Przed erą samochodów pociągi były najszybszymi pojazdami lądowymi. Później zaczęły ustępować miejsca samochodom i nawet rekordowe parowozy lat 30. nie mogły zmienić tej tendencji. Wszystko zaczęło się zmieniać w ostatnich kilkudziesięciu latach kiedy zaczęto tworzyć tzw. superszybkie pociągi. W kolejnych latach pociągi zaczęły bić kolejne rekordy i kiedy wydawało się, że nie da się już zbudować szybszego pociągu, pojawił się Maglev, czyli pociąg magnetyczny.

W połowie kwietnia tego roku rozpoczęły się próby kolejnego modelu superszybkiego pociągu Maglev – L0. Nie jest to typowy pociąg, ponieważ porusza się na specjalnej poduszce magnetycznej, kilka centymetrów nad szyną. Składający się z 7 sekcji (wagonów) pociąg zaprojektowano z myślą o obsłudze trasy Tokio – Nagoja. Planowane wejście do eksploatacji – 2027 rok. Docelowa konfiguracja ma się składać z 16 sekcji o pojemności nawet do 1000 osób (chyba się komuś coś omsknęło w specyfikacjach). Docelowa prędkość ponad 500 km/h pozwoli na pokonanie trasy Nagoja – Tokio w 40 minut.

L0 w 2014 roku (fot. Yuriko Nakao)

L0 w 2014 roku (fot. Yuriko Nakao)

Póki co projekt kosztował już około 70 mld euro, a przed konstruktorami jeszcze kilka lat prac. Konstruktorzy L0 szukają już kupców na całym świecie, ale problemem jest to, że infrastruktura w innych państwach nie nadaje się póki co do obsługi tego typu superszybkich pojazdów.

Bicie rekordu

L0 rozwijany przez Central Japan Railway rozpoczął niedawno próby prędkości. Początkowo zakładano przekroczenie 500 km/h – czyli planowanej szybkości standardowej. Udało się to 16 kwietnia, kiedy pociąg pomknął z prędkością 590 km/h bijąc dotychczasowy rekord wynoszący 581 km/h i ustanowiony przez inny pociąg typu Maglev – MLX01.

21 kwietnia postanowiono po raz kolejny sprawdzić możliwości pociągu i tym razem udało się ponownie pobić rekord, rozpędzając L0 aż do 603 km/h! Tym samym ustanowiono nowy rekord prędkości dla pociągu. Z drugiej strony patrząc na to jak wyglądają dzisiaj superszybkie pociągi, a jak wyglądały kiedyś, widać olbrzymi postęp.

L0 – po raz pierwszy pokazano go w listopadzie 2012 roku. Od tego czasu pociąg ten jest testowany w Japonii. Zakładana prędkość ekonomiczna wynosi 505 km/h, chociaż L0 może poruszać się znacznie szybciej co pokazują obecne rekordy.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.