Za jeden z pierwszych radzieckich samochodów koncepcyjnych można uznać zbudowanego w 1939 roku ZiS-a-101A. Samochód ten miał jednak docelowo wejść do produkcji, w czym przeszkodził wybuch II wojny światowej. Dopiero w 1951 roku powrócono w Kraju Rad do pomysłu zbudowania nowatorskiego samochodu pokazującego możliwości przemysłu motoryzacyjnego – ZiS-112.

W 1950 roku na radzieckich drogach zadebiutował GAZ M20 Pobieda-Sport. Samochód ten wywodził się jak sama nazwa wskazuje z Pobiedy. Pod względem zarówno osiągów jak i wyglądu nie był to jednak szczyt marzeń konstruktorów i na pewno nie był to również samochód, który mógłby stać się symbolem radzieckiej propagandy.

ZiS-112
ZiS-112

W związku z tym w 1951 roku grupa konstruktorów z zakładów ZiŁ otrzymała od władz zadanie zaprojektowania nowatorskiego samochodu wyścigowego, który miał być dumą ZSRR. Zespół składał się z wielu konstruktorów (w tym prawdopodobnie W. Rodinowa oraz inżynierów odpowiedzialnych za projekt ZiS-a-101A), ale wszystkim brakowało pomysłu jak zabrać się za projekt.

Z pomocą przyszli… Amerykanie, a dokładnie Harley Earl który w 1950 roku skonstruował swojego GM Le Sabre. Rosjanie postanowił pójść dokładnie tą samą droga co Amerykanie – zbudować samochód nawiązujący swoim wyglądem do samolotów o napędzie odrzutowym. Co ciekawe, radziecka konstrukcja jest bardziej podobna do samochodu Manta Ray z 1953 roku. Pytanie więc, kto na kim się wzorował…

ZiS-112
ZiS-112

Pierwszy prototyp ukończono w 1951 roku i zaprezentowano jako ZiS-112 (później oznaczono go ZiS-112/1. Konstrukcję oparto na podwoziu olbrzymiego i ciężkiego ZiS-a-110 z 1945 roku, ale karoserię zaprojektowano całkowicie od nowa. Wyróżniała ją przede wszystkim długa maska z centralnie umieszczonym reflektorem (podobnie jak w Le Sabre).

Pod maską 6-metrowego i ważącego 2,5 tony auta znalazł się podrasowany ośmiocylindrowy silnik z ZiS-a-110 o pojemności 6 litrów i mocy 182 KM. Powalał on na osiągnięcie prędkości około 200 km/h. Po pierwszych kilku próbach konstruktorzy uznali jednak, że taka konfiguracja nie jest najlepsza i zaczęli przerabiać poszczególne elementy.

ZiS-112
ZiS-112

ZiS-112 wykorzystywany był do początku lat 60., kiedy to zastąpił go lżejszy i mniejszy ZiS-112S. W trakcie swojej 10-letniej kariery samochód kilkukrotnie przebudowano. W 1954 roku skrócono rozstaw osi o 600 mm i usunięte trzecie miejsce dla pasażera. Dodatkowo podkręcono silnik, dzięki czemu uzyskał on moc 192 KM pozwalającą na rozwinięcie prędkości około 210 km/h.

Równolegle zbudowano dwa nowe modele ZiS-112 – 112/2 i 112/3 wyposażone w nowe nadwozia z włókna szklanego i przekonstruowany silnik. Zmiany pozwoliły na odciążenie aut do 1740 kg. W 1958 roku powstały dwa kolejne modele – ZiS-112/4 i 112/5. Zamontowano w nich podrasowane silniki z ZiŁ-a-111 o mocy 200 i 220 KM. Samochody różniły się od siebie rozstawem osi i masą (odpowiednio 1800 kg i 1680 kg). Prędkość maksymalna wynosiła około 230-240 km/h.

ZiS-112
ZiS-112

Samochody cały czas wyróżniały się oryginalnym nadwoziem i… ciągłymi problemami z silnikami, które były za słabe do tak ciężkich aut. W związku z tym w 1961 roku zbudowano ZiS-a-112S. Samochód miał 4,2 m długości i powstał na bazie bardzo mocno zmodyfikowanego podwozia z poprzednich wersji. Zbudowano dwa egzemplarze, różniące się silnikami – w pierwszym zamontowano silnik V8 o pojemności 6 litrów i mocy 240 KM, a w drugim V8 o pojemności 7 litrów i mocy 270 KM. Przy masie zaledwie 1330 kg mogły one rozpędzać się do zawrotnych prędkości 260-270 km/h. Według niepotwierdzonych informacji przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 9 sekund.

ZiS-112S
ZiS-112S

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×