SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      9 lutego 2023

      Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » ZiS-112 – radziecki concept car
    ZiS-112 - radziecki concept car
    Artykuły

    ZiS-112 – radziecki concept car

    Michał BanachBy Michał Banach22 listopada 2016Updated:13 grudnia 2020Jeden komentarz3 Mins Read
    Za jeden z pierwszych radzieckich samochodów koncepcyjnych można uznać zbudowanego w 1939 roku ZiS-a-101A. Samochód ten miał jednak docelowo wejść do produkcji, w czym przeszkodził wybuch II wojny światowej. Dopiero w 1951 roku powrócono w Kraju Rad do pomysłu zbudowania nowatorskiego samochodu pokazującego możliwości przemysłu motoryzacyjnego – ZiS-112.

    W 1950 roku na radzieckich drogach zadebiutował GAZ M20 Pobieda-Sport. Samochód ten wywodził się jak sama nazwa wskazuje z Pobiedy. Pod względem zarówno osiągów jak i wyglądu nie był to jednak szczyt marzeń konstruktorów i na pewno nie był to również samochód, który mógłby stać się symbolem radzieckiej propagandy.

    ZiS-112
    ZiS-112

    W związku z tym w 1951 roku grupa konstruktorów z zakładów ZiŁ otrzymała od władz zadanie zaprojektowania nowatorskiego samochodu wyścigowego, który miał być dumą ZSRR. Zespół składał się z wielu konstruktorów (w tym prawdopodobnie W. Rodinowa oraz inżynierów odpowiedzialnych za projekt ZiS-a-101A), ale wszystkim brakowało pomysłu jak zabrać się za projekt.

    Z pomocą przyszli… Amerykanie, a dokładnie Harley Earl który w 1950 roku skonstruował swojego GM Le Sabre. Rosjanie postanowił pójść dokładnie tą samą droga co Amerykanie – zbudować samochód nawiązujący swoim wyglądem do samolotów o napędzie odrzutowym. Co ciekawe, radziecka konstrukcja jest bardziej podobna do samochodu Manta Ray z 1953 roku. Pytanie więc, kto na kim się wzorował…

    ZiS-112
    ZiS-112

    Pierwszy prototyp ukończono w 1951 roku i zaprezentowano jako ZiS-112 (później oznaczono go ZiS-112/1. Konstrukcję oparto na podwoziu olbrzymiego i ciężkiego ZiS-a-110 z 1945 roku, ale karoserię zaprojektowano całkowicie od nowa. Wyróżniała ją przede wszystkim długa maska z centralnie umieszczonym reflektorem (podobnie jak w Le Sabre).

    Pod maską 6-metrowego i ważącego 2,5 tony auta znalazł się podrasowany ośmiocylindrowy silnik z ZiS-a-110 o pojemności 6 litrów i mocy 182 KM. Powalał on na osiągnięcie prędkości około 200 km/h. Po pierwszych kilku próbach konstruktorzy uznali jednak, że taka konfiguracja nie jest najlepsza i zaczęli przerabiać poszczególne elementy.

    ZiS-112
    ZiS-112

    ZiS-112 wykorzystywany był do początku lat 60., kiedy to zastąpił go lżejszy i mniejszy ZiS-112S. W trakcie swojej 10-letniej kariery samochód kilkukrotnie przebudowano. W 1954 roku skrócono rozstaw osi o 600 mm i usunięte trzecie miejsce dla pasażera. Dodatkowo podkręcono silnik, dzięki czemu uzyskał on moc 192 KM pozwalającą na rozwinięcie prędkości około 210 km/h.

    Równolegle zbudowano dwa nowe modele ZiS-112 – 112/2 i 112/3 wyposażone w nowe nadwozia z włókna szklanego i przekonstruowany silnik. Zmiany pozwoliły na odciążenie aut do 1740 kg. W 1958 roku powstały dwa kolejne modele – ZiS-112/4 i 112/5. Zamontowano w nich podrasowane silniki z ZiŁ-a-111 o mocy 200 i 220 KM. Samochody różniły się od siebie rozstawem osi i masą (odpowiednio 1800 kg i 1680 kg). Prędkość maksymalna wynosiła około 230-240 km/h.

    ZiS-112
    ZiS-112

    Samochody cały czas wyróżniały się oryginalnym nadwoziem i… ciągłymi problemami z silnikami, które były za słabe do tak ciężkich aut. W związku z tym w 1961 roku zbudowano ZiS-a-112S. Samochód miał 4,2 m długości i powstał na bazie bardzo mocno zmodyfikowanego podwozia z poprzednich wersji. Zbudowano dwa egzemplarze, różniące się silnikami – w pierwszym zamontowano silnik V8 o pojemności 6 litrów i mocy 240 KM, a w drugim V8 o pojemności 7 litrów i mocy 270 KM. Przy masie zaledwie 1330 kg mogły one rozpędzać się do zawrotnych prędkości 260-270 km/h. Według niepotwierdzonych informacji przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 9 sekund.

    ZiS-112S
    ZiS-112S

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKonferencja Prasowa XXV Targów Książki Historycznej
    Next Article La Gomera – najbardziej niedoceniona z Wysp Kanaryjskich
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    9 lutego 2023

    Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 maja 20140

    Pierwszy Konkurs Eurowizji 1956

    Konkurs Piosenki Eurowizji ma długą historię, pełną mniej i bardziej znanych historii. Edycja z 2014…

    Artykuły
    5 października 20210

    Chrysler Norseman – zapomniana „ofiara” zatonięcia SS Andrea Doria

    Zatonięcie liniowiec SS Andrea Doria było jedną z najbardziej znanych katastrof morskich. Zginęły wówczas 52…

    Artykuły
    29 lutego 20200

    ORP Pomorzanin – pierwszy okręt Polskiej Marynarki Wojennej

    Polska Marynarka Wojenna została powołana krótko po odzyskaniu niepodległości, jednak początkowo składała się jedynie z…

    Artykuły
    12 października 20160

    Mail Rail – Londyńska kolej pocztowa

    Około 20 metrów pod londyńskimi ulicami przebiegają zapomniane tunele londyńskiej kolei pocztowej (ang. London Post…

    Artykuły
    29 listopada 20162

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle

    W późnych godzinach nocnych 8 września 1934 roku u wybrzeży Long Beach Island na pokładzie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.