że infrastruktura w innych państwach nie nadaje się póki co do obsługi tego typu superszybkich pojazdów.

Bicie rekordu

L0 rozwijany przez Central Japan Railway rozpoczął niedawno próby prędkości. Początkowo zakładano przekroczenie 500 km/h – czyli planowanej szybkości standardowej. Udało się to 16 kwietnia, kiedy pociąg pomknął z prędkością 590 km/h bijąc dotychczasowy rekord wynoszący 581 km/h i ustanowiony przez inny pociąg typu Maglev – MLX01.

21 kwietnia postanowiono po raz kolejny sprawdzić możliwości pociągu i tym razem udało się ponownie pobić rekord, rozpędzając L0 aż do 603 km/h! Tym samym ustanowiono nowy rekord prędkości dla pociągu. Z drugiej strony patrząc na to jak wyglądają dzisiaj superszybkie pociągi, a jak wyglądały kiedyś, widać olbrzymi postęp.

L0 – po raz pierwszy pokazano go w listopadzie 2012 roku. Od tego czasu pociąg ten jest testowany w Japonii. Zakładana prędkość ekonomiczna wynosi 505 km/h, chociaż L0 może poruszać się znacznie szybciej co pokazują obecne rekordy.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×